Skördare

Valmet 945 dasa 380

6 inlägg 2370 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 945 dasa 380

Tktimpuri  
#811938 Längdmätaren visar noll och reagerar inte även om veden matas manuellt. fyra dioder lyser i det nedre högra hörnet. Vart skulle du gå för att hitta fel? även diametermåttet visar noll, endast diametern på knivarna syns i det nedre högra hörnet.



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 945 dasa 380

Tralsmo  
#812019 Börja med att kolla strömförsörjning till kretskorten på diamätningen.
Troligen sitter de väl en vanlig pulsgivare på längdmätning men den behöver också 24 volts matning.
Säkringar är väl det naturligaste å börja med.

Ja har bara haft 945 å 960 mot Valmet dator.
De är länge sen så ja kommer inte ihåg exakt.

Avatar Fallback

Re: Valmet 945 dasa 380

skogsintresse  
#812028 Hej.
Har du dasa dasa 380 b eller c modell? Det ser lite olika ut i lysdioderna. På B ska 24 lysa. Då har du spänning till givare. 29 och 33 ska pulsa när längmätninf funkar och får ström. Mät på givaren. eller på kablar ut till givare. En kabel plus och en konstant minus. pulståg a/b visar växelvis ström när givaren funkar. Sök i forumet dasa 380 manual så finns den att ladda ner. Där står lysdiodernas funktion.
Du får ingen diameter förrän du har en utmatad längd. Tror det är minst 50 cm.

// Joakim

Användarvisningsbild

Re: Valmet 945 dasa 380

Tktimpuri  
#812389 Tack för svaren, jag har inte kunnat ta reda på från datorn vilken det är, men jag lägger upp lite bilder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 945 dasa 380

skogsintresse  
#812438 Det är en 380B. Sök på manual 380. Ska ligga på forumet. Hittade den själv. Är det bara längd som inte fungerar? Kommer jag inte ihåg fel så alla pulsgivare samma säkring. Kan var lite olika på olika aggregat kanske. Men om du hittar manualen så står det förklarat vad dioderna betyder.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 945 dasa 380

Tktimpuri  
#821517 Nu är det ett sådant problem att kapningen inte fungerar eller att bladet inte sjunker ner i träet, har Dasas dator en justering för att pressa bladet? Jag hittade inget direkt svar i manualen. Eller skulle det vara ett mekaniskt fel eller fel tryck på bladet.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).