Skördare

Eco Log 550C

8 inlägg 2487 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Eco Log 550C

Robert j  
#767662 Hej.
Precis blivit med en Eco Log 550C -08 med Logmax 4000B

Söker tips och vägledning.
Dataklaven saknas. Någon som bytt klave eller behövt en ny till ett dasa4 system någon gång ?
Vart hittar jag en ny eller beg klave ?

Service och översyn ska göras innan det bär av till skogs.



   TS
Avatar Fallback

Re: Eco Log 550C

Cat554  
#767727 Blev vid en Cat 570 i vinter. Er vel mye samma maskin. Har DASA4, og ser at man kan gjøra justeringar manuellt såväl som med klave. En klave skulle val finnas hos Koppom Maskin som har demonterad många maskiner. Utom at backa er maskinen kul att köra, men behöver nogontilvänning. Jag har startat på nogon renovering, og finner maskinen lättservad.
OH

Användarvisningsbild

Re: Eco Log 550C

Robert j  
#767738 Jaa de är inte så olika👍
Vet sen tidigare att det går att kalibrera manuellt i dasa4. Men jag har använt klave tidigare. Inte bekant med det manuella viset.
Tänkte på Koppom idag, hade fram nummer men när jag skulle ringa blev jag störd av något annat🧐

Har din maskin fungerar bra för dej?

   TS
Avatar Fallback

Re: Eco Log 550C

Cat554  
#767742 Jag är mycket nöyd. Er van vid grävmaskin, og dom er liknande byggt. Min hadde stått et par år oanvänd. Dieselen var full av schit. Har bytt en del tätningar, som alla i ventilpaketet for hjulamarna, i rotatorn mm. Ny frontruta ny i sommer, så i vinter håppas jag se hva jag gjør. Några nya slangar. Upphenget til aggeregatet var forsøkt lagat tidigare, så det gjorde jag nytt. Bytt en del kontakter på DASA-bokserna i aggeregatet, da dom kunne forlora kontaten ibland. Håppas det hjelper. Svetsat upp slirskydden, da dom var slitna. OH

Användarvisningsbild

Re: Eco Log 550C

Robert j  
#767744 Kul när det är lätt att bli nöjd 👍
Vad har du för årgång och Agregat? Vilka timmar har de gått?

Är ruta från koppom?
Hur gick det att byta ? Såg att min är extremt repig i mot solen 😬

   TS
Avatar Fallback

Re: Eco Log 550C

Cat554  
#767861 Min maskin er från 2000. Den har 15500 timmar. Aggeregatet er et Grangärde 840 Pan. Det er LogMax 5000 i tidlig versjon. Egentlig går det ganske bra. Jeg trodde nok egentlig at LM5000 var lite större, så man må ha motorsag med for slutavverkning.
Rutan var helt krakelert, så sol från sidan gjorde den mest ogjennomsiktig. Jeg kjøpte en 12 mm repefast polycarbonatplåt etter mått från en plastleverantør jeg har kontakt med. Samme pris som Koppoms, men jeg sparte kostnaden i tullen og en del mil resa.
Det var inget problem at byta den. Största utmaningen var at nogra bultar gikk av vid demontering, men det har jeg god erfaring med å fikse. Rengjorde så, et strøk lack og nye gummilister, så at montere på.
Jeg var mest spent på om motor og pumper/hjulmotorer var OK. Det ser bra ut allt i hop. Stärk på framdriften og ingen problem med varmgang i oljan. Dieselmotorn strter utan broblem. Ser såpass bra ut at jag tenker å renovera maskinen, til site med ny lack osv. -Om tiden strekker til.
Tar den til skogs en vinter til, så får vi se. Lera i grunden här, så det blir mest bara vinterdrift.

Användarvisningsbild

Re: Eco Log 550C

Robert j  
#767884 Det känns som få timmar. Vad är de för motor i den ?
För mej blir de troligen en koppom ruta.
Jag har inte super bra koll på Logmax enbart kört de på demo maskiner H-11 och 901. Jag har kört sp451 väldigt mycket.
Men föredrar logmax tlil eget bruk då de uppleva lite enklare i konstruktionen och funktion.
Här blir de ingen slutavverkning i större omfattning med de lilla 4000. Det grövre som blir vid vindfällen och granbarkborren får man ta med motorsågen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eco Log 550C

Cat554  
#767901 Maskinen har en 6-sylindrig Cat. Det er vel Perkinsprodukt, egentlig.
OH

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).