Skördare

Kranspetsstyrning nu även på skördare från Komatsu

2 inlägg 2232 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kranspetsstyrning nu även på skördare från Komatsu

Fredrik Reuter  
#735454 Nu lanserar skogsmaskinstillverkaren Komatsu så kallad kranspetsstyrning även till sina skördare. Likt kranspetsstyrningen för deras skotare så går den under namnet "Smart Crane" även för skördarna. Under 2021 har alltså Komatsu lanserat kranspetsstyrning för alla sina skogsmaskiner.

Kranspetsstyrningen Smart Crane är ett tillval som man kan göra när man beställer en ny skogsmaskin från Komatsu. Systemet förenklar manövreringen av kranen genom att systemet aktiverar flera funktioner på kranen då föraren bara aktiverar en funktion på styrspaken. Exempelvis "vipparm utåt" blir kran utåt då både vipparmscylindern och utskjutet aktiveras samtidigt. Genom detta slipper föraren själv aktivera "utskjut ut".

Eftersom kranen är parallellförd på Komatsus skördare (vipparm ut innebär att kranspetsen har samma höjd under hela rörelsen) så blir troligtvis kranspetsstyrningen på en skördare något enklare än på en skotare som inte har parallellförd kran i normalfallet. Arbetar skördaren i stark med- eller motlut så finns oftast inställningar i datorn som gör att kranspetsstyrningen kan förbli parallell med den lutande marken.

Genom att kranen i princip endast styrs med vänster spak så blir det ett förenklat handhavande och detta gör att föraren ofta blir mer effektiv över en längre period. Mindre belastning på föraren och troligtvis högre produktivitet. Utöver detta så blir det enklare för nya förare att nå en rimlig produktion och eftersom delar av kranen sköts via en dator så blir det också mindre vibrationer.

Här kan du läsa mer om kranspetsstyrning på Skogsforum:

Smart Crane — nu kommer Komatsu med kranspetsstyrning

Kranspetsstyrning för skördare, JD IBC



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning nu även på skördare från Komatsu

skogsjan695xl  
#735465 Det kommer bli intressant å se hur det går när jag får nya skördarn😁

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).