Skogen var en drygt 40-årig tallskog (mestadels tall men med inslag av gran och björk). Beståndet hade varit gallrat en gång tidigare och från den gallringen fanns det stickvägar som hugggits upp för en mindre skotare. Avståndet mellan vägarna var ca 25 meter cc-mått. H8-skördaren når inte ända in till mitten mellan vägarna med sin 7-meterskran utan lösningen för den här maskinen är att köra s k "spökslag" eller slingerstråk mellan stickvägarna. Det betyder att skördaren kör in ungefär mitt mellan stickvägarna och slingrar sig fram mellan träden. Enstaka träd tas bort för att komma fram men annars handlar det om att gallra ut det som ska tas i mellanzonen. Detta virke arbetas upp i riktining mot någon av stickvägarna och matas ut så att det blir åtkomligt för den efterkommande skotaren. Trots att H8:an i D-versionen väger sina modiga 10 ton så blir det förvånansvärt lite spår efter den när den kört slingertsråken. I alla fall i ett tallbestånd som här. Där är svårt att se exakt var maskinen kört även direkt efter avverkningen. H8:an är ganska smal med sina 205 cm (med 500 hjul) och den slingar lätt mellan träden. Dessutom sitter hjulen på pendelarmar så den kan nivellera vid ojämnheter så att den står plant och stadigt.
I det här beståndet var det som sagt var gallrat en gång tidigare så här var stickvägarna givna eftersom de redan fanns. Vid en förstagallring går det dock att gallra med två slingerstråk när man kör beståndsgående gallring och då kan man få upp stickvägsavståndet till 40 meter med en Rottne H8. Jag har för mig att Rottne visade 42 meter cc stickvägsavstånd på Galrlingsdagarna i Tidaholm?
Nu brukar man ju få höra av en och annan virkesköpare att "Det är meningslöst att förstagallra med små maskiner eller långa stickvägsavstånd eftersom man ändå måste in med en större maskin när man ska gallra andra och tredje gången..."
Jag skulle dock vilja hävda att detta i stort sett är en myt. Om inte H8:an klarar av andragallringen p g a att skogen är för grov och tung ska man nog på allvar fråga sig om skogen verkligen ska gallras mer? I tallskog kanske det kan bli aktuellt med en tredjegallring men då börjar det bli såpass få stammar kvar så att vägbredden knappast blir ett problem om man kör med en större maskin.
Rottnes H8-skördare är större än t ex Malwas, Terris och Vimeks beståndsgående skördare. Det betyder mer kraft, starkare kran, ett lite större aggregat och troligtvis lite bättre arbetsmiljö för föraren. Men det betyder även avsevärt fler kilo maskinvikt. Den senaste D-versionen av Rottne H8 väger som sagt över 10 ton.
Rottne H8 har varit en populär gallringsmaskin i många delar av Sverige under hela sin existens även om det varierat en del över tid. Går vi tillbaka 5-10 år så gick trenden mot fler mellanklasskördare. Maskiner som skulle klara både förstagallring och lite slutavverkning. En maskin som kunde köra flera bestånd på samma fastighet och en maskinflytt. Som t ex H11 i Rottnes fall. Under senare år verkar dock utvecklingen gått mot fler renodlade större slutavverkningsskördare (typ Rottne H21D) och fler H8:or för gallringsjobben. I grunden en bra utveckling där det blir mer rätt maskin på rätt plats. En mellanstor skördare riskerar att vara för klen i slutavverkningen och för stor i gallringen. Så även om det just nu kanske är lite stiltje på gallringsfronten så har Rottnes H8:a säkert en ljus framtid i den svenska gallringsskogen.
Här hittar ni filmen på H8:an från mitt besök i Tidaholmsskogarna:
Vill ni se mer video på H8:or så finns det bl a i de här trådarna:
Hur kör man en skördare?
Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)
Och lite bilder:
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto