Skördare

Stegskördaren långsam, myt eller fakta

93 inlägg 29250 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

OBWN94  
#791390
gnisten83 skrev:
OBWN94 skrev:Fortsätter man tänka i dessa banor så borde man istället ha ett svärd som följer med trädet medan det kapar, så att trädet aldrig behöver stanna. Att stanna är ineffektivt ur både tid och energisynpunkt.

Då behöver sågpaketet röra sig en rätt bra bit med tanke på att de matar typ 3m/sek

Helt rätt. Å andra sidan behöver man inte hålla full fart medan man kapar varje snitt. Bara man slipper tvärnita hela tiden. Säg att det tar 0,5 sekunder att kapa. Då behöver svärdet röra sig 1,5m. Ett utskjut till sågen på 1,5m bör gå att gömma bakom aggregatet. Med dubbelutskjut blir det 3m.

Det lär ju inte ske i närtid. Jag tänker mer på vad som är fysiskt möjligt.
gnisten83 skrev:Vid klosstillverkning, till pallar, med plast o spån så matar strängen kontinuerligt ut ur pressen o kyltunneln och kapas där med en sågklinga som låser fast om strängen vid rätt längd o kapar innan den glider tillbaka o börjar om på nytt.
Hastigheten är väldigt låg i jämförelse men o andra sidan kapar den var ca 10cm

Intressant! Försökte hitta en film på det, men hittade ingen. Vet inte riktigt vad jag ska söka på. Det är något helt annat än stegmatare i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

Bosse1  
Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

Stegskördare  
#791442 Fokus blir tyvärr enbart på matnings hastigheten. Om man ser saken ur produktions effektivitets synvinkel så är det ju många saker som skall beaktas. Om vi säger att en stegmatare klarar av 3-5 m3 per timme i en första gallring medan en stor skördare klarar 2-3 gånger det vågar jag påstå att den lilla skördaren är mera ekonomisk. Med små rullmatade huvud blir kravet på mera flöde avgörande ändå måste åxå dessa inte bara stanna utan tom backa ibland. För att uppnå tillräckligt bra momentum bör man komma över 3 m/sek under det så börjar stegmataren bli konkurrenskraftig, och då bör flödet ligga i klassen 120-160 l/min. Det är klart att man med mycket små rullmotorer kan komma upp i samma men då är det inte myck vrid kvar.
Det allra viktigaste ur effektivitets synvinkel är en bra basmaskin, nu menar jag naturlitvis för privatbruk.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).