Skördare

Skördarhuvud

16 inlägg 5095 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skördarhuvud

ZED  
#555158 Hej på er!
Nån som kan berätta vilken märke/modell det här är med hjälp av 2 snöiga bilder? Min gissning är fmg, men jag vill gärna ha eran hjälp[emoji846]
20190306_130009.jpeg
20190306_125958.jpeg




   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarhuvud

ZED  
#555299 Ok! Jag tolkar tystnaden som att jag får posta lite bättre bilder[emoji846]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skördarhuvud

Torbjörn Johnsen  
#555301 Ja, det är nog där skon klämmer. Försök att få med lite detaljbildet på typ upphängning, kvistknivar o matarhjulsarmar.
Good luck!

Avatar Fallback

Re: Skördarhuvud

ZED  
#555302 Japp, det fixar jag till helgen [emoji16]

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarhuvud

AKKAMAAN  
#555334 Ser ut som ett FMG/ÖSA 746. Aggregatet var standard på FMG/ÖSA SuperEva under senare delen av 1980-talet. Ett tidigt aggregat med ventilpaketet sittande på en enkel-ledad upphängnings/tiltlänk. Senare aggregat hade dubbel-ledad upphängnings/tiltlänk och ventilpaketet satt nere på aggregatkroppen....
Se FMG/ÖSA 746 och FMG/ÖSA 740 på den här videon

Avatar Fallback

Re: Skördarhuvud

ZED  
#555339 Kollade på det där klippet och det är ju fantastiskt likt, förutom att jag inte har flerträdshantering, men det kanske fann flera versioner! [emoji3]

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarhuvud

AKKAMAAN  
#555402 Flerträdshanteringen på 746 avsåg bara det faktum att man kunde mata igenom två ungefär lika grova småträd samtidigt. Någon "riktig" flerträdshanterare var nog inte 746. En "händig" förare kund med lite "knapp-knep" hålla aggregatet upprätt efter att första trädet kapats från stubben, sedan tvångsöppna knivarna medans matarvalsarna höll i det första trädet sedan föra aggregatet mot nästa träd, släppa upp tvångsöppna knappen och matarvalasrna släppte in träd #2 som sedan kunde fällas och kvistas tillsammans med träd #1. Modernare flerträdshantering arbetar väl med att övre och nedre knivar samarbetar växelvis tillsammans med matarvalsarna med ackumulering av flera träd. Detta gällde med Minispaks-paletter och Dapt517 styrdator. Vet inte om det gick med tidigare 746/styrdatorkombinationer.

Avatar Fallback

Re: Skördarhuvud

ZED  
#555499 Kollade lite mer och det måste vara ett 746. Tack för hjälpen [emoji4]
Eftersom som jag är glad amatör inom skördarteknik så funderar jag på lite saker....
Kedjan vill hoppa av om man duttar i den i nån buske när man ska såga fällskär, har nytt svärd kedja och drivhjul.
Spänning av kedjan sköts manuellt, hur spänd brukar ni ha den? (om nån av er har lika omoderna grejer [emoji1787])
Hur ofta måste man spänna efter kedjan....
Jag är van med motorsåg så om man ska tänka lika som på en sån så är det ju enkelt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarhuvud

AKKAMAAN  
#555513 Ju hårdare du sträcker kedjan desto mera kommer den att töjas och slita på nitförbanden. Men det gäller ju motorsågar också.
Om kedjan hoppar av under full gång så skulle jag vilja säga att den är löst spänd. Om den är löst spänd så kommer kedjan att slungas ut ur svärdspåret ut efter svärdets långsidor. Jag brukade lära ut att spänna kedjan så att den nätt och jämnt kunde lyftas ur svärdspåret med ett tight. fingergrepp. (Edit: Med "lyftas ur svärdspåret" så menar jag att man skall kunna lyfta upp kedjan så att men kan se spetsarna på ett par tre divlänkar) Men ju hårdare sträckt kedja man har desto bättre smörjning kommer att behövas. Svärd och kedjelängd påverkar också detta sätt att mäta/bedöma sträckningen. Skulle tro att du måste prova dig fram tills du hittar en stäckning på kedja som passar bäst. En ny kedja töjs också snabbare än en gammal använd kedja. Därför måste sträckningen underhållas oftare när kedjan är ny. Bättre att såga några träd och gå ut ock eftersträcka en ny kedja innan den hoppat av och blivit "kantstött".....
Skulle bli förvånad om inte automatisk kedjesträcknings-system är standard på alla aggregat idag, även om dessas ystem hade sina problem när de först kom ut.
Har för mig om jag inte minns fel att det ska finnas nån motorsåg med automatisk kedjesträckare, eller om det var en sträckare som inte krävde verktyg....

Avatar Fallback

Re: Skördarhuvud

ZED  
#555538 Ok, ja då har jag kanske spänt för lite, har kört med lyfttricket, men borde spänna lite mera.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarhuvud

ZED  
#555540 Stihl har ju snabbspänning på många av sina modeller. Kanske det är det du tänker på [emoji846]

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarhuvud

AKKAMAAN  
#555548
ZED skrev:Ok, ja då har jag kanske spänt för lite, har kört med lyfttricket, men borde spänna lite mera.

Man kan/ska inte spänna i "förebyggande syfte", men det är det vi måste göra till en viss grad med manuell spänning. Det skall alltid vara rätt spänning. Jag tror nog du spänner rätt när du spänner. Problemet är nog mera att kedjan töjs och behöver efterspännas. Det är därför automatisk kedjespänning är den perfekta lösningen, dvs alltid rätt spänt. Och långa kedjor hoppar av lättare än korta om de sträckta med samma antal "Newton". Dvs det är lättare att lyfta en lång kedja/långt svärd på mitten som har samma spänning på mitten som en kort kedja/kort svärd.

Avatar Fallback

Re: Skördarhuvud

ZED  
#555576 Sant!
Kör med 18tums nu och det är klart att det går nog att lyfta kedjan på mitten även om den är för spänd[emoji123]

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarhuvud

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555692 Jag har manuell kedjespänning på mitt Valmet 942-aggregat och det fungerar bra vid normal användning om man spänner så att man kan lyfta kedjan och se hela drivlänkarna, men inte mer, som AKKAMAAN skiver.

Att kedjan kan hoppa när du ger dig på att kapa buskar ser jag som en egenskap, inte som ett fel, det brukar i alla fall alltid vara en chansning att kapa sådant med min maskin.
Jag tror inte att du kan undvika dylika kedjehopp helt genom att spänna kedjan, åtminstone inte om vill att grejerna fortfarande ska ha vettig livslängd, skördaraggregat är helt enkelt inte optimerade för att kapa buskar.

Efterhand lär man sig mer och mindre framgångsrika angreppsätt är man trots allt behöver kapa buskar, men någon taktik för att helt undvika risken för kedjehopp har åtminstone jag inte hittat med mitt 942.

Avatar Fallback

Re: Skördarhuvud

ZED  
#555772 Tack, det var bra att höra ditt sätt att tänka kring det här, nu ska jag ut och testa lite i finvädret [emoji846]

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).