Skördare

Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?

26 inlägg 11924 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?

FIn Pojk  
#537021 🙏 🙏 🙏 🙏
Någon som känner till brister eller fel på beg. Rottne H8? Har tankar att gallra egen skog och kör lite på sidan om åt andra. Vi kör igång :ymparty:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8

Fredrik Reuter  
#537025 Hej, vi kan börja med årsmodell. Ganska stor skillnad mellan d4/steg3a och d5/steg3b. Vilken har du kollat på?

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8

FIn Pojk  
#537028 🌲 🌲 oj oj det är nog från den äldre änden prs. 300-450 t. Kr. Så någon moddel koll har jag tyvärr inte är det någon du rekomenderar Fredrik?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8

Fredrik Reuter  
#537030 Ja, är det tänkt att det ska köras relativt mycket och kanske också lite grövre andragallring så är min rekommendation de från 09 och framåt. Starkare motor, bättre hydraulik och bättre transmission. Men det beror alltså på hur det är tänkt med körningens omfattning, grovlek och i viss mån terräng.

Men är det mer på hobbynivå spelar det nog inte så stor roll.

Det är många här på Skogsforum som har erfarenhet av dem så jag tror och hoppas att du får många bra tips och info här i tråden.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8

FIn Pojk  
#537043 Tack för intressant läsning. Det är min första skördare och nu i början är det nog på hobby nivå. Men om allt rullar på så kanske man får uppgradera.

Tänker mig största delen första gallring (djungel) i inte så besvärlig teräng. 🚜 🚜 🛠️ 🛠️

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8

Fredrik Reuter  
#537049 Hej igen,
Från höften från min sida, det är fyra år sedan nu jag körde H8:

- Kolla efter sprickor i chassit på aggregatet, på toppen av vipparmen och vid främre infästningen för lyftkolven på bommen (vid lampan), sprickor i vridhuset och i ramen vid infästningen för vridhuset.

- Ventilpaketet i aggregatet kan lossna, jobbigt om det blir gängpaj i paketet.

- Färgmärkningen i aggregatet är inte bra, utgå från att det inte fungerar.

- Elfel på äldre skördare är vanligt oavsett modell och märke. Var beredd! 😉

- Glapp i midja förekommer, testa med kran och se om det glappar. Det finns schims att köpa men det kan också gått för långt.

- Pergament/urea-systemet är ganska komplext och det kan frysa och krångla i pumpen som sitter under hytten.

- Elmotorn för styrningen av turbon är vattenkyld och kan kärva ihop, kan vara idé att kolla vid uppstart att den går som den ska och inte kärvar eller låter konstigt.

Tja, det var några saker från höften.
Fördelen med H8 är att det inte behöver bli så dyrt i och med att det är mindre grejer än i andra större skördare och i viss mån att Rottnes utbytessystem gör det lite billigare vid reparationer.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8

FIn Pojk  
#537073 🙂 Tack Fredrik för mycket bra tips just vad jag hoppades på. Vad tror ni om timmarna är 10000 -15000 h. Såklart servicen spelar in. 🛠️ 🛠️ 🛠️

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne H8

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537083 2008 kom den med steg3b motorn. Vilken jag vill föredra.
Om du vill ha en enkel maskin så titta på de sista tillverkade 2004:orna. Finns en på blocket med årsmodell 2003. Jag hade 2004:å innan och var väldigt nöjd med den. Finns egenskaper som jag saknar på min h8 som 2004:an hade.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?

FIn Pojk  
#537091 👍 👍 Tack för jätte bra tips Samuel. Är det något man bör tänka på gällande dator och mjukvara. ??

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537189 Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Rottne 2004 https://www.blocket.se/vi/82014431.htm

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?

FIn Pojk  
#537195 🌲 🌲 🌲 kanske den viktigaste frågan gällande denna typ av maskin. PENDELARMARNA är det något problem, slits något särskilt??? Tack till alla som svarar!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537228 Jag har inte gjort något vid pendelarmana. Har haft 1st 2004:a och har 2st h8:or nu. Har maskinen gått över 10000h så är det bra om pumpen är bytt.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?

källshult  
#537232 hur är det med rottnes aggregat efter 13000 timmar på en 2004

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?

FIn Pojk  
#537244 🚜 🚜 skönt att höra att pendelarmarna inte är något att bekymra sig för. Hur är de ledade är det lager eller bussning ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537246 Bussning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).