mån 03 dec 2018, 23:51#537049
Hej igen,
Från höften från min sida, det är fyra år sedan nu jag körde H8:
- Kolla efter sprickor i chassit på aggregatet, på toppen av vipparmen och vid främre infästningen för lyftkolven på bommen (vid lampan), sprickor i vridhuset och i ramen vid infästningen för vridhuset.
- Ventilpaketet i aggregatet kan lossna, jobbigt om det blir gängpaj i paketet.
- Färgmärkningen i aggregatet är inte bra, utgå från att det inte fungerar.
- Elfel på äldre skördare är vanligt oavsett modell och märke. Var beredd! 😉
- Glapp i midja förekommer, testa med kran och se om det glappar. Det finns schims att köpa men det kan också gått för långt.
- Pergament/urea-systemet är ganska komplext och det kan frysa och krångla i pumpen som sitter under hytten.
- Elmotorn för styrningen av turbon är vattenkyld och kan kärva ihop, kan vara idé att kolla vid uppstart att den går som den ska och inte kärvar eller låter konstigt.
Tja, det var några saker från höften.
Fördelen med H8 är att det inte behöver bli så dyrt i och med att det är mindre grejer än i andra större skördare och i viss mån att Rottnes utbytessystem gör det lite billigare vid reparationer.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!