tis 13 maj 2008, 22:08#28891
Anders Olsson skrev:Hej!
Är det fina förhållanden och du är bra på att köra så kanske du kan ta ett träd i minuten eller så. Men det beror helt hur det ser ut.
Mycket av jobbet vid gallring är att planera hur man ska köra, hur man ska fälla träden för att inte skada stående träd och för att underlätta skotningen.
Jag tror inte att traktor med skogsvagn är optimalt efter en beståndsgående maskin.
Det är en som kör ut efter mig med traktor och skogskärra och jag tycker att jag funderar hela tiden på hur jag ska göra för han ska komma fram.
Jag skulle lätt kunna slingra mig fram med maskinen på ett sätt som gjorde det omöjligt att skota med traktor och skogskärra efter mig.. och jag kör en fyrhjulig Valmet 901.
Hmm..man bör väl köra mer än ett träd i minuten om det ska gå ihop sej eller? tycker många pratar om att man bör ligga upp mot 100 stam/h. Dock har ja inte kommit upp i det än. kasnke runt 80 (i lite klenare bestånd)tycker d är svårt å köra så mycke mer om man ska köra skadefritt(nästintill) och inte gallra för hårt heller.Men i snitt ligger ja nog lite lägre. Har dock inte kört beståndsgående gallringsskördare så länge.
Va ligger ni andra på?(å då menar ja inte rekord utan i snitt, inte gallring i underkant på mallen och inte ruskörning med massa skador)
Men ja anser absolut att det funkar bra å köra med skogsutrustad traktor å griplastarkärra efter beståndsgående. Här hemma på våra egna marker skulle jag inte släppa in nåt annat eftersom vägarna i gallringarna är anpassade efter en traktor=2,20 m bred. Alltså lika bred som rottne 2004 an.Vill inte öppna upp så vinden kan få fart och det blåser ner i onödan. Men det får ju inte va allt för besvärliga marker, men planerar man väl å har drivkärra brukar det lösa sej, men det finns ju stenigare å mer kuperade marker där det inte är så lätt å ta sej fram.
Kör nu på ett ställe där markägaren ska köra själv med traktor å griplastare, det blir riktigt fint i bestånden när man slipper hugga för mycke väg. Hade gärna alltid bara huggt väg till traktor men problemet är väl att hitta dom markägarna som vill betala några kronor extra för å köra med traktor+komforten är ju sämre än skotare.
Hur bred är 901 an förresten?va har du för hjul på?