Sida 1 av 3

Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

Postat: tor 28 jul 2011, 18:30
av snubblaren
Borde det inte vara mycket bättre att ha kranen på hytten så att man alltid har aggregatet mitt framför sig? Även om man nu har svängande hytt kan det ju bli så att kran skymmer aggregatet. Enda nackdelen jag kan komma på är väl att det måste väl låta en hel del mer eftersom man har alla slangar och jox mycket närmare hytten.

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

Postat: tor 28 jul 2011, 19:03
av mannen
Tyngdpunkten hamnar också väldigt långt upp också fortplantar sig alla kranrörelser ner i hytten. Det kan bli knyckigt om man råkar vara lite oförsiktig.

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

Postat: fre 29 jul 2011, 22:17
av sjohult
Den största fördelen är att du alltid har fri sikt fram till aggregatet, jag kör en valmet 911.3 nu och har även kört lite timberjack. Där var ju inte kranpelaren annat än i vägen tycker jag. Sen är de en fördel att du kan svänga runt hela kranen så du kan sträcka ut kranen bakom maskinen. De är väldigt bra när man kör fast så man kan stoppa under virke under hjulen.

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

Postat: fre 29 jul 2011, 23:20
av Mäki
sjohult skrev:Den största fördelen är att du alltid har fri sikt fram till aggregatet, jag kör en valmet 911.3 nu och har även kört lite timberjack. Där var ju inte kranpelaren annat än i vägen tycker jag. Sen är de en fördel att du kan svänga runt hela kranen så du kan sträcka ut kranen bakom maskinen. De är väldigt bra när man kör fast så man kan stoppa under virke under hjulen.


Kör Timberjack utan snurr hytt hela dagarna och kranhelvetet är i vägen hela tiden i gallringarna 😡
Om man kör slutavverkning tror jag det inte är så stor skillnad.

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

Postat: fre 29 jul 2011, 23:44
av kalhygge
Mäki skrev:
sjohult skrev:Den största fördelen är att du alltid har fri sikt fram till aggregatet, jag kör en valmet 911.3 nu och har även kört lite timberjack. Där var ju inte kranpelaren annat än i vägen tycker jag. Sen är de en fördel att du kan svänga runt hela kranen så du kan sträcka ut kranen bakom maskinen. De är väldigt bra när man kör fast så man kan stoppa under virke under hjulen.


Kör Timberjack utan snurr hytt hela dagarna och kranhelvetet är i vägen hela tiden i gallringarna 😡
Om man kör slutavverkning tror jag det inte är så stor skillnad.


Instämmer. i gallring vill jag ha sikt framåt, och arbetsområde runtom hela maskin!
Körde TJ många timmar innan jag fattade.. ;)

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

Postat: sön 31 jul 2011, 20:47
av JD 2006
Har kört både Ponsse, Valmet och nu John Deere. En sak är ju säker att i Valmeten har man ju överlägsen sikt mot aggregat hela tiden :smile: Har dock inte gallrat med den kan tänka mig att sikten rakt åt höger blir lite sämre men samtidigt så måste man väl planera körningen så man inte behöver snegla rakt åt höger hela tiden :???:

I min mening så gillar jag Ponssen bäst när det gäller Slutavverknig då man har kranen på andra vagnen. Skakningarna i hytten vid tyngre träd minskar en del på det viset...men det är väl som vanligt för och nackdelar med allt :???:

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

Postat: mån 08 aug 2011, 19:00
av snubblaren
Kanske lite ot men hur kommer det sig att inte Komatsu gör en skotare som ser ut som denna http://www.mascus.com/image/product/lar ... f20e60.jpg för vore inte det, det mest optimala för då har man ju alltid kranen framför sig?

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

Postat: lör 13 aug 2011, 21:54
av ekristas
Har funderat en heldel på detta med kranen på sidan. Jag tycker det ser ut som att det backas och körs frammåt hela tiden i gallring,i sället för att sträva frammåt hela tiden. Lika så matas det väldigt mycket i mot sig så riset blir i skogen. Instick måste bli mycke värre då halva maskin ska in mellan träden innan kran är vid stickvägs kanten. Fast det är klart man sparar ju en massa kedjor när man alltid ser aggregatet och kapaciteten är de ju inget fel på så de kanske blir en sådan där karusell maskin ändå till slut.

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

Postat: sön 14 aug 2011, 15:21
av 970D
snubblaren skrev:Kanske lite ot men hur kommer det sig att inte Komatsu gör en skotare som ser ut som denna http://www.mascus.com/image/product/lar ... f20e60.jpg för vore inte det, det mest optimala för då har man ju alltid kranen framför sig?


För att så fort du ska vända på dig så måste du ha med dig kranen och hela skiten, sådär smidigt i gallring.

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

Postat: fre 09 dec 2011, 19:10
av joel87
Jag kör Eco-log 560C och jag tycker den maskinen går otroligt tyst och fint i hytten, Väldigt lite smällar och hydraulljud. Körde en 1070D Förut och tyckte inte att den gick mjukare eller tystare på något vis. Däremot har den kranpelaren i vägen, speciellt i gallring.
Så jag tycker att det endast finns fördelar med att ha kranen på hytten som valmet och eco-log.

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

Postat: lör 10 dec 2011, 19:51
av finskpinne
Har inte haft nån skördare med kranen vid hytten men många Ponssen har vi haft och andra skördare med kranen framför hytten. Kör nu Ponsse Cobra och kör nästan enbart första gallring och där är ju virkesuttaget från vägen mycket stort och då är nog kranen mitt i vägen! Ibland känns det som att kranen är överallt!!!! 😡

Men på slutavverkningar så tycker jag inte det stör. Där är nog Ponssen bekväm att köra, men någon renrasig gallringsmaskin har nog inte Ponsse tillverkat ännu...

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

Postat: sön 11 dec 2011, 18:10
av joel87
Det kan jag absolut hålla med om, När vi körde 1070 i slutavverkning tyckte jag inte att kranen var i vägen, Men i 1:a gallring kändes det så. Däremot tycker jag inte 1070 gick mjukare eller tystare än vad Eco-log gör. Hellre tvärtom :)

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

Postat: sön 11 dec 2011, 20:01
av timberjack810c
joel87 skrev:Det kan jag absolut hålla med om, När vi körde 1070 i slutavverkning tyckte jag inte att kranen var i vägen, Men i 1:a gallring kändes det så. Däremot tycker jag inte 1070 gick mjukare eller tystare än vad Eco-log gör. Hellre tvärtom :)


Det är stor skillnad på att ha 22,5 eller 26,5 däck.
Mycket lugnare gång med stora hjul.
Jag kanske fattade fel att du tänkte att ecologen gick mjukare i kranen och hytten?

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

Postat: sön 11 dec 2011, 20:57
av joel87
Ja de är klart att det är skillnad med däck. Jo jag tycker ecologen går mjukare. Men det är väl som med allt annat, en vanesak. :)

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

Postat: sön 11 dec 2011, 22:03
av Engstrand
Körde cat 580 i slutavverkning i knappt 3 år,som sen byttes mot en JD 1470D.
Komfortmässigt var det då stor skillnad. Mycket mindre slag o vibrationer som kom in i hytten på 1470n. Kändes mycket piggare efter ett skift i 1470n än 580n.
Kranen mitt framför snoken är inget man lider att i slutavverkning,men i gallring så e ja lite mer fundersam. Dock bara kört skördare med kran "på sidan" 4 år i gallring. ...