tor 11 jul 2019, 16:21#575544
0470 skrev:Jag har sett en film med ett Jobo ST 75 på en Lillebror skördare. I den filmen och i alla andra filmer jag tittat på med det aggregatet så tar mata och kapa 3 meter cirka 10 sekunder.
Verkar rimligt och stämmer någorlunda med min "0.28" mätning på detta aggregat.
Vad är det för pumpflöde till matningen på 0470?
Är det variabelt konstanttryck under matningen?
I kategorin skördare, tråden Lillebror, sidan 50 finns en film där jag kör med min Lillebror med LogMax 828. Ett aggregat och och mätsystem från 1993 som gått över 10000 timmar och har en matningshastighet strax under 3 m/s.
Gjorde en liten videoanalys på två stycken stockar från din Logmax 828-video.
Enligt vad jag mätt upp på dessa så varierar din matningshastighet (exklusive kap) mella 1.5 m/s och 2m/s.
Filmen är 4 minuter lång. Jag kör 7 träd. 13 massavedbitar på 450cm och 5 sågkubb på 308cm. Tiden för mata/kapa i filmen är lite över 1 minut.
Har inte analyserat total matningstid inklusive kaptip på din video men total frammatad längd är ca 73.5 meter på drygt 1 minut (räknat på 66 sekunder) inklusive kap ger en matningshastighet på 1.1 m/s. Om vi drar bort 1.5 (grovt hoftat) sekunder per kap, totalt 27 sekunder så är det ca 39 sekunder kvar till matning av 73.5 meter vilket gör 1,88 m/s vilket då överenstämmer med min "1.5 m/s - 2.0 m/s" uppskattning. Orsaken till att ditt aggregat i verkligheten inte lever upp till ens närheten av 3 m/s är troligen inre läckage i pump och hydraulmotorer. 10000 sätter sina spår...
Om jag hade haft ett Jobo aggregat hade tiden för mata/kapa varit 13x15 sekunder + 5x10 sekunder = 245 sekunder, dvs lite över 4 minuter.
Då hade filmen blivit 7 minuter lång.
Med samma maskin, förare och träd.
7 träd på 4 minuter = 105 träd/timme.
7 träd på 7 minuter = 60 träd/timme.
Så nog skiljer det en hel del i produktion mellan steg och rullmatat även om man jämför med ett gammalt litet och slitet aggregat på en liten skördare.
Din analys här håller jag med om.
Den här relativt moderna 901-an hugger ca 3.5 träd per minut, en kombination av hög matningshatighet och förarskicklighet.
En kommentar om matningshastighet.
Från att matningen startar tills den kommer till stopp så är medelhastigheten alltid lägre än maxhastigheten beroende på att det är en accelerationstid vid start av matningen och en inbromsningstid vid stop av matningen. Om medellängden på virket är kort så kommer dessa "tidsramper" att få större inverkan. Samma logik gäller också kaptiderna. Stam-matning framåt är (tillsammans med kapning till viss del) således i slutändan det enda "produktiva" arbetsmomentet i en skördares arbets-cykel och ett mål i hela arbetsprocessen är att utnyttja så stor dela av arbetstiden som möjligt till "stam-matning"...
Man lär så länge man undervisar...
//Per A