Skördare

Stegskördaren långsam, myt eller fakta

93 inlägg 28881 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575468 Jag har sett en film med ett Jobo ST 75 på en Lillebror skördare. I den filmen och i alla andra filmer jag tittat på med det aggregatet så tar mata och kapa 3 meter cirka 10 sekunder.

I kategorin skördare, tråden Lillebror, sidan 50 finns en film där jag kör med min Lillebror med LogMax 828. Ett aggregat och och mätsystem från 1993 som gått över 10000 timmar och har en matningshastighet strax under 3 m/s.

Filmen är 4 minuter lång. Jag kör 7 träd. 13 massavedbitar på 450cm och 5 sågkubb på 308cm. Tiden för mata/kapa i filmen är lite över 1 minut.

Om jag hade haft ett Jobo aggregat hade tiden för mata/kapa varit 13x15 sekunder + 5x10 sekunder = 245 sekunder, dvs lite över 4 minuter.

Då hade filmen blivit 7 minuter lång.
Med samma maskin, förare och träd.


7 träd på 4 minuter = 105 träd/timme.
7 träd på 7 minuter = 60 träd/timme.

Så nog skiljer det en hel del i produktion mellan steg och rullmatat även om man jämför med ett gammalt litet och slitet aggregat på en liten skördare.

(Om nån vet hur man gör så får ni om ni vill flytta min film från Lillebror tråden hit.)

Användarvisningsbild

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

totte  
#575508 Bara att kopiera länken till filmen och klistra in här så syns den på båda ställena.


Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

AKKAMAAN  
#575544
0470 skrev:Jag har sett en film med ett Jobo ST 75 på en Lillebror skördare. I den filmen och i alla andra filmer jag tittat på med det aggregatet så tar mata och kapa 3 meter cirka 10 sekunder.

Verkar rimligt och stämmer någorlunda med min "0.28" mätning på detta aggregat.
Vad är det för pumpflöde till matningen på 0470?
Är det variabelt konstanttryck under matningen?


I kategorin skördare, tråden Lillebror, sidan 50 finns en film där jag kör med min Lillebror med LogMax 828. Ett aggregat och och mätsystem från 1993 som gått över 10000 timmar och har en matningshastighet strax under 3 m/s.

Gjorde en liten videoanalys på två stycken stockar från din Logmax 828-video.
Enligt vad jag mätt upp på dessa så varierar din matningshastighet (exklusive kap) mella 1.5 m/s och 2m/s.

Filmen är 4 minuter lång. Jag kör 7 träd. 13 massavedbitar på 450cm och 5 sågkubb på 308cm. Tiden för mata/kapa i filmen är lite över 1 minut.

Har inte analyserat total matningstid inklusive kaptip på din video men total frammatad längd är ca 73.5 meter på drygt 1 minut (räknat på 66 sekunder) inklusive kap ger en matningshastighet på 1.1 m/s. Om vi drar bort 1.5 (grovt hoftat) sekunder per kap, totalt 27 sekunder så är det ca 39 sekunder kvar till matning av 73.5 meter vilket gör 1,88 m/s vilket då överenstämmer med min "1.5 m/s - 2.0 m/s" uppskattning. Orsaken till att ditt aggregat i verkligheten inte lever upp till ens närheten av 3 m/s är troligen inre läckage i pump och hydraulmotorer. 10000 sätter sina spår...

Om jag hade haft ett Jobo aggregat hade tiden för mata/kapa varit 13x15 sekunder + 5x10 sekunder = 245 sekunder, dvs lite över 4 minuter.

Då hade filmen blivit 7 minuter lång.
Med samma maskin, förare och träd.


7 träd på 4 minuter = 105 träd/timme.
7 träd på 7 minuter = 60 träd/timme.

Så nog skiljer det en hel del i produktion mellan steg och rullmatat även om man jämför med ett gammalt litet och slitet aggregat på en liten skördare.

Din analys här håller jag med om.
Den här relativt moderna 901-an hugger ca 3.5 träd per minut, en kombination av hög matningshatighet och förarskicklighet.

En kommentar om matningshastighet.
Från att matningen startar tills den kommer till stopp så är medelhastigheten alltid lägre än maxhastigheten beroende på att det är en accelerationstid vid start av matningen och en inbromsningstid vid stop av matningen. Om medellängden på virket är kort så kommer dessa "tidsramper" att få större inverkan. Samma logik gäller också kaptiderna. Stam-matning framåt är (tillsammans med kapning till viss del) således i slutändan det enda "produktiva" arbetsmomentet i en skördares arbets-cykel och ett mål i hela arbetsprocessen är att utnyttja så stor dela av arbetstiden som möjligt till "stam-matning"...

Användarvisningsbild

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575549 Det som stör mig mest med mitt gamla Logmate 200 mätsystem är (betänketidem) som datorn har när matningen stannat innan den ger kaplov så man kan kapa. En knapp sekund som känns som en evighet. Utom på sista bit, då kan man kapa direkt.

Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

AKKAMAAN  
#575561
0470 skrev:Det som stör mig mest med mitt gamla Logmate 200 mätsystem är (betänketidem) som datorn har när matningen stannat innan den ger kaplov så man kan kapa. En knapp sekund som känns som en evighet. Utom på sista bit, då kan man kapa direkt.

Kan ev ha att göra med hur kap-matningslogiken är programmerad. En programmerad fördröjning kan ha till syfte att förhindra att kapning sker om stammen av rörelseenergi skulle röra sig något efter att matningsstopp har skett. Detta skulle dock kunna övervakas av längdmätningenn. Inget kap så länge det registreras matningspulser. Tror dock på programmerad tidsfördröjning eftersom kap tillåts direkt på klen diameter...
Senast redigerad av AKKAMAAN tor 11 jul 2019, 23:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

Stegskördare  
#575588
Stam-matning framåt är (tillsammans med kapning till viss del) således i slutändan det enda "produktiva" arbetsmomentet i en skördares arbets-cykel och ett mål i hela arbetsprocessen är att utnyttja så stor dela av arbetstiden som möjligt till "stam-matning"...

Här håller jag inte helt med, det är visserligen rätt att så stor del som möjligt är stam-matning, men den andelen ökas lättast genom att förbättra de delar av processen som räcker längst. Det är förflyttning av maskin och sökning av träd där mesta tiden går åt. Det betyder en bra basmaskin och en erfaren förare är det viktigaste.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

Stegskördare  
#575594
Så nog skiljer det en hel del i produktion mellan steg och rullmatat även om man jämför med ett gammalt litet och slitet aggregat på en liten skördare.

Det skiljer en hel del det kan vi vara överens om. Men fimen du använde var en tidig version, i den här filmen ser du att vi närmar oss förutom att föraren är betydligt långsammare. (
) .
Vi har åxå kör med Logmax 828 på Lillebror och inte gick det alltid sådär enkelt, vi har en del kvistar på våra träd ibland, och då är steget effektivt.
Men då till det ekonomiska, som jag tidigare förklarat så måste en dyr rullmatare var mycket mera effektiv för att bli lika lönsam som en stegmatare på enkel och befintlig basmaskin, traktor eller grävmaskin. Om då våra rullar (upp till 2 m/sek) kan snabba upp processen så borde nog stegmataren vara attraktiv iaf.
Att här lägga in jämförelse med stora maskiner är inte relevant, tom Lillebror är på gränsen till tillåtet, men den är en trevlig maskin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575633 Det är ju lite konstigt om man inte ska kunna jämföra med en Lillebror då även ni kör med en sån?

Jämförelsen jag gjorde var ju med min maskin som den är, 27 år gammal med ett aggregat och mätsystem som är 26 år gammalt. Och sen med min maskin och ditt aggregat på samma träd där den enda skillnaden var matningshastigheten. Det anser jag vara en jämförelse som är så rättvis den kan bli.

Så svaret på din fråga i trådrubriken, om det är myt eller fakta att stegmataren är långsam så vill jag hävda att det är fakta.

Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

AKKAMAAN  
#575639
Stegskördare skrev:
Stam-matning framåt är (tillsammans med kapning till viss del) således i slutändan det enda "produktiva" arbetsmomentet i en skördares arbets-cykel och ett mål i hela arbetsprocessen är att utnyttja så stor dela av arbetstiden som möjligt till "stam-matning"...

Här håller jag inte helt med, det är visserligen rätt att så stor del som möjligt är stam-matning, men den andelen ökas lättast genom att förbättra de delar av processen som räcker längst. Det är förflyttning av maskin och sökning av träd där mesta tiden går åt. Det betyder en bra basmaskin och en erfaren förare är det viktigaste.

Bryter ut en del av din kommentar som syftar på vad jag skrev...
...det är visserligen rätt att så stor del som möjligt är stam-matning...

Då håller du med till 100% antar jag....

Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

Stegskördare  
#575656
Det är ju lite konstigt om man inte ska kunna jämföra med en Lillebror då även ni kör med en sån?
.......
Så svaret på din fråga i trådrubriken, om det är myt eller fakta att stegmataren är långsam så vill jag hävda att det är fakta.

Som jag sade Lillebror är ett gränsfall, egentligen inte den typ av basmaskin stegmataren skall köras på. Det är inte alla självverksamma förunnat att köra en sådan maskin, men vi ville testa och fick då åxå jämföra med Logmax.
Men ännu en gång, visserligen är matningshastigheten viktig men den är inte det största momentet i hela processen, det var det som jag ursprungligen ville visa på. Men diskussionen har nu gått helt in på att diskutera enbart matningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

Stegskördare  
#575658
Då håller du med till 100% antar jag....

I sak rätt ja, men min kommentar var att i hela processen är matningen ändå bara en liten del. För den självverksamma kanske det räcker med att fälla 40 träd per timme och vara nöjd med resultatet, kanske det tom är lönsamt . Sedan är ju kravet på basmaskin och oljeflöde något helt annat, tror inte att man sätter ett Logmax 828 på en 4 ton grävare.
Så trots att den är långsam har stegmatare ändå en plats att fylla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

Hema  
#575692 En annan aspekt är väl hur enkelt man härdar ut tiden aggregatet jobbar.

Jämförelse 1-fas vs. 3-fas vedklyv. Iom att jag är van med en 3-fasare, så blir jag gråhårig även av att bara titta på hur långsam 1-fasaren är i jämförelse.

Inte helt jämförbart, men en liknelse.
Samt även om tidsskillnaden på totalen, så kan det upplevas som mycket långsammare, så är det iaf under ett värdeskapande moment. Även om det oftast är de icke värdeskapandemomenten som tar längst tid i processkedjan.

Användarvisningsbild

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

stegmaster  
#575695
Stegskördare skrev:Så trots att den är långsam har stegmatare ändå en plats att fylla.

Absolut har den det. :-bd
Den störa fördelen er ju att man oftast redan har basmaskinen, i form av grävmaskin eller traktor med kran, sen klarer man sig med det låga flödet, så det blir ju mer att räkna som ett redskap til dessa maskiner, inte som en helt ny maskin man måste köpa.
Finns det ÅF av era maskiner här i Norge?

Hema:
Hur tiden upplevs er nåt helt annat.
T.eks tycker mange att Igland vedprocessor går veldig langsomt, men den gör en vända (fram/tilbaka) på 5sek, vilket er ganska likt med manga konsument vedmaskiner (ja even Sami Autochopper ligger vel på denna tid), men man ser inte så mycket av va som hender, och tiden upplevs antagligen derför som veldig trög

Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

Hema  
#575698
stegmaster skrev:Hema:
Hur tiden upplevs er nåt helt annat.
T.eks tycker mange att Igland vedprocessor går veldig langsomt, men den gör en vända (fram/tilbaka) på 5sek, vilket er ganska likt med manga konsument vedmaskiner (ja even Sami Autochopper ligger vel på denna tid), men man ser inte så mycket av va som hender, och tiden upplevs antagligen derför som veldig trög


Kul att du tar upp den. Kan bara instämma, men enheten är redan så automatiserad att den borde sitta i en automatiserad vedprocesslinje. Kanske att det krävs någon förbättring, så att bitarna blir snyggare. Så de duger till försäljning. 👍

Med tillräckligt hög automatisering frigör man tillräckligt med tid, så man kan gå ifrån och fokusera på inmatning av fler stockar och av den fördigkluvna veden. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575713
Stegskördare skrev:

I sak rätt ja, men min kommentar var att i hela processen är matningen ändå bara en liten del.


I min jämförelse så är tiden för matning och kapning 57% för stegmataren det är ingen liten del.

I ditt första inlägg skriver du om att jämföra med ett rullmatat aggregatet med rimligt oljebehov 100-120 l/min. Där menar du att det skulle bara skulle klara 20-30 fler träd/dag.

Min jämförelse med LogMax 828 som klarar max 130 l/min tycker jag är ganska nära. Och skillnaden i produktion var 45 träd i timmen.

Jag menar inte att stegmataren är dålig, den passar säkert bra för den som behöver ett aggregat till en mindre grävare.

Det jag ville visa var att dina "gissningar " om skillnaden i produktion var helt fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).