Skördare

Minneskort

31 inlägg 6750 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
Logmax bild
Användarvisningsbild

Re: Minneskort

Christer veteran  
#799155Tack för svaret och vad gäller Dasa Stojby bil el så har jag pratat med dem flertal gånger och dom vet inget eller vart man kan få tag på kort. Dom gör inga felsök eller kontroller utan lämnar över till annan utomstående som gör detta. 👍

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#799158Det är hyfsat vanligt inom produktutvecklande företag att underhållet "maintenance" av gamla produkter säljs eller överlåts på ett annat företag. Detta för att man behöver satsa sina resurser på nyutveckling för att hävda sig i konkurransen. Dessa beslut är ofta väl avvägda.

Tralsmo  
#799159Ja har haft en dasa 380 me läsare å kort.
Dom grejerna skickade ja me när ja sålde maskinen naturligtvis.

Om man börjar i en annan ände.

Dasa380 fanns väl till runt 2000 eller?
Datorer på skogsmaskiner ligger ju rätt några år efter i prestanda utveckling jämförelsevis me persondatorer.

Frågan som uppstår blir ju då vad fanns det för typ av minneskort första halvan på 90tal?

Ja har ju jobbat me sånt chit i början på 2000 å alldrig sett nåt som liknar de.

Ja de va ju bara lite brainstorming.

Användarvisningsbild

Elis76  
#799165Här verkar det finnas en bruksanvisning. Men Du behöver nog vara medlem för att komma åt dokumentet om det överhuvudtaget finns kvar eller kunna kontakta han som har laddat upp det.

https://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=1877

Användarvisningsbild

Christer veteran  
#799185Ja, jag är medlem så jag går in och läser,
Tack för tippset 👍

TS

AKKAMAAN  
Tralsmo skrev:Datorer på skogsmaskiner ligger ju rätt några år efter i prestanda utveckling jämförelsevis me persondatorer.

På 1990 talet var huvudanledningen till att man inte använde t ex laptops till mjukvarustyrning av t ex engreppsaggregat var att de inte arbetade med en tillräckligt snabb "data-bus" för den typ av styrning och kontroll som behövdes. I slutet av 1990-talet kom laptops med färgskärm in som förar-"interface" men de behövde fortfarande annan elektronik (CAN-bus kom in i det skedet) för styrning och kontroll, in och ut signaler, av upparbetningsprocessen. Hur det är idag är jag inte uppdaterad på.

Carabas  
#799445Tror också att det är en PC Card som du ska ha och om den du fick med är för tjock så ska det nog vara type 1 som någon redan skrev. Att det bara är 34-pinnar i datorn och 68-pinnar på PC Card adaptern, tror jag kan bero på att datorn bara använder 8-bitars data överföring och 16-bitars adress, man har därför bara behövt använda en rad i PC Card kontakten.

AKKAMAAN  
Christer veteran skrev:Fick med denna modul och minneskort, rätt bredd men för tjockt och 68stift dubbla rader. Ska vara enkelrad med stift 34 ser det ut som.

Passar adapter modulen in i kortläsaren?
Vet inte riktigt vad du avser med "för tjockt"...
Att adapterkortet är tjockare spelar ingen roll. Det är fortfarande PC Card typ 2 i änden som man sticker in i korthållaren.
Det finns PC Card Type 2 (PCMCIA standard) som är 7-8 mm tjocka som fortfarande passar i korthållaren...
Du mätte bredden på hålet i kortläsaren och den överensstämmer med PC Card Type 2. Har du mätt höjden på hålet i kortläsaren samt tjockleken på adapterkortet? Vilket jag är ganska övertygad om att det är PC Card Type 2

I den instruktionsbok som man kan ladda ner från Maskinisten beskrivs kortet under sektion "N" och där står det att kortet rymmer "64000" tecken eller 64kb. På framsidan av manualen står det "TGS" vilket då står för Två Grepp Skördare. Det säger mig att det är en av de första DASA versionerna från mitten-slutet av 1980-talet.
Huruvida just din dator, som troligen är av en senare version från 1990-talet, arbetar med 64kb kort låter jag vara osagt men troligen klarar den 1Mb eller 2Mb kort men låter det vara osagt. Om din dator bara klara att arbeta med kort formatterade till något mindre datautrymme än 1 Mb så måste du ha det som kriterium när du söker ett nytt kort.

Carabas  
AKKAMAAN skrev:I den instruktionsbok som man kan ladda ner från Maskinisten beskrivs kortet under sektion "N" och där står det att kortet rymmer "64000" tecken eller 64kb.

Det stämmer bra med det jag skrev förut, en 16-bitars adress kan maximalt adressera 64kB. Det borde funka med ett större minneskort, men det som händer är att man bara kan utnyttja de första 64 kilo byten på kortet oavsett storlek.

AKKAMAAN  
Carabas skrev: men det som händer är att man bara kan utnyttja de första 64 kilo byten på kortet oavsett storlek.

Kan man formattera ett "1Mb" kort till 64kb? Annars allokeras väl data oläsbart lite överallt på kortet?!

Användarvisningsbild

Elis76  
#799476Vad kan det tänkas sitta för microprocessor i enheten?

PPC 750 från IBM användes inom industriella tillämpningar på den tiden. Även Motorola hade 68000-serien och Intel 8086. Vad TI [Texas Instruments] hade kommer jag inte ihåg.

Carabas  
AKKAMAAN skrev:[Kan man formattera ett "1Mb" kort till 64kb? Annars allokeras väl data oläsbart lite överallt på kortet?!

Ja det är nog bäst att man formatterar det till 64kB.

skogsintresse  
#800024Hej! Här är bild på minneskort som passar dasa 380.

skogsintresse  
#800025Sitter även ett lite "klockbatteri i dom som måste fungera annars kan man inte spara eller hämta filer. Allt raders.

AKKAMAAN  
skogsintresse skrev:Sitter även ett lite "klockbatteri i dom som måste fungera annars kan man inte spara eller hämta filer. Allt raders.

Har inget minne av att det var något batteri i PC Card Type 2. Så detta är nog en annan typ av kort som passar i samma "slot"...

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).