Skördare

Köpa skördare?

20 inlägg 6059 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa skördare?

Westrin  
#850244 Jag har köpt mig en skogsfastighet med varierande skötsel, det är ca 400ha skog och 80000m3. Är det vettigt att köpa sig en skördare? Har en skotare smv21 😆. Jobbar på f-skatt på gjuteri om dagarna och bedriver jordbruk. Har opererats nyligen för diskbråck annars hade jag gärna gått med röjsåg om dagarna. Tänker att jag kan sköta min skog bättre med en skördare eller är det alldeles för dyrt att hålla den i liv? Har egen verkstad och slangpress. Har två småbarn 2 och 4år inte mycket till hjälp ännu men snart. Obs jag har aldrig kört skördare tidigare men tänker att det lär man sig med tiden.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa skördare?

Camaro1969  
#850245 Har du råd att se det som hobbypryl så absolut, bara att köpa!

Användarvisningsbild

Re: Köpa skördare?

Badger  
#850247 Ska bli intressant att se vad andra säger, men 400 hektar tycker jag låter som areal nog för en skördare. Jag skulle nog försökt skaffa en begagnad skördare eller en processor om jag haft den arealen. Du har ju egen verkstad också och om du har erfarenhet av att laga annan mekanik så borde det inte bli så dyrt.

Avatar Fallback

Re: Köpa skördare?

Fixaren1  
#850251 Min åsikt är att du inte kommer att få någon vidare tid att köra skördaren. Överväg att istället lägga tid på att gå i skogen och inspektera så att du har järnkoll på vilka åtgärder som behöver göras. Åtgärder som du sedan lejer bort men skotar själv. Att göra rätt åtgärder i rätt tid är värt tid och pengar. En maskin måste först köras x antal timmar för att betala vad det kostar att äga den innan man får någon egentlig ekonomisk nytta. Var rädd om familjen! All spenderad kvalitetstid tid med fru och barn betalar sig i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skördare?

svampbob  
#850252 Ja vad ska man säga? Jag har haft egna maskiner nu i sju-åtta år och jag ångrar mig inte. Jag har fått mycket gjort som inte annars hade blivit gjort. Samtidigt har jag inte ens kommit i närheten av den mängd gallring som jag har önskat mig att hinna med.
Jag har alltid köpt maskinerna kontant och fått igen pengarna när jag har bytt upp mig så det har inte varit ett så dyrt nöje. Jag har en bekant med liknande maskinpark på leasing och då är det 40 tusen i månaden som han betalar för att ha grejerna stående på gården.

Ja man lär sig köra och blir bättre över tid och i vissa stunder känner jag mig riktigt duktig och emellanåt klantar jag till det igen med dåligt vägval.

Ska man jobba heltid med annat plus att hinna med att leka bonde på sommaren och snöröjare på vintern så blir det inte mycket tid över och särskilt inte om man samtidigt har små barn.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skördare?

Westrin  
#850255
svampbob skrev:Ja vad ska man säga? Jag har haft egna maskiner nu i sju-åtta år och jag ångrar mig inte. Jag har fått mycket gjort som inte annars hade blivit gjort. Samtidigt har jag inte ens kommit i närheten av den mängd gallring som jag har önskat mig att hinna med.
Jag har alltid köpt maskinerna kontant och fått igen pengarna när jag har bytt upp mig så det har inte varit ett så dyrt nöje. Jag har en bekant med liknande maskinpark på leasing och då är det 40 tusen i månaden som han betalar för att ha grejerna stående på gården.

Rekommenderar du någon maskin? Antar att du i dagsläget har en relativt ny maskin. Jag skulle kanske titta på något för 300- 800:-


Ja man lär sig köra och blir bättre över tid och i vissa stunder känner jag mig riktigt duktig och emellanåt klantar jag till det igen med dåligt vägval.

Ska man jobba heltid med annat plus att hinna med att leka bonde på sommaren och snöröjare på vintern så blir det inte mycket tid över och särskilt inte om man samtidigt har små barn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa skördare?

Westrin  
#850256 Rekommenderar du någon maskin? Tänker att du började med något billigare. Jag tänker kanske något i 400 till 700 tusen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa skördare?

Elis76  
#850259 Jag håller med både @Fixaren 1 och @svampbob.

Låt det stanna vid en dröm tills barnen vuxit upp. Det går åt mycket tid att lära sig köra en skördare och antagligen en del tid i verkstaden om maskinen har några år på nacken. Vidare är det dyrt och ibland omöjligt att laga gammal elektronik och svårt att hitta programvaror vilket andra entusiaster fått erfara på detta forum.

Avatar Fallback

Re: Köpa skördare?

jannee  
#850322 Maskiner i prisklassen 500 tkr brukar oftast exporteras, är på tok för dyra att reparera och underhålla här i landet.
Annars är en maskin typ H 8 i rätt storlek, gäller bara ett hitta en som inte endast är ett reperationsobjekt.
Är DU ett snille på att reparera, händig när det gäller det mesta är det väl ok att köpa en väl nedsliten maskin, inte annars.
Min åkare sa en gång i tiden:
- Har du inte råd att köra nytt har du ej heller råd att köra begagnat.
Många ggr kostar det mer att reparera + då stilleståndskostnader än att amortera.
Nu gällde detta fordon som ständigt skulle vara i rörelse, du ska ju bara köra lite då och då.
Men då kommer nästa lusing, maskiner inte minst skördare har en förmåga att gå sönder just när de INTE nyttjas - varför kan man fundera över.

Avatar Fallback

Re: Köpa skördare?

Tralsmo  
#850426 Grabben köpte en Valmet 911 me sp561 för ett par tre år sen.

Den hadde gått å köpa för 400 papp me dåligt svängkranslager.
De blev nytt lager å 500 papp.
Den va ganska välskött å där gällde snabba ryck annars hadde den hamnat utomlands.

Me en sån är man rätt flexibel i egen skog både me gallring å slutavverkning

Du hadde en smv 21 fattade ja.
Den kan du byta till nåt mindre så passar de ändå till en 911.

Grabben har väl lagt 200 papp på 911 vid detta laget.
Mycke skruv blir de men den går knappt halvtid på professionell körning å då är fuskjibb ebberöds bank.

Red: stavfel

Avatar Fallback

Re: Köpa skördare?

aalg  
#851308 Problemet tycker jag är försäkringskostnaden.
Hugger man lite så slår det hårt på kubikpriset.
Sen tycker jag att det verkar vara lättare att få betalt för en rotpost än för leveransvirke.
Så det blir lätt en dålig kalkyl på en skördare för eget bruk.
Fördelen är väl att man kan hugga småposter där alla omkostnader äter upp virkesvärdet om man skulle leja för det. Och sen så gör man ju snyggare jobb när man hugger själv i egen skog, motför hur det blir när det ska göras på ackord.
Funderade själv några år på en skördare innan jag köpte min 911 med 350 aggregat.
Hade aldrig kört skördare innan men jobbat med andra maskiner länge. Maskinen är en 2008a och har i stort sett bara funkat varje gång jag kört med den, även om den stått ute långa perioder mellan uppdragen, inget strul med nån elektronik eller så.
Tror inte jag tjänat några pengar på att hugga själv, man får ta en hel del på nöjeskontot.
Jag tycker största värdet med att ha den är att små områden som aldrig varit lönsamma att avverka nu går bra att sköta. Det är sånt jag gör med den, större avverkningar säljer jag fortfarande som rotposter.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skördare?

Elis76  
#851312
aalg skrev:Problemet tycker jag är försäkringskostnaden.
Hugger man lite så slår det hårt på kubikpriset.
Sen tycker jag att det verkar vara lättare att få betalt för en rotpost än för leveransvirke.
Så det blir lätt en dålig kalkyl på en skördare för eget bruk.
Fördelen är väl att man kan hugga småposter där alla omkostnader äter upp virkesvärdet om man skulle leja för det. Och sen så gör man ju snyggare jobb när man hugger själv i egen skog, motför hur det blir när det ska göras på ackord.
Funderade själv några år på en skördare innan jag köpte min 911 med 350 aggregat.
Hade aldrig kört skördare innan men jobbat med andra maskiner länge. Maskinen är en 2008a och har i stort sett bara funkat varje gång jag kört med den, även om den stått ute långa perioder mellan uppdragen, inget strul med nån elektronik eller så.
Tror inte jag tjänat några pengar på att hugga själv, man får ta en hel del på nöjeskontot.
Jag tycker största värdet med att ha den är att små områden som aldrig varit lönsamma att avverka nu går bra att sköta. Det är sånt jag gör med den, större avverkningar säljer jag fortfarande som rotposter.


@aalg - Du råkar inte ha ett par bilder på Din 911:a som Du skulle kunna tänka Dig att visa för oss övriga?

Avatar Fallback

Re: Köpa skördare?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#851313 Antar att du måste åka trailer med den oavsett så flyttkostnaden har du ändå? Virket måste till väg så du lär hålla dig med en maskin till? Försäkring på gamla skördarlik kan nästan kvitta. Ansvarförsäkring för en tusing om året kan vara bra. Det är sällan som betalda maskiner brinner.

Avatar Fallback

Re: Köpa skördare?

aalg  
#851325
1722430547_img_5175.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Köpa skördare?

Elis76  
#851335 Strååålande, både band och kedjor.

Tumme upp.

👍 👍 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).