Avverkning (slutavverkning)

När avverkar man frötallarna

14 inlägg 8320 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

När avverkar man frötallarna

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79203 Har ca 100 frötallar som står i planterad tall. Plantorna är ca 4 år gamla. Hur ska man göra avvägningen mellan tillväxten och avverkningsskador om man väntar med att avverka frötallarna.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: När avverkar man frötallarna

axwell  
#79218 Vet inte var du har skogen. När du har 1 meter snö(eller som mest snö), inte för kallt, så snart som möjligt. När virket skall köras ut beror på vilket fordonsalternativ du har.

Användarvisningsbild

Re: När avverkar man frötallarna

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79225 Jag hade samma situation, beställde averkning men det dröjde 1,5 år innan de kom :surp: . På sommaren.
Berodde förstås på att jag var nybörjare på det här. Men till saken, det blev mycket mindre skador än jag trodde, på småtallarna alltså. Tror det hängde ihop med att både skördaren och skotaren i stort sett höll sig efter de gamla slutaverkningsvägarna. Skördarföraren som jag kollade lite på (gillar stora maskiner :lol: ) var väldigt försiktig.

Har försökt hitta skador efter fallande träd, men det ser bra ut. Med reservation för min bristande erfarenhet. Har varit ute med snöret och räknat hela friska plantor och allt ser ok ut. På några ställen har jag fått plocka bort ris för att släppa fram plantorna.

Men om du är lite mer på än jag så kan du säkert få det gjort nu när all snön är. Det måste ju vara bäst som "axwell" sa.

(det finns lite före- efter bilder i min blogg)

Användarvisningsbild

Re: När avverkar man frötallarna

halvproffs  
#79230 Det är inte helt fel att ta frötallarna på sommaren för då är stammarna mjuka och tål en hel del, vilket dom inte gör när dom år frusna.

Användarvisningsbild

Re: När avverkar man frötallarna

masterchief  
#79233 Sommaren är inte fel, samt man kan stråkfälla åt skördaren. Dvs man snitslar ut körstråk till maskinerna, sedan fäller man in tallarna som står utanför kranzonen, kanske förkvistar en del toppar om de kommer lite galet så man slipper dragskador..
Sedan är det inte fel att fälla där de är mest plantor om det är självsådd. då överlever alltid tillräckligt med plantor...
Vet att den metoden är lite kontroversiel, men fungerar 8)

Avatar Fallback

Re: När avverkar man frötallarna

Fredde73  
#79234 Ska du avverka själv eller är du beroende av när virkesköparen har möjlighet att göra jobbet ?

Svårt att säga sedan utan att se området men om planteringen är fyra år och någorlunda lyckad ?
Och du dessutom haft frötallar som troligen släppt sina frön och kommer att ge ännu mera plantor inom något år.
Då låter det som om det är dags att gå ut i garaget och fila upp motorsågen...föryngringen är nog tryggad och plantorna skadas bara mer i avverkningen ju större dom blir..

Bäst är ju som axwell säger här ovanför att avverka i mycket snö och och varmt väder när plantorna inte är så sköra. Kanske i vårsolen framåt mars-april. Men rent allmänt brukar det gå rätt bra oavsett tid på året. Kanske en tokig tanke men gamle morfar lärde mej att fälla frötallarna där det fanns som mest plantor också. Och egentligen är det väl sant...där det finns många plantor klarar sej nog åtskilliga ändå. Fäller man i dom glesa delarna av hygget kanske man skadar varenda planta som står just där...

Avatar Fallback

Re: När avverkar man frötallarna

alias  
#79237 Brukar vara bra att sträva efter att ta bort frötallarna innan plantorna kommit över knähöjd.
Vad det gäller vädret rekommenderar jag snö på marken och någon plusgrad.

Har man tid och intresse så kan man göra en hel del manuellt för att minska körningen och skadorna i beståndet (blir viktigare om man glömt avverka frötallarna och plantorna under dem har blivit någon/några meter):

-manuellfälla träden

-kvista det man kommer åt

-ev. märka av de första stockarna om man sett defekter på stammen som man misstänker att skördarföraren inte ser från hytten (spröt eller övervallning på stammens undersida)

BERÄTTA FÖR MASKINFÖRAREN HUR DU VILL HA JOBBET UTFÖRT!

Största fördelarna med ovanstående är att man minskar skadorna av att skördaren drar trädkronan genom föryngringen, förbättrar förutsättningarna för apteringen och miskar behovet av att maskinerna ska ut och köra i föryngringen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: När avverkar man frötallarna

axwell  
#79260
axwell skrev:Vet inte var du har skogen. När du har 1 meter snö(eller som mest snö), inte för kallt, så snart som möjligt. När virket skall köras ut beror på vilket fordonsalternativ du har.


Jag citerar mig själv; skulle väl ha tillagt "om planteringen har gett förväntat resultat"

Om det är ca. 100 träd som skall ned skulle jag inte ens ägna en tanke på något annat än manuellt. Det får djävlas mycket för det skall ta så lång tid som 10 besök för fälln. + bearbetn. Transportmetoden är ju okänd, svår att beräkna.

Avatar Fallback

Re: När avverkar man frötallarna

granqvist  
#79323 Kommentarer om väderlek och planthöjd finns ovan. Instämmer med dem: ordentligt med snö och plantorna i en längd där de tar minst stryk av avverkningen men klarar konkurrens av övrig markvegetation. Behöver det röjas så gör det efter avverkningen då du vet 'vad som blev kvar'.

Utan att veta dina preferenser så föreslås motormanuell avverkning och sammanföring genom vinschning till körstråk. Genom vinschning får du överlägset störst bredd mellan körstråken. Och gör du det själv får du ruskigt bra fysisk träning av att kuta ut med wiren/repet i all snö :) Tror dessutom att skotningen kan bli något billigare då det blir mer virke / m körstråk.

Avatar Fallback

Re: När avverkar man frötallarna

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80178 Tack för alla synpunkter och tips. Det blir nog manuell fällning och försiktig skotning kombinerat med vinschning. Träden står ganska glest så att hyra in maskiner blir för dyrt. Bra tips att vänta tills det blir tö så inte plantorna bryts av.

   TS
Avatar Fallback

Re: När avverkar man frötallarna

axwell  
#80182 Om du har massor med snö, vänta på skare, bara någon dm., chansa inte då kanske skarföret bara håller för de 10 första träden. Om du har ett lämpligt fordon, vänta till barmark med utkörningen så att du ser plantorna.

Avatar Fallback

Re: När avverkar man frötallarna

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80183 Jag har en liten banddriven maskin (Oxen) så att vänta tills det är barmark är också ett alternativ.

   TS
Användarvisningsbild

Re: När avverkar man frötallarna

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80189
lfq skrev:Jag har en liten banddriven maskin (Oxen) så att vänta tills det är barmark är också ett alternativ.

Har du en Oxe känns det inte som något större problem med skotningen/lunningen. Oavsett årstid blir ju skadorna minimala, men det är nog lika bra att köra så fort som möjligt när plantorna fortfarande är böjliga. Det kan ju vara bra att fälla i jan/feb när träden är som torrast och lunna ut antingen vid bra skare eller när det töat

Användarvisningsbild

Re: När avverkar man frötallarna

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80247 Vore jag som du skulle jag ta dem till hösten innan vintern. Tror det är en stor fördel för de små plantorna att det är varmt i luften. Och med tanke på att du har en sådan maskin så blir det inga körskador heller. Sedan brukar ju timmerpriserna vara som bäst i början av hösten. Ta kontakt med virkesköpare innan du börjar (aug-sept) och skriv kontrakt, då kommer du troligen att bli erbjuden extra premie (dels för att du är ute tidigt på säsongen samt även för att du är självverksam).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).