Avverkning (slutavverkning)

Skogsforums pod -politiskt vänster

12 inlägg 2520 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Skogsforums pod -politiskt vänster

Grizz  
#910422Hej!
Jag tyckte tidigare att podden var intressant, men numera känns den politiskt färgad.
Varenda avsnitt är en enda upprepning av samma agenda; avverka mindre, skydda mer (mindre frihet för skogsägaren).
Jag kommer tyvärr inte lyssna mer på detta.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Skogsforums pod -politiskt vänster

tallen100  
#910423Lyser inte det igenom lite på "hela forumet" eller??

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Grizz skrev:Hej!
Jag tyckte tidigare att podden var intressant, men numera känns den politiskt färgad.
Varenda avsnitt är en enda upprepning av samma agenda; avverka mindre, skydda mer (mindre frihet för skogsägaren).
Jag kommer tyvärr inte lyssna mer på detta.

Intressanta tankar. Jag ser inte riktigt detta som vänster–höger. Alls. För mig handlar det mer om skogsägarens förhandlingsläge, industrins råvarubehov, marknadens förtroende och risken att svensk skog fastnar i bulklogik. Vi vill inte att skogsägare ska få mindre frihet, tvärtom. Frihet borde också vara att kunna vänta, säga nej, förhandla hårdare, välja annan skötsel, sälja specialsortiment och annat. Få ut mer värde ur sin skog. Det händer också mycket nu inom i princip alla regelverk som kommer påverka skogsägare framöver, vare sig vi vill eller inte. Då är det viktigt att diskutera detta även om det inte alltid och initialt ses som positivt.

Därför pratar vi om virkespriser, FSC, EUDR, ISO-standarder, granbrist och låg förädlingsgrad. Inte för att skuldbelägga skogsägare, utan för att skogsägaren inte alltid ska behöva bära industrins problem som sin egen. Industrin vill ha stort, jämnt och billigt råvaruflöde. Skogsägaren borde vilja ha bästa möjliga värde och största möjliga handlingsfrihet. Där står vi ganska tryggt och det är vad som faktiskt driver oss.

Användarvisningsbild

Grizz  
#910443Hej!

Dock är äganderätt och självbestämmande tydligt politiska frågor där höger- och vänstersidan har olika syn och jag anser att ni mer och mer tar ställning för vänstersidan.
Allt handlar inte uteslutande om ekonomi för en skogsägare, utan självbestämmandet är minst lika viktigt (iallafall för mig).

TS
Användarvisningsbild

Skog10  
#910452Skogforum är mig veterligen de enda i media (åtminstone som märks av) som aktivt driver en opinion för höjda virkespriser och andra aktiviteter som kan förbättra situationen ekonomiskt för en skogsägare. Ämnena varierar allt i från kolkrediter, kartellbildningar, korrekt volym vid gallring, höjda förädlingsgrad, till att försöka begränsa utbudet och väldigt mycket mer, allt för att informera och hjälpa till att få upp virkespriserna. Om det sistnämnda är vänster så är väl OPEC också vänster. Skogsforum gör ett utomordentligt bra jobb och jag hoppas att man fortsätter på den inslagna vägen. I norra Sverige har vi kanske Europas bästa kvalitet på virket, samtidigt som priserna är de sämsta. Det finns med andra ord mycket arbete kvar att göra. Virkespriserna är grunden för allt och man kan inte prata för lite om situationen som råder. Det är inte enskilda, mindre skogsägare som skall finansiera ineffektivt drivna organisationer på en fri marknad. De reportage och filmer som dyker upp då och då med personer som tänker annorlunda och där skötseln avviker från normen är också mycket intressanta även om man själv inte tillämpar samma tankesätt.

Användarvisningsbild

HogbergetsVilma  
Grizz skrev:Hej!

Dock är äganderätt och självbestämmande tydligt politiska frågor där höger- och vänstersidan har olika syn och jag anser att ni mer och mer tar ställning för vänstersidan.
Allt handlar inte uteslutande om ekonomi för en skogsägare, utan självbestämmandet är minst lika viktigt (iallafall för mig).

Det är inte min uppfattning att Podden förespråkar någon form av mindre äganderätt. Dock är det en samtid vi lever i som ständigt pushar gränserna för äganderätten med miljö eller klimat som bakgrund. Att beskriva detta är inte detsamma som att hålla med, så uppfattar jag åtminstonde podden. En beskrivning av samtiden och hur det påverkar enskilda skogsägare.

Bosse1  
#910490Tja ,ingen vill väl vara en slav i reservat 🤠 Hysteriskt har det blivit.Falskt på något sätt.
Gynnar inte naturen att dela upp i skydd av områden och industriskogsbruk på andra !
Kommer att slå tillbaka brutalt med bränder av skelettskogar och tidiga avverkningar för att inte hamna i "risk" för statlig landgrab aka markrofferi.

Användarvisningsbild

Badger  
#910927Det här med att skrika att något är höger eller vänster när man inte håller med är bara fånigt. Vad är höger och vänster nu ens i detta landet där S skapade den mest marknadsstyrda skolan i världen och moderaterna öppnade hjärtan mot hela världen på -90talet. Är ditt vänster att man inte får ifrågasätta svensk skogsindustri?

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#912161Varför ens försöka sätta en sådan typ av politisk stämpel?
Det blir väldigt tokigt att så fort något går emot den egna politiska övertygelsen så går någon den andra sidans "ärende".
Personligen tycker jag att det inte innehållet tar ställning till endera sidan.

Jo, en sida tar de ställning för; Skogsägarens.

Jag uppfattar det som att podden fokuserar på utveckling, innovation, entreprenörskap och ekonomisk lönsamhet för skogsägaren. Dessutom i ett sammanhang av lokal utveckling närmare där skogsägarens fastighet.

Detta i en tid när skogsindustrierna försöker fortsätta göra samma sak, mer till lägre pris.

Det luriga i ekvationen tycker jag är att de (maskinella) industriella processerna som används från markberedning till färdig produkt sett ur ett skogligt perspektiv har använts under en så kort tid att det är svårt att säga vad som är rätt.

Jag gillar att Fredrik & Torbjörn utmanar olika delar av den processen, från mig som skogsägare hela vägen till slutkunden av produkter med ursprung från skogen.

Jag tror hela samtalet hade mått bra av att kasta bort politiska stämplar (även om politik påverkar inriktningen) och att kalla folk aktivister i nedsättande ton som första ryggmärgsreaktion.

Skogsfredag är en pod för skogsägaren.
- Inte språkrör för politisk höger eller vänster.
- Inte plattform för någon ideell intresseorganisation.
- Inte kommunikationsavdelning för industrin.

Den finns där för mig som skogsägare.
Det är det som gör den så befriande.

Användarvisningsbild

Grizz  
#912163Nja.
För mig är det fortsatt tydligt att äganderätt och frihet att själv bestämma är politiska frågor med klara alternativ.
Jag vill bestämma över min fastighet och hur jag brukar den.
Att vi skogsägare driver en hård linje mot industrin är en sak, men att lägga sig platt för miljörörelsen (numera del av vänsterrörelsen) kommer inte gynna oss alls.

I podden bagatelliseras markstölden, som pågår i landet med argumentet att det är få som drabbas.
I min värld skall ingen bli bestulen på en enda kvadratmeter.

TS
Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Grizz skrev:Nja.
För mig är det fortsatt tydligt att äganderätt och frihet att själv bestämma är politiska frågor med klara alternativ.
Jag vill bestämma över min fastighet och hur jag brukar den.
Att vi skogsägare driver en hård linje mot industrin är en sak, men att lägga sig platt för miljörörelsen (numera del av vänsterrörelsen) kommer inte gynna oss alls.

I podden bagatelliseras markstölden, som pågår i landet med argumentet att det är få som drabbas.
I min värld skall ingen bli bestulen på en enda kvadratmeter.

Jag har inte hört något om att skogsägare skall lägga sig platt för någon miljörörelse.

Det som de påpekar är att vi som skogsägare behöver förhålla oss till förändrade förutsättningar, både i naturliga habitat och affären, för att bli mer lönsamma.

Det handlar om vilka trädslag vi fördelar riskerna på, i vilken typ av livsmiljö vi driver upp träråvaran och hur skogsskötseln praktiserats.
Utifrån det gäller det att som skogsägare tänka efter och fundera på vem som dikterat metoder & processer och vem som åhör den goda affären utifrån det.

Med Skogsforums Gallringsdagar så blev det ganska tydligt att skogsägare hade kunnat göra bättre en affär.

För skogsägarens lönsamhet gäller det att se till kostnader och intäkter för skogsskötseln.
Vad kostar och hur mycket?
Vilka insatser är faktiskt nödvändiga, och varför skall de göras?
Hur påverkas känsligheten för olika sjukdomar, skadedjur, väderpåverkan etc av skötselmetoderna?

Det gäller att komma ihåg att i princip alla system och processer har byggts utifrån att skogsindustrin skall kunna göra bästa affären.
Inte jag som skogsägare.

De behöver inte bry sig om vad det kostar för dig att producera stockarna du skickar.

De försöker göra mer av samma sak till ett lägre pris för en massmarknad, vilket är dömt att misslyckats,
Det kommer alltid finns någon som kommer göra det billigare, vilket betyder att de kommer slås ut.

Frågan är vem jag då säljer mitt virke till?

Som jag ser det finns det två vägar:
- Innovation och utveckling av nya produkter
- En starkare lokal marknad, där avståndet till virket som skördats har ett viktigt värde

Som skogsägare skulle båda vägarna bli aktuella samtidigt.
Oavsett så behöver det vara lönsamt för mig som skogsägare.

Att använda sig av gratis energi för att bruka skogen är lockande för mig, och där är solenergin via fotosyntes oslagbar. Ett artsamspel som håller skadedjur och skadeinsekter på rätt nivå, och en livsmiljö som gör att marken uthållig för lång tid framöver.
Allt utan att jag behöver göra så stora insatser varken i tid, insatsmedel eller maskiner. Minimerade kostnader helt enkelt.

Den som läst hit har noterat att jag skrivit skogsägare hela tiden, så ja, äganderätten är viktig.

Lika viktigt för mig är att mitt skogsföretagande skall vara lönsamt, och det gör jag genom att dra mer nytta av ekosystemprocesserna (energicykeln, näringscykeln, vattencykeln och artsamspelet) för att med minsta möjliga insats kunna leverera den träråvara som marknaden vill ha.

Både nu och i framtiden.

Att tala om höger, vänster eller aktivister av olika typer är allt annat än konstruktivt för mitt skogsföretagande.
Det jag möjligen känner behöver utmanas rejält är att industrin dikterat villkoren och stora delar av forskningen under lång tid.

Eftersom jag uppfattar att Fredrik och Torbjörn har ungefär samma ingång är det kanske därför jag med stor behållning lyssnar på podden varje fredag. Jag håller inte alls med om allt, fast jag låter mina perspektiv utmanas och till och med förändras.

Jag tycker att Skogsfredag gör mig till en bättre skogsägare.

Användarvisningsbild

Grizz  
#912182Jag håller med om nästan allt du skriver.
Ert sätt att bruka är ert val, mitt sätt är mitt val och det är så jag vill ha det.

Men ponera att en fågel av en viss sort bestämmer sig för att häcka på din fastighet och till följd av denna häckning får du inte längre bruka din skog.
DET är vad jag motsätter mig, och det är vad jag anser att podden bagatelliserar.

Nu ska jag inte göra detta till en evighetstråd, utan hoppas mitt budskap gått fram.
Kul att det nämndes i senaste avsnittet också. (Ja. Jag lyssnar vidare ☺️)

För övrigt tittar jag på Sundhult-kanalen emellanåt också.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).