Avverkning (slutavverkning)

Avverkad medelvolym per län

22 inlägg 5184 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest

Avverkad medelvolym per län

Icegrip  
#862362Idag finns otroligt mycket data som rör skogsbruket och väldigt många av dessa är öppna data.
Jag har roat mig med att räkna fram lite statistik baserat på Skogsstyrelsens detekterade avverkningar. Filen innehåller över 1,2 miljon rader, men jag valde att bara ta med data från ”Ärendeår” 2019 och framåt, vilket gav 245 146 st detekterade polygoner.

1731959262_avv_2019_framat.jpg

Bild över detekterade avverkningar. Den skarpsynte kan skönja stråket av avverkningar från stormen Hans, på gränsen mellan Norrbotten och Västerbotten.

Datat jag använt mig av att beräkna statistiken på är volymen från Skogliga Grunddata omdrev 1. Omdrev 1 pågick mellan år 2009-2018. Detta var anledningen att jag bara ville ha med avverkningar från år 2019 och framåt. Visst, en del avverkningar kommer att ha en något underskattad volym pga tillväxt, särskilt i södra Sverige. Vägdragning, avverkning för annat ändamål mm är också inkluderade, men jag vill ändå påstå att detta ger en hyfsat rättvisande bild av nivåerna länen emellan.

Jag har valt att skapa statistiken uppdelat länsvis. Det är uppenbart rätt stora skillnader i vårt avlånga land. Från 142 m3sk/ha i Norrbotten till nära 300 m3sk/ha i Blekinge.

1731959262_avv_medelvolym_per_lan.jpg

Bilden visar alltså den länsvisa medelvolymen i m3sk/ha baserat på Skogsstyrelsens detekterade avverkningar.

Det är kul med data! Min förhoppning är att detta på ett enkelt sett illustrerar skillnaderna i vårt avlånga land.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Avverkad medelvolym per län

Nils22  
#862719Finns skogliga grunddata för de olika omdreven? Då kan du kalkylera den första skanningen minus den andra för att hitta hyggen (behåll alla pixlar med mer än 100 m3sk (eller vilket värde du tänker att en S-skog ska ha) och gruppera/vektorisera). Dra en minusbuffer för blandade pixlar
så har du volym innan av avverkningen för all avverkad mark?

Användarvisningsbild

Jl2  
#862726Intressant, men förstår jag dig rätt du har använt dig av skogliggrundata drev 1(2009-2018) men inte räknat på skillnaden i tillväxt mellan när scanningen utfördes i olika delar av landet och sedan tittat på var det är avverkat från och med 2019 till i dag.
Då måste det spela rätt så stor roll när laserscanningen är utförd och när avverkningen ägde rum, särskilt precis som du skriver i dom södra delarna av landet.

För att ta ett eget exempel. Drev 1 scannades hos mig april 2010 och vintern 2017/2018 avverkade jag en avdelning gran G34, 65 år gammalt. Vid laserscannings tillfället innehåll avdelningen ca 425m3sk och när jag avverkade 8 växtsäsonger senare hade virkesförrådet ökat till ca 545m3sk och i dag skulle där stått ca 640m3sk.
Så det kan ju bli rätt stora skillnader om man inte räknar med tillväxten.

Icegrip  
Jl2 skrev:Intressant, men förstår jag dig rätt du har använt dig av skogliggrundata drev 1(2009-2018) men inte räknat på skillnaden i tillväxt mellan när scanningen utfördes i olika delar av landet och sedan tittat på var det är avverkat från och med 2019 till i dag.
Då måste det spela rätt så stor roll när laserscanningen är utförd och när avverkningen ägde rum, särskilt precis som du skriver i dom södra delarna av landet.

För att ta ett eget exempel. Drev 1 scannades hos mig april 2010 och vintern 2017/2018 avverkade jag en avdelning gran G34, 65 år gammalt. Vid laserscannings tillfället innehåll avdelningen ca 425m3sk och när jag avverkade 8 växtsäsonger senare hade virkesförrådet ökat till ca 545m3sk och i dag skulle där stått ca 640m3sk.
Så det kan ju bli rätt stora skillnader om man inte räknar med tillväxten.

Ja, det är så jag gjort och som jag nämner så är effekten större i södra Sverige. Precis som ditt exempel antyder.

Det finns många förbättringar för att vässa till analysen, men som jag skrev ville jag mest visa nivåskillnader mellan länen och landsändarna.

TS

Icegrip  
Nils22 skrev:Finns skogliga grunddata för de olika omdreven? Då kan du kalkylera den första skanningen minus den andra för att hitta hyggen (behåll alla pixlar med mer än 100 m3sk (eller vilket värde du tänker att en S-skog ska ha) och gruppera/vektorisera). Dra en minusbuffer för blandade pixlar
så har du volym innan av avverkningen för all avverkad mark?

Ja, båda omdreven finns.

Finns intresse och tid kanske jag gör en uppdaterad variant. Det skulle gå att köra en hårdare selektering av bestånd där man bara tillåter t ex 2 års tillväxt mm. Går nog också fint att köra kommunvis.

Viktigt att tänka på också är att detta är skattningar. Skattningarna tenderar snarare att underskatta höga volymer. Men som sagt, den relativa skillnaden emellan områden stämmer nog rätt väl.

TS

Bond.J  
#862808Vad menas med drev? Vad är det du räknat fram, eller vad är det du vill att vi ska förstå?

Icegrip  
Bond.J skrev:Vad menas med drev? Vad är det du räknat fram, eller vad är det du vill att vi ska förstå?

Sverige har laserskannats snart i två omgångar, därav namnet omdrev. 2025 kommer troligtvis 3:e laserskanningen av landet att starta.

Det jag försökt göra är att illustrera hur den slutavverkade volymen i m3sk/ha varierar i landet uppdelat på län. Värdena bygger på de laserbaserade volymsskattningarna som finns tillgängliga på Skogsstyrelsens öppna data.

Här kan du läsa mer om Skogliga Grunddata:

https://www.skogsstyrelsen.se/sjalvservice/karttjanster/skogliga-grunddata/

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#862849Förklarar fortfarande inte ordet "drev". går inte att hitta på https://www.synonymer.se/sv-syn/drev eller https://svenska.se/saol/?id=0514729&pz=3

Användarvisningsbild

Jl2  
#862859Nu är jag ingen expert på svenska språket, i skolan var jag till och med ibland placerad i OBS klass i svenska när den ordinarie läraren tröttnade på mig.
Man skulle kunna använda ordet omgång 1 och 2, men i mitt tycke så är drev ett ord som beskriver åtgärden på ett bättre sätt.
Med ordet drev får i alla fall jag uppfattningen att det är en pågående process där arbetet drivs framåt från en eller flera startpunkter mot ett slutmål, en process som här varar mellan 2009-2018
Möjligtvis skulle man kunna ha synpunkter på ordet omdrev1, då omdrev pekar på att något är gjort redan en gång tidigare och att detta nu ska utföras en gång till.

Icegrip  
th skrev:Förklarar fortfarande inte ordet "drev". går inte att hitta på https://www.synonymer.se/sv-syn/drev eller https://svenska.se/saol/?id=0514729&pz=3

Det var Jl2 som skrev drev, men personen menade säkerligen ordet omdrev.

Om vi ska anmärka på ord, är det också fel av mig att använda omdrev 1 för något som sker första gången.

Är min beskrivning av tillvägagångssättet helt förvirrande får jag be om ursäkt.

TS

Bond.J  
#862862Tack för förtydligande!
Förstod som det handlade om slutavverkningar, men de scanningar du hänvisar till är väl på alla skog? För övrigt har jag beställt sammanställning från scanningarna på mina fastigheter 3 ggr från 3 olika företag, och det har skiljt ca 25 %. Kan man ha någon nytta av en sådan osäker data? Fuskpellar som gör skrivbordsplaner utgår från scanningarna, och det är skrämmande hur dåliga skogsbruksplanerna kan bli. När de används vid fastighetsförsäljningar är det så uppenbara fel att det borde anses som bedrägeriförsök, av mäklarna.

Användarvisningsbild

#862871OK, för mig som aldrig hört ordet "drev" förut i den här betydelsen låter det som att det betyder "första omgången laserscanningar". "Omdrev" borde då bli "omscanningar"

Användarvisningsbild

Jl2  
#862874Aha alltid lär man sig något nytt.
https://www.skogen.se/glossary/omdrev/

Med den definitionen borde det vara rätt att kalla det omdrev 1, men först när omdrev 2 är genomförd eller i alla fall tron på att det ska ske har infunnit sig .

Användarvisningsbild

Jl2  
Icegrip skrev:Idag finns otroligt mycket data som rör skogsbruket och väldigt många av dessa är öppna data.

Det är kul med data! Min förhoppning är att detta på ett enkelt sett illustrerar skillnaderna i vårt avlånga land.

Håller med om att det är kul med data. Går det att koppla skoglig grunddata mot nationella marktäckedata ? Skulle vara intressant att se slutavverkningsvolymer gentemot olika trädslag.
Här i Skåne där jag befinner mig skiljer slutavverknings volymen ofta rätt mycket beroende av vilket trädslag som avverkas, t.ex. bok gallras oftast mycket längre upp i åldrarna än granen och då utfaller mer av bokens tillväxt i gallring än vid slutavverkning gentemot granskogsbruk.
Dessutom verkar det skilja en del i hur skogsstyrelsen väljer att registrerar att det är avverkat i bokskogen, ofta registrerar dom att det är avverkat 5 år efter att avverkningsanmälan är inlämnad, men då står det oftast rätt så stora volymer kvar, i en del fall upp till 25 år efter att avverkningen är registrerad som avverkad, innan dom sista skärmträden huggs.
Som ett exempel har grannfastigheten ett bestånd som står som nyligen avverkat i skoglig grunddata fast beståndet fortfarande har ungefär 200m3sk stående skog kvar.

Användarvisningsbild

#862881OK, då har drev inget med scanning att göra. Men är drev = en regelbundet återkommande skoglig åtgärd?

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).