Avverkning (slutavverkning)

Skogsstyrelsen - Avverkningen minskade 6 % 2023

11 inlägg 2903 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsstyrelsen - Avverkningen minskade 6 % 2023

Fredrik Reuter  
#845938 Idag kom Skogsstyrelsen med preliminär statistik över avverkade volymer i Sverige för fjolåret - 2023. Enligt Skogsstyrelsen så minskade avverkningarna i Sverige under fjolåret med 6 %. Den preliminära statistiken visar att det avverkades under 90 miljoner m3sk (89,6 miljoner skogskubikmeter). Enligt Skogsstyrelsen får vi gå tillbaka till 2016 för att hitta mindre avverkade volymer på ett år.

Nettoavverkningen uppgick till 72,2 miljoner m3fub där 48 miljoner m3fub var sågtimmer, 44 miljoner m3fub massaved och 8 miljoner m3fub brännved. 68 procent av den avverkade volymen kommer från slutavverkning, 22 procent från gallring och 10 % från "övrig avverkning".

Under åren 2018 till 2022 var den genomsnittliga volymen av skog som avverkades årligen 264 kubikmeter per hektar för slutavverkningar och 72 kubikmeter per hektar för gallringar.

Genomsnittligt avverkades det 243 000 hektar för slutavverkningar och 287 000 hektar för gallringar varje år under samma period. Jämfört med åren 2017 till 2021 minskade området för slutavverkningar med 3 procent och området för gallringar med 1 procent. I en tredjedel av den slutavverkade ytan användes GROT:en till energiproduktion.

När det gäller trädsammansättningen utgjorde gran mer än hälften av den totala avverkade volymen, medan tall stod för en tredjedel och lövträd lite mer än en tiondel.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen - Avverkningen minskade 6 % 2023

alias  
#845994
Fredrik Reuter skrev:Idag kom Skogsstyrelsen med preliminär statistik över avverkade volymer i Sverige för fjolåret - 2023. Enligt Skogsstyrelsen så minskade avverkningarna i Sverige under fjolåret med 6 %. Den preliminära statistiken visar att det avverkades under 90 miljoner m3sk (89,6 miljoner skogskubikmeter). Enligt Skogsstyrelsen får vi gå tillbaka till 2016 för att hitta mindre avverkade volymer på ett år.

Nettoavverkningen uppgick till 72,2 miljoner m3fub där 48 miljoner m3fub var sågtimmer, 44 miljoner m3fub massaved och 8 miljoner m3fub brännved. 68 procent av den avverkade volymen kommer från slutavverkning, 22 procent från gallring och 10 % från "övrig avverkning".

Under åren 2018 till 2022 var den genomsnittliga volymen av skog som avverkades årligen 264 kubikmeter per hektar för slutavverkningar och 72 kubikmeter per hektar för gallringar.

Genomsnittligt avverkades det 243 000 hektar för slutavverkningar och 287 000 hektar för gallringar varje år under samma period. Jämfört med åren 2017 till 2021 minskade området för slutavverkningar med 3 procent och området för gallringar med 1 procent. I en tredjedel av den slutavverkade ytan användes GROT:en till energiproduktion.

När det gäller trädsammansättningen utgjorde gran mer än hälften av den totala avverkade volymen, medan tall stod för en tredjedel och lövträd lite mer än en tiondel.


Var inne på SVO:s hemsida och kikade lite på tidsserierna bakåt i tiden gällande volymer och arealer rörande gallring.

Jag tycker att 72 m3sk/ha (motsvarar ca 60 m3fub/ha) låter orimligt högt som ett genomsnittligt gallringsuttag för hela landet, likväl som jag tycker att gallringsarealerna över tid ser väldigt låga ut i förhållande till slutavverkningsarealerna. Nog lär väl de flesta bestånd behöva minst två gallringar?

Jag har inte några faktiska belägg för det, men min magkänsla är att den totala utgallrade volymen nog kan stämma, men att den areal som redovisas som genomgallrad kan vara underskattad.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen - Avverkningen minskade 6 % 2023

Torbjörn Johnsen  
#846011 72 m3sk/ha i uttag är nog ingen orimlig siffra. Nu finns inte data med i den här grafen för de senaste åren (se nedan) men enligt Riksskogstaxen så ser det ut så här i riket.

Mer info om detta i tråden Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen - Avverkningen minskade 6 % 2023

Axl  
#846019 Det finns nog många bestånd som det plockas ut 60 fub/ha i men det låter högt som genomsnitt.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen - Avverkningen minskade 6 % 2023

Fredrik Reuter  
#846021 Nedslag i verkligheten finns i tråden Veckans gallringsuppföljning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen - Avverkningen minskade 6 % 2023

bodaedet  
#846024 Då ligger jag otroligt lågt, snittar ca 40m3fub /ha. Finns enstaka objekt som varit otroligt stammtäta och god mark som jag varit i underkant på 60m3fub/ha. Gallrar ca 13000-15000m3fub/år
Det är min verklighet

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen - Avverkningen minskade 6 % 2023

alias  
#846053
bodaedet skrev:Då ligger jag otroligt lågt, snittar ca 40m3fub /ha. Finns enstaka objekt som varit otroligt stammtäta och god mark som jag varit i underkant på 60m3fub/ha. Gallrar ca 13000-15000m3fub/år
Det är min verklighet


Tycker att dina siffror låter rimligare @bodaedet, utifrån de gallringar som jag ser hos privata skogsägare häromkring.

Vore intressant att veta var vi hittar maskingrupperna som ligger på ca 80 m3fub/ha (+95 m3sk/ha) i genomsnittligt gallringsuttag - för några bör ju göra det också för att dra upp medelvärdet till ca 60 m3fub/ha.

Kollade på verksamhetsberättelserna för Södras VO:n för 2022 och jag hittade endast ett område som låg över 60 m3fub/ha och det var Sollebrunn som låg på ca 65 m3fub/ha. Vimmerby hittade jag ingen gallringsareal för. Övriga verkade ligga i spannet 25-60 m3fub/ha, med en tyngdpunkt från knappt 40 till 50 m3fub/ha.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen - Avverkningen minskade 6 % 2023

Fredrik Reuter  
#846060 Jag tror att bodaedet ligger helt rätt i gallringsuttag. Tyvärr tror jag dock att han är unik och det finns inte många (längre) som gallrar med dessa uttag. Ett bra exempel är när vi körde Gallringsdagar. Jag bifogar PDF:en från Ludvika där Tåndemåla mätt upp alla gallrade celler och uttag per hektar finns med i PDF:en.

Notera att endast en cell valdes att gallra "som vi alltid gör" och det var John Deere.
Här är uttagen per hektar och i m3fub:

KarlHedin: 66
Motormanuell: 25
Terri: 36
Lantmännen: 60
Hypro: 60
Stora Enso 1: 44
Stora Enso 2: 56
Gremo: 33
Vimek: 76
Rottne: 32
Komatsu: 48
John Deere: 103
Malwa: 24
Mellanskog: 48

Medel: 51 m3fub per hektar. Och betänk att detta att alla utom kanske JD valde att hålla igen och gallra så optimalt som möjligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen - Avverkningen minskade 6 % 2023

Sörlänningen  
#846166
Fredrik Reuter skrev:Jag tror att bodaedet ligger helt rätt i gallringsuttag. Tyvärr tror jag dock att han är unik och det finns inte många (längre) som gallrar med dessa uttag. Ett bra exempel är när vi körde Gallringsdagar. Jag bifogar PDF:en från Ludvika där Tåndemåla mätt upp alla gallrade celler och uttag per hektar finns med i PDF:en.

Notera att endast en cell valdes att gallra "som vi alltid gör" och det var John Deere.
Här är uttagen per hektar och i m3fub:

KarlHedin: 66
Motormanuell: 25
Terri: 36
Lantmännen: 60
Hypro: 60
Stora Enso 1: 44
Stora Enso 2: 56
Gremo: 33
Vimek: 76
Rottne: 32
Komatsu: 48
John Deere: 103
Malwa: 24
Mellanskog: 48

Medel: 51 m3fub per hektar. Och betänk att detta att alla utom kanske JD valde att hålla igen och gallra så optimalt som möjligt.



Det känns som att det sker en förändring, som du antyder Fredrik.

Vida har ju en tidning (eller avancerat reklamblad, hur man nu vill se det) som heter Vidanytt. I senaste numret skriver de om Vida-gallring, som just är en lättare gallring. Deras exempel i tidningen är en G30, som enligt dem enligt traditionella metoder skulle gallras med ett uttag på 100 kubik över två gallringar, medan en Vida-gallring enligt dem är 75 kubik över två gallringar.

Jag antar att man kan se Vidas grepp här lite some en positionering mot Södra, eftersom Vida och Södra onekligen har lite olika incitament. (Själv säljer jag bara till Södra, men jag tror absolut inte på hårda gallringar, åtminstone inte i gran.)

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen - Avverkningen minskade 6 % 2023

jannee  
#846168 Själv har jag lite motsatt uppfattning, 2 relativt tidiga gallringar, blir kanske inte så många M3sk men relativt hård sista gallring.
Med denna klimatförändring MÅSTE man ta hänsyn till stormar men även bristen på regn, inte minst under försommaren.
Gäller att ge granen tidigt chans till ett väl (brett) utvecklat rotsystem.
En sista gallring SENAST vid 40 års ålder, då även lövet tas bort, om behov finnes.
Ovan är min högst personliga tankegång, rätt eller fel får framtiden utvisa.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen - Avverkningen minskade 6 % 2023

Sörlänningen  
#846170
jannee skrev:Själv har jag lite motsatt uppfattning, 2 relativt tidiga gallringar, blir kanske inte så många M3sk men relativt hård sista gallring.
Med denna klimatförändring MÅSTE man ta hänsyn till stormar men även bristen på regn, inte minst under försommaren.
Gäller att ge granen tidigt chans till ett väl (brett) utvecklat rotsystem.
En sista gallring SENAST vid 40 års ålder, då även lövet tas bort, om behov finnes.
Ovan är min högst personliga tankegång, rätt eller fel får framtiden utvisa.


Det viktigaste i gran är väl helt enkelt att inte gallra i gamla bestånd, som du säger. Sistagallring i rena granbestånd senast vid 40 låter mycket rimligt. I blandbestånd tall/gran kan man ju ibland gallra bort granen betydligt senare än så, men det är ju en helt annan sak.
I rena granbestånd försöker vi köra med bara en gallring, relativt tidigt men jag vet ju att det inte är optimalt för att skapa maximalt med virke.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).