Avverkning (slutavverkning)

Anmäld avverkningsareal minskar i januari

25 inlägg 2411 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Anmäld avverkningsareal minskar i januari

Torbjörn Johnsen  
#832728 Enligt Skogsstyrelsen så minskade "anmäld och ansökt areal om tillstånd till avverkning" under januari månad 2024. Jämfört med samma månad i fjol är minskningen stor, ca 4000 hektar i hela landet. I jämförelse med medelvärdet för januari under perioden 2019-2023 är det en ännu större nedgång i anmäld areal.

Den anmälda arealen minskar enligt Skogsstyrelsen i alla landsdelar och siffrorna är jämförbara när det gäller ansökningar om avverkning i fjällnära skog. Vissa år har dessa dragit upp siffrorna avsevärt men jämfört med januari 2023 så är det i stort sett helt jämförbart. Så här ser minskningen ut per landsdel jämfört med januari 2023:

Norra Norrland -21%
Södra Norrland -14%
Svealand -32%
Götaland -16%

Totalt så var anmäld och ansökt areal om tillstånd till avverkning under januari 14 873 hektar, vilket var 21 procent mindre jämfört med januari 2023. Härtill ska läggas att virkeslagren enligt Skogsstyrelsen är rekordlåga och det ger tillsammans en bristsituation som driver upp virkespriserna trots skogsindustrins relativt sett måttliga lönsamhet.

Det var väl ungefär så här det såg ut på marknaden i slutet av 70-talet när fackföreningarna (med skogsindustrins goda minne) förmådde sittande regeringar att skärpa skogsvårdslagen 1979 och införa avverkningstvång 1981? Under en period med borgerliga regeringar dessutom (Fälldin I, II & III).

Läs mer om avverkningsanmälningarna på Skogsstyrelsens sajt här.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

Guld och skogar  
#832740 Teorier om vad det kan bero på? Vädret eller fulla skogskonton?

Avatar Fallback

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

Sörlänningen  
#832742
Guld och skogar skrev:Teorier om vad det kan bero på? Vädret eller fulla skogskonton?


Jag tror att den allmänna killgissningen är att folk har avverkat väldigt mycket de senaste åren p.g.a. barkborreskador och rädsla för barkborrar. Jag har själv avverkat flera granbestånd för att jag var rädd att de skulle försvinna till barkborren.

EDIT: Den här förklaringsmodellen gäller ju dock bara södra Sverige. Så för de färre anmälningar även i norr måste något annat till.

Avatar Fallback

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

Bosse1  
#832744 De får fräsa på med "naturvårdsgallringen" i reservaten 😎 Den markroffade..

Användarvisningsbild

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

Torbjörn Johnsen  
#832745
Guld och skogar skrev:Teorier om vad det kan bero på? Vädret eller fulla skogskonton?


Vädret har nog ingen direkt påverkan på hur stor areal som avverkningsanmäls en månad jämfört med samma månad historiskt. Troligare att många har avverkat mycket som Sörlänningen skriver. Minskningen är störst i Svealand och där har det nog gått ner mycket barkborreskog och bestånd som legat i riskzonen under senare år. Lite längre tillbaka var nog Götaland i samma situation. Det ger ju incitament för att minska avverkning i dubbel bemärkelse. Dels så har man fått ut en hel del pengar och behöver kanske inte så mycket just nu och dels så har man minskat ner volymen avverkningsmogen skog och vill kanske hellre spara på det som är kvar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

Badger  
#832747
Sörlänningen skrev:
Guld och skogar skrev:Teorier om vad det kan bero på? Vädret eller fulla skogskonton?


Jag tror att den allmänna killgissningen är att folk har avverkat väldigt mycket de senaste åren p.g.a. barkborreskador och rädsla för barkborrar. Jag har själv avverkat flera granbestånd för att jag var rädd att de skulle försvinna till barkborren.

EDIT: Den här förklaringsmodellen gäller ju dock bara södra Sverige. Så för de färre anmälningar även i norr måste något annat till.


Den gissningen passar in på hur det ser hos mig och grannarna i bygden. I mina trakter ser jag också en växande andel röta i virkeshögarna. Om det ser ut så utanför socknen så kan det också bidra till att det inte blir så mycket timmer.

Avatar Fallback

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

aho  
#832753 Om man enbart ser på det rent ekonomiskt, så kan man tolka det som att fler gör bedömningen att de har bättre avkastning på att låta skogen stå än att avverka och ha pengarna på banken. Att ha avverkat 2020 eller 2021 ser ju inte så bra ut ekonomiskt när man tittar i backspegeln.

Har också för mig att vi har legat på avverkningsnivåer i storlek med eller till och med större än tillväxten under några år och nu är kanske det fler som vill öka sitt virkesförråd i stående skog istället för att minska det.

Användarvisningsbild

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

Skogz  
#832781 Det är nog så enkelt som att priserna varit "riktigt bra" i ungefär 2 år nu så de som haft stora huggningar att göra, har helt enkelt gjort dom.
Man har brännt det "torra krutet" som fanns.

Användarvisningsbild

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

Guld och skogar  
#832784 Kommer skapa kaos i industrin om det stämmer.

Avatar Fallback

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

alias  
#832806 En relevant fråga är väl huruvida avverkningsanmäld areal och faktiskt avverkad areal överensstämmer på kort resp. lång sikt?

Jag har för egen del avverkningsanmält ca 7,4 % av min produktiva skogsareal under 2023, mest för att slippa att söka dispens från sexveckorsregeln vid ev. större barkborreangrepp.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

Torbjörn Johnsen  
#832809
alias skrev:En relevant fråga är väl huruvida avverkningsanmäld areal och faktiskt avverkad areal överensstämmer på kort resp. lång sikt?

Jag har för egen del avverkningsanmält ca 7,4 % av min produktiva skogsareal under 2023, mest för att slippa att söka dispens från sexveckorsregeln vid ev. större barkborreangrepp.

MVH
Alias


Det finns nog inga hundraprocentiga samband mellan vad som avverkningsanmäls och vad som verkligen avverkas men det bör ju vara liknande förhållanden oavsett vilket år/månad man jämför med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

Tralsmo  
#832810 Ja har nog ca 10 ha som är avverkningsanmält men inte avverkat.
Helt andra orsaker än alias angett.

Ja justerade om mina planer några år efter 2018 när de gick upp för mig att äldre granskog nog inte va nåt att hålla på så ja avverkade helt andra bestånd istället.

Nu har ja nog råd att hålla igen ett tag trotts räntor som dragit iväg, låsa dom har ja inte en tanke på.

De ja har haft som rättesnöre efter Gudrun å per år att inte få så stora kala ytor.
Därav avverkningsanmälningar som inte är avverkade.
Men tiden går å vips har man snygga föryngringar på flera meter.
Då får man omvärdera.

Avatar Fallback

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832813 Priserna går upp. Då håller skogsägarna på virket i spekulation i att de ska gå upp ännu mer. När priserna faller så hugger de för glatta livet innan de sjunker ännu mer. Känt fenomen.

Användarvisningsbild

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

PetterJ  
#832821 I mitt område är en ytterligare aspekt den ideella naturvården. Jag har (o)roat mig under vintern med att följa avverkningsanmälningar och fynd i artportalen. I stort sett alla anmälda ytor över 1 hektar har besök och fynd av knärot, talltita, sällsynta mossor mm. Sedan överklagas det hos Skogsstyrelsen. De gör ej fältbesök längre så det blir limbo. Den som är på hugget drar tillbaka anmälan inom 6 veckor= inget beslut. Problemet är att du då har ”pluppar” i artportalen. Men det är nog hanterbart. Senaste året även en hel del polisanmälningar.

Många aktiva skogsbrukare (inte nödvändigtvis självverksamma) anmäler inga nya avverkningar om det är skog äldre än 80. Många avvaktar det vi nu sett komma från politiskt håll.

Under tiden görs en hel del ”offensiva” gallringar eller glesa timmerställningar.

Sjögården skrev mycket om detta. I vår region är det ett allvarligt problem. Det skulle aldrig gå att göra som Alias beskriver ovan, om det inte är gran på fd inäga.

Själv har jag ca 6-7 hektar gran/tall 90 år på G28 som väntar på skogsutredningen. Fokuserar på gallring av gallringsskog och röjning istället.

För oss som lever med dessa förutsättningar är direktiven till ny skogsutredning i stora delar positiva!

Avatar Fallback

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

Sörlänningen  
#832829
PetterJ skrev:I mitt område är en ytterligare aspekt den ideella naturvården. Jag har (o)roat mig under vintern med att följa avverkningsanmälningar och fynd i artportalen. I stort sett alla anmälda ytor över 1 hektar har besök och fynd av knärot, talltita, sällsynta mossor mm. Sedan överklagas det hos Skogsstyrelsen. De gör ej fältbesök längre så det blir limbo. Den som är på hugget drar tillbaka anmälan inom 6 veckor= inget beslut. Problemet är att du då har ”pluppar” i artportalen. Men det är nog hanterbart. Senaste året även en hel del polisanmälningar.

Många aktiva skogsbrukare (inte nödvändigtvis självverksamma) anmäler inga nya avverkningar om det är skog äldre än 80. Många avvaktar det vi nu sett komma från politiskt håll.

Under tiden görs en hel del ”offensiva” gallringar eller glesa timmerställningar.

Sjögården skrev mycket om detta. I vår region är det ett allvarligt problem. Det skulle aldrig gå att göra som Alias beskriver ovan, om det inte är gran på fd inäga.

Själv har jag ca 6-7 hektar gran/tall 90 år på G28 som väntar på skogsutredningen. Fokuserar på gallring av gallringsskog och röjning istället.

För oss som lever med dessa förutsättningar är direktiven till ny skogsutredning i stora delar positiva!


Det här är sjukt. Inget sånt här har hänt mig. Än. Men jag vet ju att det finns tokstollar även där jag har min skog, men oftast orkar de sig inte ända ut till oss.
Man blir väldigt sugen på att helt missköta sin skog när man hör det här. Enda vägen ut är att ha en riktigt tråkig skog utan ett enda gammalt träd. Skall jobba på det.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).