Avverkning (slutavverkning)

Timmerställning eller ej?

43 inlägg 6626 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timmerställning eller ej?

Chippen  
#831188 Som alla vet så är räntorna svidande höga. Vilket gör att jag måste hugga. Skulle helst ha alla träd kvar i skogen annars. Men då har jag en liten fundering.
Har ett område som förmodligen är mest lämpligt bestående av 6ha med 60% tall och 40 gran. Ca 2000m3sk totalt. 115-120 år.
Granen har jag jagat borrar i lite varstans i området så de är ju inget att spara.
Men min fundering är om jag skall hugga bort all gran och spara all tall.
Eller om jag skall bara ställa fröträd av tall och göra hygge?
Anledningen är väl flera. Bla har jag 3 st nytagna hyggen redan på ca 20 ha. + 10 ha som är 9 år. Det känns som att det blir så väldigt stora ytor i samma ålder när det är dags för nästa insats.
Och av olika anledningar vill jag bara ha ut lagom med pengar ur skogen just nu och det blir lite i överkant med kanske 2000m3.
Bör ju bli nånstans 750m3sk gran.
Ett annat alternativ är ju att inte ta hela området, men då står ju den gamla granen kvar å samlar borrar så det känns inte så aktuellt.
Är det någon som har några bra tankar kring denna fundering?
Tanken är väl att sedan ställa fröträd, om kanske 8-10-12 år eller nåt.
Tacksam för all input.
Mvh Chippen



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Timmerställning eller ej?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831192 Det styrs ju bl a av din ekonomiska situation. Hur mycket du behöver i kassan. Annars kan ju timmerträdsställning av tallen vara både ett uttag och ev ngt stormsäkrare än fröträdsställ, samt att du får många fileer om 10-20 år.
Har själv timmerträdsställt och gödslat på för ca 20 år sen och det blir ganska maffigt. Det har kommit mycket gran naturligt med god växt på ett av ställena. Så det kan ju forumet svara på hur man ska tänka kring på en tallmark 70/30 typ av ståndort. Vill kanske inte stå med mest gran efter kommande avverkning av fileerna.

Användarvisningsbild

Re: Timmerställning eller ej?

T18  
#831267 En intressant studie på tillväxten hos timmerställningar av varierande täthet och bonitet
https://pub.epsilon.slu.se/10058/1/medd ... 052_04.pdf
Kortfattat: Ställer man en tät skärm om 250 tallar per hektar så får man maximal volymtillväxt per hektar men dock begränsad diameterutveckling på träden.
Ställer man istället en gles skärm om 50-150 tallar så får man sämre volymtillväxt per hektar men istället en rejäl diameterutveckling som höjer priset vid slutavverkning upp till ungefär 32cm medeldiameter (prislistorna går inte högre).

Volymtillväxten på timmerställningar av varierande täthet är mellan 1,7% till 3.5%.
Räknar man in prishöjningen utifrån grövre diameter så blir totaltillväxten för timmerställningar mellan 2,5% till 4,9%.
En timmerställning är alltså inget dåligt förräntningsalternativ.
Som grädde på moset får man även föryngring på köpet.

Användarvisningsbild

Re: Timmerställning eller ej?

Chippen  
#831274 Lysande. Såna svar jag önskar få. Av folk med mycket mera kunskap än mig.
Ska läsa lite i studien när jag får tid. Tack för snabb genomgången, den underlättar.
Har pratat med e 2 st angående det här projektet. Den ena trodde att det skulle bli så mycket fördyrad avverkning så han tyckte inte det var någon bra ide'. Men han är VÄLDIGT produktionsinriktad. Bara pengar som gäller. Jag tycker ju en sån tallskog är fantastiskt fin att vara i och se på. Så jag räknar ju in det i funderingarna också.
Och så förgjordat dyrt borde det ju inte bli att avverka. Det är ju rejäla granar, tror inte skördaren behöver åka tomme 50 m till nästa kap.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerställning eller ej?

alias  
#831358
Chippen skrev:Som alla vet så är räntorna svidande höga. Vilket gör att jag måste hugga. Skulle helst ha alla träd kvar i skogen annars. Men då har jag en liten fundering.
Har ett område som förmodligen är mest lämpligt bestående av 6ha med 60% tall och 40 gran. Ca 2000m3sk totalt. 115-120 år.
Granen har jag jagat borrar i lite varstans i området så de är ju inget att spara.
Men min fundering är om jag skall hugga bort all gran och spara all tall.
Eller om jag skall bara ställa fröträd av tall och göra hygge?
Anledningen är väl flera. Bla har jag 3 st nytagna hyggen redan på ca 20 ha. + 10 ha som är 9 år. Det känns som att det blir så väldigt stora ytor i samma ålder när det är dags för nästa insats.
Och av olika anledningar vill jag bara ha ut lagom med pengar ur skogen just nu och det blir lite i överkant med kanske 2000m3.
Bör ju bli nånstans 750m3sk gran.
Ett annat alternativ är ju att inte ta hela området, men då står ju den gamla granen kvar å samlar borrar så det känns inte så aktuellt.
Är det någon som har några bra tankar kring denna fundering?
Tanken är väl att sedan ställa fröträd, om kanske 8-10-12 år eller nåt.
Tacksam för all input.
Mvh Chippen


Som du beskriver beståndet, åldersfödelning på skogsinnehavet och ditt likviditetsbehov så låter en timmerställning som en vettig ide i mina öron.

Sänker du virkesförrådet från ca 330 m3sk/ha till ca 200 m3sk/ha så lär du helt klart tappa volymtillväxt - men samtidigt har du nog en helt OK värdeökning på kvarvarande tallar. Det lär bli lite dyrare att endast gallra ut granarna istället för att ställa en fröträdställning direkt, men samtidigt så ökar ju medelvolymen på kvarstående tallar - vilket rimligen sänker avverkningskostnaden på dessa när timmerställningen omvandlas till en fröträdställning om ca 10 år. Funderar på om det är praktiskt möjligt och ekonomiskt gynnsamt att ta ut GROT:en när granarna huggs bort?

Utan att kunna utläsa någon bonitet så förutsätter jag att marken är lämplig för tall. Att låta gran bli 120+ år på något som inte är utpräglad granmark hade inte jag vågat.

Är graninslaget i beståndet tämligen jämnt fördelat över ytan, så att det kvarvarande tallbeståndet blir någorlunda homogent?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Timmerställning eller ej?

surjämten  
#831409 Med tanke på skogens ålder hade jag tagit bort all gran!
Eftersom jag inte jobbar som virkesköpare hade jag lämnat kvar så mycken tall som anses lämpligast.

Användarvisningsbild

Re: Timmerställning eller ej?

Knagge  
#831490 Är det olikåldrigt eller är det samma ålder har tallarna ordentliga kronor.
Är tallarna för små i kronorna är du illa tvungen att ställa timmerställning först så de får ordentligt med kottar.
För dåliga och klena kronor på fröträd kan spoliera en naturlig föryngring.
Så är du osäker på vad du skall göra ställ timmerställning.

Användarvisningsbild

Re: Timmerställning eller ej?

Monark1954  
#831524 Ställ timmerställning.
Lyfter några saker från tidigare svar.
Viktigt med att kvarvarande träd har bra kronor för vettig tillväxt.
Det är värdeökningen då kvarvarande träd växer högre i prislistan som är största vitsen. För mej toppar prislistan i 30 cm under bark som toppdiameter. Kanske det blir ca 34 cm ovan bark i brösthöjd.
Averkningskostnadsrådet låter som från en virkesköpare. Det är få och stora träd kvar så i förhållande till virkesvärdet kommer avverkningskostnaden från timmerställning till fröträd vara låg. Jag har gjort detta många gånger.
Jag skulle ha märkt de träd jag vill ha kvar, du kan se en böj eller en skada som en skördarförare inte kan se.
Märk runt om med sprayfärg.
Du får vanligtvis även stormtåligare fröträd så småningom.

Användarvisningsbild

Re: Timmerställning eller ej?

Chippen  
#831532 Tack för alla synpunkter och råd. Ovärderligt när man inte besitter all kunskap själv
Tror det står som T24. Men det är nog den "största" skogen på fastigheten när man traskar runt i den för det är ganska maffiga träd, jämfört med allt annat jag har iallafall.
Granen är typ helt jämt utspridda känns det som så det ska nog inte vara några konstigheter.
Pratade med grannen idag, han hjälpte mig skota ut ett par lass vindfällen. Han hade gjort exakt så för nåt/några år sedan. Tyckte det vart jättebra så han var klart positiv.
Det med storlek på kronorna har jag inte tänkt på. Är en jädra bit å traska dit så jag är inte där så ofta men ska nog ge mig dit för en ordentlig koll någon dag.
Mvh Chippen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmerställning eller ej?

Skogz  
#831545
Chippen skrev:Tack för alla synpunkter och råd. Ovärderligt när man inte besitter all kunskap själv
Tror det står som T24. Men det är nog den "största" skogen på fastigheten när man traskar runt i den för det är ganska maffiga träd, jämfört med allt annat jag har iallafall.
Granen är typ helt jämt utspridda känns det som så det ska nog inte vara några konstigheter.
Pratade med grannen idag, han hjälpte mig skota ut ett par lass vindfällen. Han hade gjort exakt så för nåt/några år sedan. Tyckte det vart jättebra så han var klart positiv.
Det med storlek på kronorna har jag inte tänkt på. Är en jädra bit å traska dit så jag är inte där så ofta men ska nog ge mig dit för en ordentlig koll någon dag.
Mvh Chippen

Hur lång skotarväg blir det?

Användarvisningsbild

Re: Timmerställning eller ej?

Chippen  
#831551 Det går ett gammalt skotarspår/basväg upp och igenom området. Dock markant förskjutet söderut. Kanske 1/4 av området är söder om vägen och 3/4 norr om. Från vändplanen på skogsvägen tror jag det är ca 400m till bortre änden av avdelningen. Ska inte svära på att det stämmer 100%. Vet inte vad det skulle kunna bli i medelavstånd. Typ 300m kanske.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmerställning eller ej?

Badger  
#831566 Har liknande läge i ett bestånd där det är 80% Gran och 20% Tall ungefär också problem med granbarkborre. Behöver inte hugga av ekonomiska skäl, men jag kommer att avveckla granen för den ger mest problem nu(har även en del röta där). Är en hel del diskussioner om virkespriset är på väg upp eller ner. Att Södra lägger ner ett par sågverk tycker jag visar att den här prisnivån är svår för inköparna. Jag har svårt att se att priserna kommer att gå upp mycket mer så jag passar på att hugga rätt mycket och lämnar tallen hos mig. Ekonomiskt tror jag att det är bättre för dig att hugga så mycket du kan och ändå få en bra föryngring och amortera av lite också eller investera i något med bra utdelning tillväxt på börsen.

Avatar Fallback

Re: Timmerställning eller ej?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831731 Om du står och velar mellan timmerställning och fröträd så bör du tänka ett steg längre på nästa generation skog.
Timmerställning är ett sätt att överhålla tallbestånd och öka värdet på det man sparar. Fröträdställning är en föryngringsåtgärd och enligt min mening ska den bort efter tre vintrar, står fröträden längre än så blir de en belastning för nästkommande generation skog.
Timmerställning är lämpligt där det finns åtminstone 200-250 utvecklingsbara stammar, helst jämnt fördelade. Målet med en timmerställning måste vara att bibehålla en tillräckligt hög krontäckning för att inte stimulera fram självföryngring av tall, kommer det mer än måttlig självföryngring av tall så nyttjar man inte markens kapacitet för tillväxt i huvudstammarna.

Avatar Fallback

Re: Timmerställning eller ej?

isteskog  
#831732 Timmerställning är också ett sätt att stärka de kommande frötallarna för blåsväder.

Användarvisningsbild

Re: Timmerställning eller ej?

Monark1954  
#831741
busholle skrev:Om du står och velar mellan timmerställning och fröträd så bör du tänka ett steg längre på nästa generation skog.
Timmerställning är ett sätt att överhålla tallbestånd och öka värdet på det man sparar. Fröträdställning är en föryngringsåtgärd och enligt min mening ska den bort efter tre vintrar, står fröträden längre än så blir de en belastning för nästkommande generation skog.
Timmerställning är lämpligt där det finns åtminstone 200-250 utvecklingsbara stammar, helst jämnt fördelade. Målet med en timmerställning måste vara att bibehålla en tillräckligt hög krontäckning för att inte stimulera fram självföryngring av tall, kommer det mer än måttlig självföryngring av tall så nyttjar man inte markens kapacitet för tillväxt i huvudstammarna.

Siljansforsmetoden för självföryngring beskrivs i Skogspodden nr 91 där förra försöksledaren Christer Karlsson intervjuas.
Där beskrivs att frömängden maximeras år 4, rådet var att beställa markberedning år 3 och utföra den år 4. Så fröträden bör få stå lite längre.

Angående täthet på timmerställning så påverkar inte små träd tillväxten av stora träd. Beskrivs på många ställen. Blir det lite glesare på något ställe så är det bara gynnsamt för nästa generation skog.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).