Avverkning (slutavverkning)

Stubbar

12 inlägg 3369 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stubbar

Carlanders  
#808352 Hur är marknaden för stubbrytning efter slutavverkning? Finns det nån som håller på med det fortfarande? Gäller ett nyodling projekt.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Stubbar

jannee  
#808356 KALIUMNITRAT
Du borrar helt enkelt hål i stubben och häller kaliumnitrat i varje hål. Häll sedan varmt vatten i hålet så att det blandas med kaliumnitratet. Sedan väntar man 1 1/2 mån tills stubben har tagit upp kaliumnitratet och mjuknat.
Därefter dra du upp den med plogen - troligtvis mosas den sönder.

Användarvisningsbild

Re: Stubbar

Torbjörn Johnsen  
#808358
Carlanders skrev:Hur är marknaden för stubbrytning efter slutavverkning? Finns det nån som håller på med det fortfarande? Gäller ett nyodling projekt.


Normalt sett så vill värmeverken inte ha stubbar då de innehåller en massa sand som "glasar" i pannorna. Vissa pannor kan dock klara tämligen förorenat bränsle och jag vet att det finns kommunala värmeverk som eldar stubbflis från kommunala markexploaterigsprojekt. Just nu är det särdeles bra riv efter allt som går att elda så om du har någon större fjärrvärmeaktör i närheten så skadar det ju inte att fråga. Det ska i så fall helst vara ett stort värmeverk som klarar av att elda t ex sopor, returträ och liknande förorenade bränslen.

Användarvisningsbild

Re: Stubbar

Carlanders  
#808360 Det är 13ha "stubbar" som ska väck så det blir en del. Får lyssna runt lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stubbar

alias  
#808363 Tror inte att jag har sett stubbrytning i större skala sedan efter stormarna på 00-talet.

Vill minnas att dessa skulle klyvas och sedan ligga på mellanlager i hög för att torka samtidigt som regn och vind hjälpte till att få bort ytsmuts.

Kan det här materialet krossas med samma maskiner som flisar på terminal, eller kräver det någon specialmaskin?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Stubbar

Tralsmo  
#808372 Ja såg en del högar me stubbar runt vislanda några år efter Gudrun.
Dom låg flera år .
Va som hände me de vet ja inte.

Min personliga uppfattning är att stubbarna nog gör större nytta där dom sitter från början.

Användarvisningsbild

Re: Stubbar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808384
Carlanders skrev:Det är 13ha "stubbar" som ska väck så det blir en del. Får lyssna runt lite.

Nyodlingsfräs, färdigt att så efteråt

Användarvisningsbild

Re: Stubbar

Carlanders  
#808395 Dom flesta fräs enteprenörer jag hört med vill ha borty storstubb innan fräsning. Verkar som det är väldigt tidsödande annars.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stubbar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808403 En släkting till frugan bryter stubbar på heltid och har gjort så i mer än 10 år. Mest exploateringar och vägprojekt men även en del nyodling. Mycket av deras stubbar går till pannan i Borås. Han utgår från Ulricehamnstrakten och jobbar huvudsakligen i Västergötland men har även varit en del svängar i Småland.

Användarvisningsbild

Re: Stubbar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#848830 Vad tror folket här?


https://www.stubbolaget.se/?fbclid=IwZX ... _ZdJU6zHWA

Avatar Fallback

Re: Stubbar

jannee  
#848853 Var en del stubbrytning just efter Gudrun, men resultat blev tydligen negativt. upphörde ganska omgående.
Dessutom blir det efter en stubbrytning väldigt dålig bärighet, stora hål lite varstans som inte försvinner i brådrasket.

Avatar Fallback

Re: Stubbar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#849140 Stubbrytning på skogsmark är fortsatt dött, däremot tas mycket stubbar tillhanda inom exploatering.
Vi skickade någon container härom veckan från ett vägprojekt och räknar numera regelmässigt med klippning och borttransport till panna på alla jobb. För ca 2 år sedan räknade man med fräsning överallt där marken var lämplig för det men nu hjälper energikostnaderna till att ändra kalkylen. På stora objekt bör man kunna få tillbaka halva kostnaden för klippning och skotning i intäkt för flisen. Det blir i vilket fall billigare än att fräsa ned dem i jorden.
De stubbarna vi skickat har gått till pannan i Jönköping.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).