tis 07 mar 2023, 23:55#795066
WaldenWoods skrev:alias skrev:Mycket eller lite rotröta om du kollar på stubbarna och på rotbitarna i massavedstraven?
1.Av de grövre stockarna i massavedstraven:
1/3 tydlig röta
1/3 missfärgningar eller mörkare i centrum
1/3 utan för mig synliga fel
alias skrev:Ner till vilken diameter i topp var det sagt att timmer skulle huggas?
2.Ingen aning, hur vet jag det? Hursomhelst är jag inte förvånad över att de tunna stockarna ligger i massavedstraven, det är de grövre jag undrar över.
alias skrev:Försök att få ut skördarrapporten så du kan jämföra sortimentsfördelning där mot vad som blir inmätt.
3.Men det hjälper väl inte om redan skördaren av oklar anledning sorterat nästan allt till massaved?
alias skrev:Vad var det för SI(H100) på resp. bestånd?
Var det avtalat om uttag av klentimmer/kubb och i så fall ner till vilken toppdiameter?
Vad var medelstammen på avverkningen?
4.Dessa frågor är grekiska för mig, dessvärre. Beklagar min okunskap.
1. Om rotrötan inte har gått långt upp i stammen så är det ju 50 % sannolikhet att du har den ruttna änden mot dig i traven och sen kan det ju även finnas krökar och andra skador mitt på en stock som inte syns där den ligger i traven.
2. Det bör framgå i kontraktet (ofta huggs normaltimmer ner till en toppdiameter någonstans mellan 16 och 20 cm beroende på köpare och trädslag), tillsammans med vilka andra sortiment än grantimmer och massaved som ska huggas och vilka snittpriser per sortiment eller prislistor som gäller för resp sortiment.
3. Visst är det så att det inte hjälper om redan skördarföraren har apterat allt som massaved men med detta underlag så kan man stämma av om inmätt totalvolym är rimlig, om sortimentsfördelningen efter skördaren känns rimlig i förhållande till medelstammen per trädslag, samt om det har skett oförklarlig sortimentsvandring vid skotningen.
4.SI(H100) är förkortning för ståndortsindex uttryckt som hur höga de 100 grövsta träden på 1 ha kommer att vara vid 100 års ålder. Med hjälp av denna uppgift och beståndsålder kan man baklänges beräkna övrehöjd på beståndet. Uppgiften går att hitta i skogsbruksplanen.
Klentimmer och kubb är sågbara sortiment i klenare dimensioner (ofta toppdiameter 12-18 cm, men det kan variera mellan olika köpare) än normaltimmer av tall och gran. Du bör kunna utläsa av kontraktet om något av dessa sortiment var tänk att apteras på den aktuella avverkningen.
Medelstam brukar anges som m3fub/träd (ibland även som m3sk/träd). Det påverkar normalt sett både avverkningskostnaden och sortimentsutfallet och är därmed en väsentlig faktor för nettot på en avverkning.
20 % timmer låter exceptionellt lågt om det var tämligen "normal" slutavverkningsskog.
Som Otik frågade så undrar även jag om det är helt uteslutet att en del av timmervolymen redan har hämtats?
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain