Avverkning (slutavverkning)

Tillväxt i rätt ände på stocken

4 inlägg 2409 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tillväxt i rätt ände på stocken

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790778 Mamma fick för snart 30 år sedan ta över ett skifte i förfall röjmässigt. Vi gallrade försiktigt under tre vintrar, alltför försiktigt sett i efterhand. En del avverkades för 10 år sedan, sparades frötall som jag hugger nu. Minns inte att vi sparade så klen tall i mitten av 90-talet.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Ser ut som det har varit god tillväxt , vart i Sverige ä

Skogsjacke  
#791100 Ser ut att det varit en god tillväxt där , vart i Sverige är det ? Det finns väl inget roligare än att hugga frötallar , jag gör det helst på skaren på våren.

Re: Tillväxt i rätt ände på stocken

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791120 Men inte om det är mycket snö. För det är mycket skare och snö som ska bort för att komma runt en frötall om det är plus 5dm och mer. Sen vet inte jag hur roligt det är när kronan daskar fast ner i packad senvintersnö med grovgrenar i toppen. Det vill alltid vara nån gren kvar.
Jag högg över 100 frötall så efter muck. Och nej tack, inte igen.

Användarvisningsbild

Re: Ser ut som det har varit god tillväxt , vart i Sverige ä

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skogsjacke skrev:Ser ut att det varit en god tillväxt där , vart i Sverige är det ? Det finns väl inget roligare än att hugga frötallar , jag gör det helst på skaren på våren.

Västvärmland, Eda kommun

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).