Avverkning (slutavverkning)

Tallbestånd

12 inlägg 2397 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tallbestånd

Röjjarralf  
#789295 Hej

Har ett tallbestånd som jag tänkte göra en åtgärd i då vi ska avverka ett närliggande granskifte. Virkesköparens råd är att kalhugga i princip allt och plantera tall där det lämpar sig annars gran. Han tycker också man ska röja ner allt som kommer underifrån.
Där finns även en del bok och ek som annars är ett trevligt inslag. Jag tänker att all skog behöver inte vara så produktionsinriktat och detta skifte är synligt från huset vilket kan tyckas vara ett trevligt inslag. Hur hade ni gjort? Gallrat? Blädning? Kalhygge?

En annan aspekt är att bestånd skyddar yngre granskog så i förhållande till granskogen är att tallskiftet i syd, västligt läge så min tanke har varit att spara en remsa med ca 40 tal tallar som står på en backe längs en grusväg , ekarna, boken dels för vinden skull men även för att det är ett trevligt inslag.

Se bilder.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Tallbestånd

isteskog  
#789302 Avverka då inte den där tallen, den växer än! Gallra ur lite försiktigt istället.

Användarvisningsbild

Re: Tallbestånd

Elis76  
#789304
Röjjarralf skrev:Hej

Har ett tallbestånd som jag tänkte göra en åtgärd i då vi ska avverka ett närliggande granskifte. Virkesköparens råd är att kalhugga i princip allt och plantera tall där det lämpar sig annars gran. Han tycker också man ska röja ner allt som kommer underifrån.
Där finns även en del bok och ek som annars är ett trevligt inslag. Jag tänker att all skog behöver inte vara så produktionsinriktat och detta skifte är synligt från huset vilket kan tyckas vara ett trevligt inslag. Hur hade ni gjort? Gallrat? Blädning? Kalhygge?

En annan aspekt är att bestånd skyddar yngre granskog så i förhållande till granskogen är att tallskiftet i syd, västligt läge så min tanke har varit att spara en remsa med ca 40 tal tallar som står på en backe längs en grusväg , ekarna, boken dels för vinden skull men även för att det är ett trevligt inslag.

Se bilder.


Var i Sverige håller du hus?
Kan du ålder på beståndet samt boniteten?
Hur stort är skiftet i hektar?

Avatar Fallback

Re: Tallbestånd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789307 Det är svårt att uppskatta diametern men det ser inte överdrivet grovt ut.
Mitt råd är att låta det stå. Kronorna är inte överdrivet små och solen kommer åt från flera håll. Mest troligt har värdetillväxten i beståndet aldrig varit större och kommer så förbli tills träden blivit en decimeter grövre än nu.

Användarvisningsbild

Re: Tallbestånd

Röjjarralf  
#789328
Elis76 skrev:
Röjjarralf skrev:Hej

Har ett tallbestånd som jag tänkte göra en åtgärd i då vi ska avverka ett närliggande granskifte. Virkesköparens råd är att kalhugga i princip allt och plantera tall där det lämpar sig annars gran. Han tycker också man ska röja ner allt som kommer underifrån.
Där finns även en del bok och ek som annars är ett trevligt inslag. Jag tänker att all skog behöver inte vara så produktionsinriktat och detta skifte är synligt från huset vilket kan tyckas vara ett trevligt inslag. Hur hade ni gjort? Gallrat? Blädning? Kalhygge?

En annan aspekt är att bestånd skyddar yngre granskog så i förhållande till granskogen är att tallskiftet i syd, västligt läge så min tanke har varit att spara en remsa med ca 40 tal tallar som står på en backe längs en grusväg , ekarna, boken dels för vinden skull men även för att det är ett trevligt inslag.

Se bilder.


Var i Sverige håller du hus?
Kan du ålder på beståndet samt boniteten?
Hur stort är skiftet i hektar?


Nordöstra Skåne. Nej tyvärr inte men är spridda skurar gällande dimensioner och kvalitet. Minst hälften är krokigt och en del klykor. Skiftet är ganska lite. Kanske 0,6 hektar eller något i den stilen. Skulle jag inte avverkat närliggande bestånd hade jag inte brytt mig men eftersom maskinerna ändå ska ut så tänkte jag att det kan vara dags att göra en åtgärd även där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tallbestånd

Torbjörn Johnsen  
#789336 En variant kan ju vara att glesa ut tallen för att gynna underväxt av gran, ek och bok. Det lär knappast komma nån föryngring av tall under men det kan ju bli en intressant skog ändå. Alternativt låta tallarna stå och växa till sig som föreslagits jär i tråden tidigare. Att sopa ner allt och röja bort underväxten låter vansinnigt men jag förstår ju varför virkesköparen föreslår åtgärden: max virke plus även plantförsäljning.
Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 20 jan 2023, 14:31, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Stavfel

Användarvisningsbild

Re: Tallbestånd

Elis76  
#789339 Är det inte mer än 0,6 hektar [6.000 kvm] med lägre kvalité [du skriver minst 50% av beståndet är krokigt/klykigt] skulle jag ha tagit ner rubbet och startat om.

Ta dit maskiner för 0,6 hektar i framtiden kommer att kosta mer än det smakar, särskilt om man redan nu vet att kvalitén är låg. Den lär ju knappast bli bättre med åren.

Jag tänker rationellt.

Användarvisningsbild

Re: Tallbestånd

Röjjarralf  
#789350 Jo men precis. Är väll lite på hur man ser på det hela. Nej ta dit maskiner för att hugga gör vi ju inte utan de får ske i samband med annan huggning. Hade vart trevligt annars att få upp lite blandskog och plockhugga lite gran. Finns olika aspekter att ta hänsyn till.
Jaja får väll fundera på detta och ta ett snack med virkesköparen igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tallbestånd

Elis76  
#789351 Det ena är inte mer rätt än det andra är fel.

Syvende och sist är det upp till en själv att besluta utifrån ens egna premisser.

Avatar Fallback

Re: Tallbestånd

Brorsan  
#789362 Det är din skog!
Gör som du vill ha det inte virkesköparna, framförallt om det är i närheten av bebyggelsen.

Avatar Fallback

Re: Tallbestånd

uffejohan  
#789389 Hade det varit min skog hade jag definitivt sparat, kanske tagit bort de allra sämsta träden. Avundas de som kan få upp både bok o ek på sina fastigheter. Här i mörka Småland är det en önskedröm!! En liten udda oas på fastigheten är alltid trevligt.

Användarvisningsbild

Re: Tallbestånd

Martin Växjö  
#789398 Håller med de andra. Att maskinen är i närheten tycker jag är en dålig anledning om det är hyfsat nära huset och du vill ha det fint. Planera in det i lugn och ro. Kanske avetablera manuellt i tre steg med röjning emellan. Boken och eken far nog inte illa av att stå under de tallarna i tio år till men granarna blir det nog inte mycket kvar av vid en ev slutavverkning om tio år.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).