Avverkning (slutavverkning)

Hur mycket lövskog får man avverka

14 inlägg 3069 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur mycket lövskog får man avverka

Calle79  
#787798 Hej

Jag har tittat på att förvärva en skogsfastighet, där fördelning på åldersklasser i skogsbruksplanen för ett av de två skiften fastigheten omfattar ser ut enligt bild. Jag blir inte klok på hur mycket av lövskogen jag skulle få avverka om jag köpte skogen. Är det någon som kan hjälpa mig? När jag googlade hittade jag denna text på skogstyrelsen.se.

Föryngringsavverkning får inte göras innan skogen nått en viss ålder, den så kallade lägsta slutavverkningsåldern. För bestånd som domineras av barrträd varierar lägsta tillåtna åldern mellan 45 och 100 år, beroende på markens produktionsförmåga. Bok får föryngringsavverkas tidigast vid 80 år och ek vid 90 år. Bestånd vars virkesförråd till minst hälften består av björk, asp eller al får avverkas vid 35 år.

Det är sista meningen som krånglar till det för mig. Jag har inte hittat någon bra definition av bestånd. Vad är att se som bestånd i detta sammanhang? Hela fastigheten? Hela brukenheten (då det är 2 fastigheter i samma kommun), eller kan de olika avdelningarna i respektiuve skifte ses som bestånd? Eller kan man själv rentav dela av bestånd på sin fastighet?

Tacksam för hjälp.
1673269474_1.jpg




   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lövskog får man avverka

Höglandserik  
#787799 Hej!
Till skogsbruksplanen finns en beståndsindelning där du kan se vilket trädslag som är dominerande i de olika bestånden. Där står även en beståndsålder, så med den listan är det bara summera dina avverkningsmogna bestånd.
Rapporten "Avverkning och tillväxt" ger också ledning, där kan du se hur föreslagen avverkning fördelas på löv respektive barr.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lövskog får man avverka

Calle79  
#787891 Tack för svar!

Jag blir dock lite fundersam när jag kollar igenom skogsbruksplanen som ligger ute på mäklarens sida. Jag hittar inget avsnitt som heter beståndsindelning, men det behöver det kanske inte finnas. Förutom fördelning på åldersklasser finns en fördelning på huggningsklasser, är det kanske den som skall ge info om bestånden tro…? I den tabellen läser jag ut:

40% av 403 m3sk i klass S1 och 30% av 351 m3sk i klass S2  totalt 161 + 105 = 266 m3sk löv att avverka totalt.

I avsnittet Avverkning står det att det finns 298 m3sk löv att avverka under den kommande femårsperioden.

När jag läser om fördelning på ålderklasser tycker jag det finns mer löv att ta ut: Det finns 1510 m3sk som är mellan 50-59 år och av det är 36 % (dvs 544 m3sk) löv. Men det kan man väl kanske inte avverka då, och jag skulle gärna vilja veta varför.

Jag frågar för att det priset för marken är ganska mycket pengar för mig, och det skulle kunna vara intressant att kunna sälj av löv till brännved.

Jag bifogar skogsbruksplanen för den ena fastigheten, ifall någon skulle förbarm sig över en ovetandes

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket lövskog får man avverka

CTech  
#787895 Du ska titta under "avdelningsbeskrivning" Avdelning=Bestånd


Calle79 skrev:Tack för svar!

Jag blir dock lite fundersam när jag kollar igenom skogsbruksplanen som ligger ute på mäklarens sida. Jag hittar inget avsnitt som heter beståndsindelning, men det behöver det kanske inte finnas. Förutom fördelning på åldersklasser finns en fördelning på huggningsklasser, är det kanske den som skall ge info om bestånden tro…? I den tabellen läser jag ut:

40% av 403 m3sk i klass S1 och 30% av 351 m3sk i klass S2  totalt 161 + 105 = 266 m3sk löv att avverka totalt.

I avsnittet Avverkning står det att det finns 298 m3sk löv att avverka under den kommande femårsperioden.

När jag läser om fördelning på ålderklasser tycker jag det finns mer löv att ta ut: Det finns 1510 m3sk som är mellan 50-59 år och av det är 36 % (dvs 544 m3sk) löv. Men det kan man väl kanske inte avverka då, och jag skulle gärna vilja veta varför.

Jag frågar för att det priset för marken är ganska mycket pengar för mig, och det skulle kunna vara intressant att kunna sälj av löv till brännved.

Jag bifogar skogsbruksplanen för den ena fastigheten, ifall någon skulle förbarm sig över en ovetandes

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lövskog får man avverka

Calle79  
#787954 Ah, ok tack för svaret. Då vet jag det, super. Då har jag en fråga. Säg att man har en avdelning på 3 ha, och det på den står mindre än 50 % lövträd och åldern på avdelningen anges till 50 år. Säg vidare att LSÅ för barrträden – som alltså är mer än 50 % av beståndet – är 60 år. Får jag i detta fall också ta lövträden först vid 60 år, eller kan jag gå in och avverka enbart lövträden nu?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket lövskog får man avverka

jannee  
#787960 Visst kan du gallra bort lövträden om eller när du vill oberoende ålder.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket lövskog får man avverka

alias  
#787963
jannee skrev:Visst kan du gallra bort lövträden om eller när du vill oberoende ålder.


"Kan" och "får" är inte alltid samma sak.

Finns ju krav i SVL på hur stor volym som måste finnas kvar efter gallringen. Är skogen färdiggallrad så finns det sannolikt inte utrymme för några större uttag innan LSÅ har uppnåtts - men nu vet vi ju inte hur beståndet ifråga ser ut.

En gallring ska ju vara beståndsvårdande, d.v.s. att det är det kvarvarande beståndet som ska gynnas - att ha fokus på vad man ska hugga bort låter i mina öron mer som någon form av exploaterande skogsbruk/rovdrift.

Att börja hugga sönder äldre gallringsskog är inget jag hade rekommenderat.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lövskog får man avverka

Calle79  
#787989 Halloj, tack för era svar.
Nej det är ju ett teoretiskt resonemang detta, jag undrar vad lagen medger.
Definitionsmässigt så är det väl slutavverkning av lövträden jag undrar över, ifall om andelen lövträd i beståndet understiger 50 %, får de samma LSÅ som barrträden då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket lövskog får man avverka

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788029
Calle79 skrev:Halloj, tack för era svar.
Nej det är ju ett teoretiskt resonemang detta, jag undrar vad lagen medger.
Definitionsmässigt så är det väl slutavverkning av lövträden jag undrar över, ifall om andelen lövträd i beståndet understiger 50 %, får de samma LSÅ som barrträden då?

Du ska fortfarande ha en viss m3/ha oavsett

Avatar Fallback

Re: Hur mycket lövskog får man avverka

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788030 Antingen har man råd eller inte att köpa skog. Finansiera med gallring verkar sådär.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lövskog får man avverka

Sjögården  
#788035 Idag går det inte att finansiera sitt första köp av skog med slutavverkningar heller . Man måste ha eget kapital, bra inkomster från annat håll eller generösa syskon.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lövskog får man avverka

Calle79  
#788226 Hej
Det blev att handla mycket om finansiering. Det var inte det jag frågade om, utan regler kring avverkning av lövskog. Men det kanske inte är så lätt att svara på allt - det verkar inte så iallafall - jag förstår att det säkert är komplexa regler. Tack till er som tog er tid att svara iallafall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket lövskog får man avverka

maltex  
#788228 Skogsvårdlagen styr hur man får hugga "sönder" sin skog.
https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... -gallring/
Den aktuella skogsbruksplanen föreslår åtgärder som förmodligen är rimliga,men man behöver ju inte följa den slaviskt.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lövskog får man avverka

Calle79  
#788491 Toppen, där fanns det svar på frågan, tack!👍🏼

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).