Avverkning (slutavverkning)

Avverkninskostnader

26 inlägg 7976 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverkninskostnader

Timberjack73  
#783616 Vad är rimlig avverkningskostnad idag?
Är det kubikpris eller timpris som gäller nu förtiden?
Normalpris i norra Östergötland efterfrågas? 🌲 🌳 🚜



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverkninskostnader

Fredrik Reuter  
#783666 Det är såklart svårt att svara exakt då det finns många parametrar som styr. Det kan handla om hur grov avverkningen är (medelstam), hur långt det är till avlägget (skotningslängd) samt om det finns försvårande omständigheter med speciell terräng eller liknande.

Som en tumregel kan man säga att en normal slutavverkning i södra Sverige kostar i snitt 100 kr/m3fub. Det är då en medelstam på ~0,4 m3fub. Siffrorna är från 2021 och kommer från Skogforsk.

Avatar Fallback

Re: Avverkninskostnader

80-90  
#783667 Det enda jag vet är stora Enso ligger på ca 80 kr kubiken i gallring 2-300 meter körning . Priset gäller skotare troligtvis en höjning m 40-50 kr kubiken för skördare .sorry läste inte allt . Detta är i Värmland

Avatar Fallback

Re: Avverkninskostnader

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783669
80-90 skrev:Det enda jag vet är stora Enso ligger på ca 80 kr kubiken i gallring 2-300 meter körning . Priset gäller skotare troligtvis en höjning m 40-50 kr kubiken för skördare .sorry läste inte allt . Detta är i Värmland

På vägkant gav jag i vintras 140 kr m3/ fub för H8 och 70 kr m3/fub för skotaren. Skiftet innanför fick ge 80 kr m3/fub vill jag mena.

Avatar Fallback

Re: Avverkninskostnader

80-90  
#783675
bengt.a skrev:
80-90 skrev:Det enda jag vet är stora Enso ligger på ca 80 kr kubiken i gallring 2-300 meter körning . Priset gäller skotare troligtvis en höjning m 40-50 kr kubiken för skördare .sorry läste inte allt . Detta är i Värmland

På vägkant gav jag i vintras 140 kr m3/ fub för H8 och 70 kr m3/fub för skotaren. Skiftet innanför fick ge 80 kr m3/fub vill jag mena.

Kan nog hända att de du brukade har en något snällare uppdragsgivare??

Avatar Fallback

Re: Avverkninskostnader

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783737
80-90 skrev:
bengt.a skrev:
80-90 skrev:Det enda jag vet är stora Enso ligger på ca 80 kr kubiken i gallring 2-300 meter körning . Priset gäller skotare troligtvis en höjning m 40-50 kr kubiken för skördare .sorry läste inte allt . Detta är i Värmland

På vägkant gav jag i vintras 140 kr m3/ fub för H8 och 70 kr m3/fub för skotaren. Skiftet innanför fick ge 80 kr m3/fub vill jag mena.

Kan nog hända att de du brukade har en något snällare uppdragsgivare??

Du menar att de inte kör svälta räv med sina entreprenörer.....

Avatar Fallback

Re: Avverkninskostnader

80-90  
#783829 Nått sånt ja

Avatar Fallback

Re: Avverkninskostnader

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783832 Gjorde en liten slutavverkning på 0,2-0,3 ha i vintras när de var på grannskiftet. Tror jag betalade 125 kr m3/fub för drivningen.

Avatar Fallback

Re: Avverkninskostnader

Tralsmo  
#783842 Du menar att de inte kör svälta räv med sina entreprenörer.....[/quote]

Svälta räv är vanligt när de gäller skogsentrepenörer.

Det börjar bli ont om såna, skogsentrepenörer alltså
Det kommer nog å falla från en del nu när det dippar i konjunkturen i skogsbranchen. Om det nu gör det?

Det är konstigt, virket ä inget värt när skogsägaren ska ha betalt å att hugga det är inget värt. Att det sen körs till industrin ä inte heller mycke värt.

Sen helt plötsligt när de hamnar på sågen eller i massabingen kostar det hur mycke som helst till kund.

Va kan de bero på?

Avatar Fallback

Re: Avverkninskostnader

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783861
Tralsmo skrev:Du menar att de inte kör svälta räv med sina entreprenörer.....


Svälta räv är vanligt när de gäller skogsentrepenörer.

Det börjar bli ont om såna, skogsentrepenörer alltså
Det kommer nog å falla från en del nu när det dippar i konjunkturen i skogsbranchen. Om det nu gör det?

Det är konstigt, virket ä inget värt när skogsägaren ska ha betalt å att hugga det är inget värt. Att det sen körs till industrin ä inte heller mycke värt.

Sen helt plötsligt när de hamnar på sågen eller i massabingen kostar det hur mycke som helst till kund.

Va kan de bero på?[/quote]
När de kör för att det är kul så lär det inte bli något bättre heller. Tycker mig ha sett rätt som det är att både Stora och Moelven säger upp kontrakten med sina entreprenörer, är väl inte för annat än att se hur billigt de kan få kört. Men roligt verkar det vara ändå

Avatar Fallback

Re: Avverkninskostnader

jannee  
#783866 Det måste ändå vara upp till varje enskild entreprenör att ta hyfsat (rätt) betalt.
I min omgivning gnälls det av entreprenörerna, skitdåliga priser sägs det, - men???
Men ändå införskaffar de fler maskiner, många börjar med en skotare, köper senare en skördare och efter ytterligare några år har han två skotare och två skördare, lik förbannat går det dåligt.
Kommer sedan en skogsgård till salu och vem köper då den om inte entreprenören som det går så dåligt för.
Finns även de som det går så dåligt för att de får sälja av allt för att inte riskera gå i kk, trots att de kört för samma priser, man kan undra om det inte ändå är fullt naturligt med lite självgallring.
En del är födda att bli entreprenörer andra inte, eller är det bara tur eller otur.

Användarvisningsbild

Re: Avverkninskostnader

Erre  
#783873 Endel ska bara köra i skogen. Kosta vad det kosta vill.
Är en livsstil.

Men det är inte många kvar av dom.

Yngre generation vill ha betalt för mödan.
Vilket jag absolut tycker dom ska ha.

Avatar Fallback

Re: Avverkninskostnader

Tralsmo  
#783880 Nu ä batteriet i paddan strax slut så ja få fatta mej kört.

Jo ja kör för att det ä roligt.
Pengar har ja ändå.
Betalt vill ja däremot ha hyfsat.
Det är grabben som driver entrepenaden å ja kan säga att ja hadde bättre betalt för länge sen inom industrin än va han har nu å då står ja för finansieringen.
Ja vet nog hur de ligger till me de.

Men överleva kan man fortfarande öm man har tungan rätt i mun.

Avatar Fallback

Re: Avverkninskostnader

jannee  
#783881 Den senast åkaren jag körde för var sonen till åkaren jag tidigare körde för.
Har var inte alls som sin fader som i grund och botten "endast" var en chaufför som införskaffat några bilar.
Det var bra att köra för "gubben" den äldre, men åkeriet gick egentligen bara jämt upp.
När sonen sedan tog över, sonen som var ekonom var egentligen inte alls intresserad av lastbilar, men driva företag var han suverän på. Anställde en speditör som kunde konsten att förhandla och skaffa gods (körningar).
Summa summarum, åkeriet 3 dubblades på 5 år och blev ändå bra vinstgivande.
M.a.o. rätt man på rätt plats så brukar det gå bra.

Avatar Fallback

Re: Avverkninskostnader

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783882 Det gäller väl att säga nej när det inte går ihop.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).