Avverkning (slutavverkning)

Treskiktsbruk av gran

3 inlägg 1721 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Treskiktsbruk av gran

knugge  
#770796 Tjena skogsforum!
Har lite funderingar kring ett bestånd uppe i Norrbotten.
I nuläget 80-årig granskog på en G18 enligt sbp.
Ligger runt hemgården så av estetiska skäl vill vi ej ha ett kalhygge där.
Kan man försöka skapa en ”treskiktsskog” dvs hugga ut en remsa på 6m med jämna mellanrum och antingen plantera gran eller försöka få upp självföryngrade granar?
Tanken fortsättningsvis är att man vart trettionde år går in och plockar en ca 6m gata och idealbilden är 6m 0-årig, 6m 30-årig och 6m 60-årig skog på repeat genom beståndet och då avverka den skog som är uppe i åldern 90 år.
I övrig skötsel tänkte jag gå in med röjsåg och ställa isär de yngre granarna någon gång vid 10-20 års ålder.
Med tanke på långa omloppstider på skogen i norr är jag mycket intresserad av självföryngring i så stor utsträckning som möjligt eftersom ekonomin i att plantera om alternativ finns är ganska dålig.

Mina farhågor
1. Om granar som kommer upp likt underväxt i gatorna inte kommer växa upp och konkurrera med större träd som ligger ≈ 3m på vardera sida?
2. Om granar behöver mer ljus för bygga volym så det är kört om det finns högre skog på bägge sidor? (Tänkte göra gatorna i nord/syd riktning för maximalt ljus när solen står som högst.)
3. Allt annat jag inte tänkt på.
Det är förståeligt i mitt huvud men hoppas jag fick fram någorlunda hur jag tänkt i detta inlägg.

Jag har inte mycket egen erfarenhet så lyssnar gärna på idéer och åsikter!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Treskiktsbruk av gran

Mellberg  
#770805 Kommer inte att fungera, inte ens om du planterar. Även om plantorna överlever kommer de knappt att växa något. Det är endast kantträden som kommer att växa bättre

Utgå från en naturlig beståndsgräns och gör ett hygge med en bredd på minst 50 meter. När planteringen är 3 - 5 meter, tar du nästa bredd på minst 50 meter osv.

Annars är det blädning som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Treskiktsbruk av gran

knugge  
#770838 Okej! Tack för svaret :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).