Avverkning (slutavverkning)

1000-2000 tätvuxen ungskog

12 inlägg 4033 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

1000-2000 tätvuxen ungskog

mats_hj  
#750275 Det här är kanske en dum nybörjarfråga och jag vet inte om det här är riktigt rätt plats att lägga ut en sådan här förfrågan, om det är fel så ber jag om ursäkt

Vi har köpt en 10ha landsbruksfastighet som vi ska bygga hästgård på.

Det är gammal lantbruksmark som är till stor del igenvuxen och på platsen vi har förhandsbesked att bygga husen så står det väldigt tätvuxen ungskog (1000-2000kvm mestadels gran verkar det som) som har vuxit upp sen de slutade att bruka jorden någongång efter 1975(då var det öppen mark enligt gamla flygfoton)

Hade först själv tänkt avverka men har fått tänka om lite när jag insåg hur j-vla mycket jobb det är utan riktiga maskiner. 🤣

Finns det tillräckligt med värde i de träden (flis/ved till någon storförbrukare) för att bli av med dem utan att det blir en kostnad för oss.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: 1000-2000 tätvuxen ungskog

lerbo  
#750286 Borde väl va timmer vid detta laget! Vad är diametern i brösthöjd?

Användarvisningsbild

Re: 1000-2000 tätvuxen ungskog

mats_hj  
#750291 Det varierar allt mellan 15-25 cm (lite osäkert kan vara mer, är inte på plats)

   TS
Användarvisningsbild

Re: 1000-2000 tätvuxen ungskog

mats_hj  
#750294 Nja, kollade mot en tumstock, snarare 15-20cm

   TS
Avatar Fallback

Re: 1000-2000 tätvuxen ungskog

jannee  
#750316 Beror lite på var du bor men kubb och massaveden har i dagarna gått upp något i pris.
Du har visserligen en flyttkostnad för skördaren men denne rensar snart rent, du måste i vilket fall som helst leja in en skotare eller något liknade för att transportera ut virket men även riset som skördaren självklart grotanpassar.
Ett perfekt jobb för en Rottne H 8 eller liknande.
Det är betydligt "bättre" betalt för kubb och massaved, lönar sig m.a.o. att ta ut detta i stället för att göra flis av allt.
Om du ska gå plus eller minus beror m.a.o. hur stort skifte du ska meja ned.
Rör det sig bara om några tusen m2 får du nog allt krypa till korset och lösa det manuellt för annars kommer du att gå rejält back.

Avatar Fallback

Re: 1000-2000 tätvuxen ungskog

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750321 Passa på att hugga mer än tomten så går det ihop sig. Ska ni bygga en hästgård så lär hagarna behöva gallras ordentligt och tar ni dit en inköpare så hittar denne garanterat en hel del till som behöver huggas.

Användarvisningsbild

Re: 1000-2000 tätvuxen ungskog

mats_hj  
#750324 Det är i Haninge söder om stockholm
Totalt kommer jag behöva avverka drygt 1 hektar. Men det hade jag tänkt ta allt eftersom vi utvecklar gården och bygga upp ett litet förråd av ved för kommande vintrar :)
Men jag kanske får tänka om lite

   TS
Avatar Fallback

Re: 1000-2000 tätvuxen ungskog

alias  
#750344 Ska man bebygga en yta så är maskinell avverkning bra då man kan få riset i högar, vilket underlättar undanskaffande inför kommande schaktarbeten.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: 1000-2000 tätvuxen ungskog

jannee  
#750346 Nyttja gran som ved kan väl vara ok när den är färsk (men torr).
Lagra granved för att elda upp vid ett senare tillfälle, om 5 år eller så är dömt att misslyckas, finns inte mycket till bränslevärde kvar, bara flossar till så är den klampen slut.
Gör då pinan kort, avverka allt som behövs, gallra sedan även resten när du ändå är igång, bättre gallra för tidigt än för sent - för då blåser bara delar av återstående omkull.

Avatar Fallback

Re: 1000-2000 tätvuxen ungskog

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750475 Bara att avverka det hektaret i en smäll, kontakta inköpare.

Avatar Fallback

Re: 1000-2000 tätvuxen ungskog

ÅsaNisse  
#750539
mats_hj skrev:Det är i Haninge söder om stockholm
Totalt kommer jag behöva avverka drygt 1 hektar. Men det hade jag tänkt ta allt eftersom vi utvecklar gården och bygga upp ett litet förråd av ved för kommande vintrar :)
Men jag kanske får tänka om lite

Tänk på att inventera alla fåglar och fridlysta arter som finns i området.

Användarvisningsbild

Re: 1000-2000 tätvuxen ungskog

mats_hj  
#750543
ÅsaNisse skrev:
mats_hj skrev:Det är i Haninge söder om stockholm
Totalt kommer jag behöva avverka drygt 1 hektar. Men det hade jag tänkt ta allt eftersom vi utvecklar gården och bygga upp ett litet förråd av ved för kommande vintrar :)
Men jag kanske får tänka om lite

Tänk på att inventera alla fåglar och fridlysta arter som finns i området.

mmm, jo jag är medveten om det lilla EU direktivet

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).