mån 21 sep 2020, 16:18#667594
volvo_per skrev:Hej! Har tänkt att lejja helentreprenad på massa jobb i min skog, gallring,avverkning,markberedning och plantering osv.
Har jämfört sydved och södra.
Någon som har erfarenheter??
Priser och villkor kan kanske variera lite beroende på vad det är för logga på inköparens keps, men det skogliga och ekonomiska resultatet beror mer på personliga egenskaper hos inköparen (får entreprenören all info om vad som är överenskommet mellan dig och inköparen?) och de entreprenörer som ska utföra jobbet.
Det kan vara nyttigt att åka och kolla på t.ex. andra gallringar som en maskingrupp kört - som referensobjekt. Kan även vara bra att speca i kontraktet att en viss entreprenör, som man fått förtroende för, ska göra jobbet.
Hur har du jämfört Sydved & Södra (vilka parametrar)?
Vilka aspekter väger tyngst för dig?
Sen tycker jag personligen att skogsvård skall upphandlas direkt från utföraren och inte av virkesköparen. Bra pris på virket ska inte vara ett förlåtande argument för t.ex. slarvig plantering.
Med dagens virkesmarknad, där sågtimmer verkar ha bättre avsättning än massaved, så kanske privatsågverken kan ge bättre netto än Södra eller Sydved om det är hyfsat grov skog som ska huggas.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain