Avverkning (slutavverkning)

Södra eller sydved i Skaraborg?

8 inlägg 3836 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Södra eller sydved i Skaraborg?

volvo_per  
#667587 Hej! Har tänkt att lejja helentreprenad på massa jobb i min skog, gallring,avverkning,markberedning och plantering osv.
Har jämfört sydved och södra.
Någon som har erfarenheter??



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Södra eller sydved i Skaraborg?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667593 Testa Virkesbörsen.

Avatar Fallback

Re: Södra eller sydved i Skaraborg?

alias  
#667594
volvo_per skrev:Hej! Har tänkt att lejja helentreprenad på massa jobb i min skog, gallring,avverkning,markberedning och plantering osv.
Har jämfört sydved och södra.
Någon som har erfarenheter??


Priser och villkor kan kanske variera lite beroende på vad det är för logga på inköparens keps, men det skogliga och ekonomiska resultatet beror mer på personliga egenskaper hos inköparen (får entreprenören all info om vad som är överenskommet mellan dig och inköparen?) och de entreprenörer som ska utföra jobbet.
Det kan vara nyttigt att åka och kolla på t.ex. andra gallringar som en maskingrupp kört - som referensobjekt. Kan även vara bra att speca i kontraktet att en viss entreprenör, som man fått förtroende för, ska göra jobbet.

Hur har du jämfört Sydved & Södra (vilka parametrar)?
Vilka aspekter väger tyngst för dig?

Sen tycker jag personligen att skogsvård skall upphandlas direkt från utföraren och inte av virkesköparen. Bra pris på virket ska inte vara ett förlåtande argument för t.ex. slarvig plantering.

Med dagens virkesmarknad, där sågtimmer verkar ha bättre avsättning än massaved, så kanske privatsågverken kan ge bättre netto än Södra eller Sydved om det är hyfsat grov skog som ska huggas.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Södra eller sydved i Skaraborg?

Fredrik Reuter  
#667595 Även om det kanske inte är intressant för just dig så tipsar jag om Hushållningssällskapet. De har tjänster där de oberoende både kan hjälpa med råd och ex stämpla inför en eller flera åtgärder i skogen.

https://hushallningssallskapet.se/tjans ... phandling/

Avatar Fallback

Re: Södra eller sydved i Skaraborg?

Axl  
#667612
Fredrik Reuter skrev:Även om det kanske inte är intressant för just dig så tipsar jag om Hushållningssällskapet. De har tjänster där de oberoende både kan hjälpa med råd och ex stämpla inför en eller flera åtgärder i skogen.

https://hushallningssallskapet.se/tjans ... phandling/


Ingen är oberoende. Dom ska också ha in pengar till sin lön. Hörde att dom börjat förmedla virke också.

Avatar Fallback

Re: Södra eller sydved i Skaraborg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667653 I Skövde har du även Vadsboskog, de har bra gallringsresurser.

Problemet just nu är avsättningen, det är inte ens säker att någon vill hugga åt dig det närmsta året.

Användarvisningsbild

Re: Södra eller sydved i Skaraborg?

grusgrus  
#668159 Jag skulle råda dig att ta ut inköpare/inspektorer från både Sydved och Södra om du står och väljer mellan dessa två. Som andra skrivit är naturligtvis priset en faktor men också kemin mellan dig och den som skall köpa, planera och utföra jobbet.

Märker du att det klaffar mellan dig och en inköpare och att ni förstår varandra så kanske du värderar det mer än en utlovad 10-krona i premie.

Användarvisningsbild

Re: Södra eller sydved i Skaraborg?

LarsMollstedt  
#669412 Carlsson &Persson i Åsarp. Gallrar med mellansonsfällning, längre mellan sticksågarna och mer träd kvar till slutavverkning.
De avverkar, markbereder och planterar också.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).