fidde12 skrev:Har ett problem. Sålt ett au på ca 3ha slutavverkning och började aldrig få några mätbesked. Innan jul hämtades virket och ringde då och undrade hur det går. Strul var svaret och strul har det varit tills nu när det framkommit att virket är borta. Skördarlistan finns och jag erbjöds en summa förra veckan men kände att det fanns en hel del att gå igenom. Så bad de återkomma efter semestern. Hur ska jag tolka en sådan lista och att den stämmer mot den prislista som fanns då för drygt ett år sedan? Förväntar mig givetvis att det inte finns några vrak eller andra avdrag medtagna förutom avverkningskostnaden. Hur vet jag vilken kvalitet man skall tittar på för att bedöma värdet så att jag blir skäligt kompenserad. Litet rörigt att svara på men undrar mest vad man ska tänka på när man ”gör upp” mot en skördarlista. Återkommer efter mötet med hur det gick.
Skogsola skrev:Det var ju väl att du fick skördarnotan. En mellanstor skogsägareförening i Mellansverige har kutym att markägaren ska inte få se några notor.
ebex skrev:Låter väldigt märkligt i mina öron. Måste vara små aktörer som ni sålt till eller?
Normalfallet när ni Använder er av de större etablerade bolag så mäts virket i skördaren och en gång till i skotaren.
Sedan kör virket av åkeriet och detta registreras på en virkesorder, så det mäts således en tredje gång.
Virket fraktas till industri och mäts igen av Biometria. Skogsbolaget får samtliga dessa 4 mätdata och sammanställer en uppdragstedovisning.
4 mätpunkter med 3 olika aktörer således.
Att alla dessa har förlorat sin mätfil är ganska osannolikt även om fel inträffar.
bengt.a skrev:ebex skrev:Låter väldigt märkligt i mina öron. Måste vara små aktörer som ni sålt till eller?
Normalfallet när ni Använder er av de större etablerade bolag så mäts virket i skördaren och en gång till i skotaren.
Sedan kör virket av åkeriet och detta registreras på en virkesorder, så det mäts således en tredje gång.
Virket fraktas till industri och mäts igen av Biometria. Skogsbolaget får samtliga dessa 4 mätdata och sammanställer en uppdragstedovisning.
4 mätpunkter med 3 olika aktörer således.
Att alla dessa har förlorat sin mätfil är ganska osannolikt även om fel inträffar.
Hur mäts virket på skotaren menar du ? Skördaren mäter ju, sen mäts det av inmätningen hos industrin.