Avverkning (slutavverkning)

Virket är borta!

36 inlägg 13204 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Virket är borta!

fidde12  
#654005 Har ett problem. Sålt ett au på ca 3ha slutavverkning och började aldrig få några mätbesked. Innan jul hämtades virket och ringde då och undrade hur det går. Strul var svaret och strul har det varit tills nu när det framkommit att virket är borta. Skördarlistan finns och jag erbjöds en summa förra veckan men kände att det fanns en hel del att gå igenom. Så bad de återkomma efter semestern. Hur ska jag tolka en sådan lista och att den stämmer mot den prislista som fanns då för drygt ett år sedan? Förväntar mig givetvis att det inte finns några vrak eller andra avdrag medtagna förutom avverkningskostnaden. Hur vet jag vilken kvalitet man skall tittar på för att bedöma värdet så att jag blir skäligt kompenserad. Litet rörigt att svara på men undrar mest vad man ska tänka på när man ”gör upp” mot en skördarlista. Återkommer efter mötet med hur det gick.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Virket är borta!

Fredrik Reuter  
#654010 Surt! Men stå på dig då du inte gjort något fel i detta.
Mitt enkla tips får bli att ladda upp en anonymiserad skördarlista här i tråden när du får den. Då kan du få hjälp och tips av många och kan säkerligen bilda dig en bra uppfattning om läget och framtiden utifrån det.

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

Avslutat-02  
#654014 Det var första gången jag hört något liknande...
Det var duktigt gjort att få virke att bara försvinna...
Annars så brukar man beskriva att det är omöjligt när man försöker sälja från naturbestånd...

Väldigt surt och tråkigt för din del...ska bli spännande att läsa fortsättningen...stå på dig... 👍

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#654017 Försök förhandla bort avverkningskostnaden?

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

Reymond  
#654065 Skrev du kontrakt med gällande priser vid kontraktsskrivning eller pris vid avvtillfället?
Är det en seriös du handlat med så tar dom fram rätt prislistor.
Det är då inte så svårt att räkna ut med en fullständig skördarnota som underlag.
Märker du att dom börjar förhala ljuga komma undan så bara polisanmäl dom.

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

ÅsaNisse  
#654086 Liknande jippo med ett sågverk mitt i Småland. Fick skördarnotan direkt vid avverkningen tack vare personlig kontakt med föraren, men sen kom inget från sågen. Efter påstötning kom en sammanställning i excel med en uppgift om att mätaren fått i uppdrag att 0-mäta denna leverans. Det skulle innebära att inga avdrag för det ena eller andra skulle göras utan bara mäta volym men det kom inte heller något mätbesked från biometria.
Efter fråga hos biometria kom en liknande sammanställning från dom.
Hur kan det komma sig att en mätning inte ska redovisas till säljaren från vårt eminenta mätorgan som ska följa lagar och förordningar opartiskt?

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

ebex  
#654094 Låter väldigt märkligt i mina öron. Måste vara små aktörer som ni sålt till eller?
Normalfallet när ni Använder er av de större etablerade bolag så mäts virket i skördaren och en gång till i skotaren.
Sedan kör virket av åkeriet och detta registreras på en virkesorder, så det mäts således en tredje gång.
Virket fraktas till industri och mäts igen av Biometria. Skogsbolaget får samtliga dessa 4 mätdata och sammanställer en uppdragstedovisning.
4 mätpunkter med 3 olika aktörer således.
Att alla dessa har förlorat sin mätfil är ganska osannolikt även om fel inträffar.

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#654197 Det var ju väl att du fick skördarnotan. En mellanstor skogsägareförening i Mellansverige har kutym att markägaren ska inte få se några notor.

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659365
fidde12 skrev:Har ett problem. Sålt ett au på ca 3ha slutavverkning och började aldrig få några mätbesked. Innan jul hämtades virket och ringde då och undrade hur det går. Strul var svaret och strul har det varit tills nu när det framkommit att virket är borta. Skördarlistan finns och jag erbjöds en summa förra veckan men kände att det fanns en hel del att gå igenom. Så bad de återkomma efter semestern. Hur ska jag tolka en sådan lista och att den stämmer mot den prislista som fanns då för drygt ett år sedan? Förväntar mig givetvis att det inte finns några vrak eller andra avdrag medtagna förutom avverkningskostnaden. Hur vet jag vilken kvalitet man skall tittar på för att bedöma värdet så att jag blir skäligt kompenserad. Litet rörigt att svara på men undrar mest vad man ska tänka på när man ”gör upp” mot en skördarlista. Återkommer efter mötet med hur det gick.

Har de hänt nåt?

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

fidde12  
#659447 Semester. Tror det rör på sig i veckan. Återkommer när det hänt och nej, det är ingen liten aktör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virket är borta!

Anton Holmström  
#659490
Skogsola skrev:Det var ju väl att du fick skördarnotan. En mellanstor skogsägareförening i Mellansverige har kutym att markägaren ska inte få se några notor.


Skogsägarföreningar har länge drivit att digitala uppgifter om skog ska anses vara känsliga personuppgifter. Därför borde de gladeligen hjälpa dig att ta del av dina hpr-data enligt GDPR. Sen finns nog kompetensen här på forumet för att hjälpa dig att analysera filerna, eller så googlar du "analysera skördardata". ;)

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659626
ebex skrev:Låter väldigt märkligt i mina öron. Måste vara små aktörer som ni sålt till eller?
Normalfallet när ni Använder er av de större etablerade bolag så mäts virket i skördaren och en gång till i skotaren.
Sedan kör virket av åkeriet och detta registreras på en virkesorder, så det mäts således en tredje gång.
Virket fraktas till industri och mäts igen av Biometria. Skogsbolaget får samtliga dessa 4 mätdata och sammanställer en uppdragstedovisning.
4 mätpunkter med 3 olika aktörer således.
Att alla dessa har förlorat sin mätfil är ganska osannolikt även om fel inträffar.

Hur mäts virket på skotaren menar du ? Skördaren mäter ju, sen mäts det av inmätningen hos industrin.

Användarvisningsbild

Re: Virket är borta!

Camaro1969  
#659628
bengt.a skrev:
ebex skrev:Låter väldigt märkligt i mina öron. Måste vara små aktörer som ni sålt till eller?
Normalfallet när ni Använder er av de större etablerade bolag så mäts virket i skördaren och en gång till i skotaren.
Sedan kör virket av åkeriet och detta registreras på en virkesorder, så det mäts således en tredje gång.
Virket fraktas till industri och mäts igen av Biometria. Skogsbolaget får samtliga dessa 4 mätdata och sammanställer en uppdragstedovisning.
4 mätpunkter med 3 olika aktörer således.
Att alla dessa har förlorat sin mätfil är ganska osannolikt även om fel inträffar.

Hur mäts virket på skotaren menar du ? Skördaren mäter ju, sen mäts det av inmätningen hos industrin.


när jag körde i skogen var det skotarn som rapporterade in till bolaget, och som entreprenören fick preliminärt betalt för..

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659945 Och återigen konstatera att Swerige är skojarnas paradis,varför i h....e kan ni inte lära er av oss att använda skördarens lista direkt,varför ska vilket mätas femtioelva gånger och sen myglas hit och dit????
Hos oss kan skogsägare kolla av med skördarn fast en gång om dan hur mycket m3/euro som är på ingång,och vet exakt när kosingen kommer in på kontot.

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659946 Annars skulle ju biometria bli arbetslösa 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).