lör 04 jan 2020, 18:42#604688
Schysst vore om de tydliga regler som finns bara skall följas. PUNKT. Gör man inte det får man böta. Det vore begripligt.
Att betala avgift varje gång är inget annat än en flytt av pengar från bondköket in i kontorsrummet hos nån med anställningsvillkor och smala fingrar.
Ytterligare ett exempel på de små stegen av statsstödd samhällsomformning genom att "gå rakt på pengarna". Detta in en bransch, "skogsodling", som har bevisade decennium på decennium av minskad lönsamhet.
Här är reglerna:
https://trafikverket.ineko.se/Files/sv- ... _utg_6.pdfBöter om man gör fel. Det är min ståndpunkt.
Här är väglagen 1971:948
43 § Inom ett vägområde får inte utan väghållningsmyndighetens tillstånd
1. uppföras byggnader, göras tillbyggnader eller utföras andra anläggningar,
2. vidtas andra åtgärder som kan inverka menligt på trafiksäkerheten eller vara till olägenhet för vägens bestånd, drift eller brukande.
2a st. I samband med tillstånd får
väghållningsmyndigheten meddela de föreskrifter som behövs. Ett tillstånd kan när som helst återkallas.
(min understrykning. Detta är
antagligen det man lutar sej på lagstödsmässigt sett)
Här visar lagstiftarna hur man ser på uttag av exempelvis fordonsavgifter i en annan lag
Lag 2014:52 om infrastrukturavgifter (vägtullar o likn. Dvs avgifter för fordon (min kommentar))
Avgiftssystemet
4 § Infrastrukturavgifter ska tas ut och drivas in på ett sätt som påverkar trafikflödet så lite som möjligt och som gör att normal trafiksäkerhetsstandard upprätthålls.
Ett avgiftssystem får inte medföra omotiverade nackdelar för användare som inte regelbundet använder vägnätet. (min understrykning)
Här skymtar fram en bild av samhällets syn på medborgare/ människor som man gott kan argumentera kring.
På olika områden ser man hur samhället ändras från REGLER (straff) till REGLER OM AVGIFTER (prövning och tillstånd och inspektion och straff). Allt ska prövas och runt hörnet lurar korrumptionen. Ansökningar ska skrivas av sakkunninga på sin regel (födkrok).