mån 19 nov 2018, 18:05#534431
Panne79 skrev:Jag sitter och tittar på en egen liten avverkning. Vad det kostar per kubik är lätt att få reda på men om det av någon anledning kan vara bättre att köra på timmar. Vad är riktpriset per timme för respektive maskin?
Har ingen koll på "kostar per kubik" då jag aldrig har anlitat nån skördare.
Tänkte slutavverka en senvuxen dunge 70 skm3 gran och 45 skm3 gammal björk och planen var att göra det för egen motormanuellt som leveransvirke.
Nu erbjuder sig en granne med 14 tons gallringsskördare att ta ner träden när han ändå(vid tjäle) kommer att vara några hundra meter från dungen.
Det blir ingen extra ställkostnad för den transportsträckan.
Träden är så klena att skördaren med lätthet kan hantera dom men föraren ser jag som nybörjare i skördarförarrollen även om hela hans yrkesliv har handlat om skogar och deras skogsmaskiner.
Därför känns det säkrare med volym istf timpenning.
Det som talar talar för skördaren är min tro på att det borde bli lättare för mig köra ut virket om det ligger i samlade högar.
Nackdelen är att jag inte kan starta avverkningen direkt utan får vänta på ev. tjäle till skördaren.
Nästan alla granar är under 20 meter och runt 18 cm bhd med hissade kronor och klena grenar så det är inga våldsamma träd att hantera manuellt.
Som det ser ut idag kan jag bara få ut virket längs samma rutt som jag tar mig till averkningsplatsen, på hemresan skulle jag då kunna få med ca 2,5 fub/dag.
Med skördaravverkning skulle jag i bästa fall hinna få ut tre lass/dag då det är lite drygt 2 km enkel resa.
Har fått in 4-5 bud från tänkbara köpare men har gett extra betänketid till den enda som har kollat närmare på träden.
Kom gärna med åsikter