Avverkning (slutavverkning)

Skördare och skotare på timpris

23 inlägg 26513 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skördare och skotare på timpris

Panne79  
#528211 Hej!
Vad är ett lämpligt timpris för en skördare respektive skotare?
Jag sitter och tittar på en egen liten avverkning. Vad det kostar per kubik är lätt att få reda på men om det av någon anledning kan vara bättre att köra på timmar. Vad är riktpriset per timme för respektive maskin?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Skördare och skotare på timpris

Lindveden  
#528212 Beror på storlek på maskin och va medel stammen ligger på ungefär

Avatar Fallback

Re: Skördare och skotare på timpris

Panne79  
#528214 Det är maskiner anpassade för slutavverkning. Spelar det någon roll vad medelstammen ligger på då man tar betalt för timme?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skördare och skotare på timpris

Micke r  
#528215 Skördare typ 1200-1500kr Tim

Avatar Fallback

Re: Skördare och skotare på timpris

Panne79  
#528216 Tack! Låter rimligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördare och skotare på timpris

jannee  
#528221 Jag fick betala 1300 kr/tim för en H 21 och 850 kr/timmen för en Rottneskotare = fullstora maskiner, gallringsskördare och lämplig skotare därtill och du kan "spara" in några 100 lappar, någon inbesparing blir det dock inte eftersom de stora maskinerna är betydligt effektivare.
Skördaren klarar av fullstora bautastammar utan att behöva köra om ett flertal ggr, behövs ej heller någon som förfäller/kvistar de största träden.

Användarvisningsbild

Re: Skördare och skotare på timpris

Fredrik Reuter  
#528222 Hej,
Detta är nog rimliga nivåer för 2018 som jannee kommer med.
Mycket viktigt det sista som tas upp, man tjänar på att ta in större maskiner om det är normal till grov slutavverkning. Tillredningsfel som kapsprickor, stamskador, dubbskador och längdfel minskar drastiskt med större skördare i grov skog.

Avatar Fallback

Re: Skördare och skotare på timpris

Panne79  
#528226 Toppen! Tack för svar! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skördare och skotare på timpris

svampbob  
#534351 Jag provade igår att skicka en faktura för lite skotning och mauellhuggning. Jag tog 850 kr/tim för Vimeken och 450 kr/tim för Husqvarnan. För mig känns det som smärtgränsen för hur lågt jag kan gå.

Avatar Fallback

Re: Skördare och skotare på timpris

axwell  
#534431
Panne79 skrev:Jag sitter och tittar på en egen liten avverkning. Vad det kostar per kubik är lätt att få reda på men om det av någon anledning kan vara bättre att köra på timmar. Vad är riktpriset per timme för respektive maskin?


Har ingen koll på "kostar per kubik" då jag aldrig har anlitat nån skördare.

Tänkte slutavverka en senvuxen dunge 70 skm3 gran och 45 skm3 gammal björk och planen var att göra det för egen motormanuellt som leveransvirke.

Nu erbjuder sig en granne med 14 tons gallringsskördare att ta ner träden när han ändå(vid tjäle) kommer att vara några hundra meter från dungen.
Det blir ingen extra ställkostnad för den transportsträckan.

Träden är så klena att skördaren med lätthet kan hantera dom men föraren ser jag som nybörjare i skördarförarrollen även om hela hans yrkesliv har handlat om skogar och deras skogsmaskiner.

Därför känns det säkrare med volym istf timpenning.

Det som talar talar för skördaren är min tro på att det borde bli lättare för mig köra ut virket om det ligger i samlade högar.

Nackdelen är att jag inte kan starta avverkningen direkt utan får vänta på ev. tjäle till skördaren.
Nästan alla granar är under 20 meter och runt 18 cm bhd med hissade kronor och klena grenar så det är inga våldsamma träd att hantera manuellt.
Som det ser ut idag kan jag bara få ut virket längs samma rutt som jag tar mig till averkningsplatsen, på hemresan skulle jag då kunna få med ca 2,5 fub/dag.

Med skördaravverkning skulle jag i bästa fall hinna få ut tre lass/dag då det är lite drygt 2 km enkel resa.

Har fått in 4-5 bud från tänkbara köpare men har gett extra betänketid till den enda som har kollat närmare på träden.

Kom gärna med åsikter

Avatar Fallback

Re: Skördare och skotare på timpris

jannee  
#534449 Har du inget för dig så varför inte hugga manuellt, om inte, så får du i alla fall "lite" gymnastik.
Egentligen borde föraren av skördaren slå dig när det gäller apteringen, om du nu inte klavar allt timmer.
En skördare klarar inte björk lika bra som man gör manuellt med motorsågen.
Runt 1100 kr/tim för en 1470

Användarvisningsbild

Re: Skördare och skotare på timpris

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534462 Det är nog inte så kul att skota efter en skördare med en minitraktor. Låt nån annan ta hand om slutavverkningen och hugg och kör nåt annat själv.

Avatar Fallback

Re: Skördare och skotare på timpris

jannee  
#534465 Vid slutavverkning
Jag har tidigare själv avverkat men hyrt in en skotare för utkörningen. Kom underfund med att det optimala var att leja för allt.
Skotaren körde betydligt snabbare ut det skördaren avverkade än mitt manuellt avverkade.
Skördarföraren gjorde mindre mätfel än vad jag gjorde med min manuellhuggning
Lade i stället min tid på antingen röjning eller extra lönearbete = mer pengar i plånboken.

Avatar Fallback

Re: Skördare och skotare på timpris

Beavern  
#534478 1400 för skördare 950 för skotare ex flytter är nog ett riktmärke.

Avatar Fallback

Re: Skördare och skotare på timpris

axwell  
#534511
0470 skrev:Det är nog inte så kul att skota efter en skördare med en minitraktor. Låt nån annan ta hand om slutavverkningen och hugg och kör nåt annat själv.

Att det kan bli problem att gå efter skördaren med en minitraktor har jag med i negativa sidan.Skördaren skall inte överdriva risandet i körstråken. Skiftet är nästan 2 km långt och jag har inte gjort vägar för annat än ATV och minitraktor.

Det är för liten volym för att ta dit en markpackande skotare som skulle kunna gå en genare väg a´500 meter.
Tyvärr skulle jag få ersätta två markägare för mer än virkesvärdet så storskotare går bort.

jannee skrev:Har du inget för dig så varför inte hugga manuellt, om inte, så får du i alla fall "lite" gymnastik.
Egentligen borde föraren av skördaren slå dig när det gäller apteringen, om du nu inte klavar allt timmer.
En skördare klarar inte björk lika bra som man gör manuellt med motorsågen.
Runt 1100 kr/tim för en 1470


Ja jag kvistar och klavar hela stammen innan apteringen men inser ändå att skördaren borde vara smartare på att räkna volym mot avsmalningen. Skador och krökar tror jag mig vara säkrare på, tom överdrivet noga.

Björkarna kan vara 100 år, grenkronorna är så knotiga att det inte är någon idé att ta reda på den delen.

Nu ser jag bara timpriser på lite större skördare men jag är inne på en gallringsskördare (901) att betala mot volym.

Finns det officiella prislistor, vad skulle tex en slutavverkning med medelstam 0,30 kosta/fub ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).