Avverkning (slutavverkning)

Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

56 inlägg 33548 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

bgl  
#466391 Vi planerade i går en förstagallring och hittade en inväxt luftledning till ett permanentboende i ett gammalt torp.
Andra abonnenter i området har fått trådlös telefon men det gäller denna fastighet vet jag inte och det äldre par som bor där vet knappt själva heller vad som har installerats i huset. Jag mailade Skanova och fick svaret att "alla ledningar ska betraktas som varande i drift intill de raseras" och att Skanova "inte får lämna ut uppgift om ledningen på min mark är urkopplad"! Någon annan som drabbats? Hur längre ska vi behöva dras med bortkopplade och kanske snart bortglömda luftledningar?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Vardon  
#466395 Kolla om inte ledningsägarna är skyldiga att hjälpa till med trädfällning. Då får de gallra de träden i närheten av ledningen och då snabbar du nog på processen...

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466399
Vardon skrev:Kolla om inte ledningsägarna är skyldiga att hjälpa till med trädfällning. Då får de gallra de träden i närheten av ledningen och då snabbar du nog på processen...

De brukar vara skyldiga till de.
Om övriga hus i området har fått fastmobil så är nog inte denna i drift heller.
De brukar ta några år innen de river de gamla trådnätet efter att de stängt ner det, stod nog i 4år innan de plockades ner hemma.
Är de övriga ledningarna rivna?

Eller ha is i magen o kör ner den där den passerar en väg o väntar o se :oops:

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466415 Eller meddelar du miljökontoret att skanova skräpar ner med onyttiga teleledningar och kreosotstolpar.

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Hema  
#466427 Bra tråd, tror många är eller kommer i kontakt detta ev. problem. :-bd

I mitt område har vi alla bytt till fiber, men det kan va ett hus kvar.. Jag vill ha bort tråden från min skog och samtliga vill ha vår grusväg fri från ledningar hängandes rak över, vilket försvårar den årliga grusningen.

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466428
Hema skrev:Bra tråd, tror många är eller kommer i kontakt detta ev. problem. :-bd

I mitt område har vi alla bytt till fiber, men det kan va ett hus kvar.. Jag vill ha bort tråden från min skog och samtliga vill ha vår grusväg fri från ledningar hängandes rak över, vilket försvårar den årliga grusningen.

Om de bara finns en kund kvar undrar jag om de dröjer särskilt länge innan Telia säger upp kunden för att underhållet är för dyrt(som om de gör nåt underhåll )....

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Hema  
#466429 Låter troligt. Sedan är frågan om man ska försöka rädda några stolpar för ev. framtida byggnationer iform av uppkapningsstation av ved osv. Eller ska man kolla så de verkligen tar med sig allt?

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Krokmark  
#466430 Begär trädbevakning.
Enklaste sättet att slippa ev ansvar.

Användarvisningsbild

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466434 Intressant koppartråd :-)

Här stängde Telia kopparnätet den sista mars och den kopparledningen går bl.a. genom ett område som ska gallras om ungefär en vecka... Behöver man fortfarande kontakta Skanova?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466455 Bytte till fiber får några år sedan, och har Skanovas luftledning in fortfarande. Vad har de för skyldigheter att plocka ner?

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466459 Klipp den vid husväggen så slipper du risken för åskskador via teleledningen.
De riverinte innan de ska ta ner hela områdets ledningar

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

uffejohan  
#466462 Jag ringde Skanova och de kom inom 4 veckor och rev ner ledningen och alla stolpar som för övrigt blev väldigt bra underlag till allt leveransvirke.

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466468 När det gäller stolpar så säger Eon att de begår miljöbrott om de överlåter stolpar till utomstående.
Om det sedan försvinner från upplaget kunde inte Eon svara för :???:
Borde vara samma för Skanova.

Användarvisningsbild

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466526
Röjkvist skrev:När det gäller stolpar så säger Eon att de begår miljöbrott om de överlåter stolpar till utomstående.
Om det sedan försvinner från upplaget kunde inte Eon svara för :???:
Borde vara samma för Skanova.

Så är det här med. Tog hand om stolpar när "ingen såg". Skulle ha dem till en bro så jag körde ut dem i skogen. Mem där fick någon tydligen se dem och gjorde så jag fick miljönämnden på mig. Slutade med att jag körde ut dem till vägen igen och kraftbolaget fick hämta dem. Miljöbrott var det och dessutom arbetsmiljöbrott då jag sågat dem utan utbildning och skyddsutrustning. Blev inget straff iofs men det var vad som skullr ske om jag inte tog bort dem.
Bara så ni vet.

Användarvisningsbild

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Bax  
#466590 Avundsjuka människor finns det gott om ☹️

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).