Kalleskog skrev:Är intresserad av hur stor andel timmer +18, klentimmer/kubb 12-18 och massaved ni fått vi era slutavverkningar av gran.
Kalleskog skrev:Jag är alltså inte intresserad av hur man räknar på utfalllet i ett bestånd utan vad ert faktiskt utfall blivit vid era slutavverkningar.
alias skrev:Kalleskog skrev:Jag är alltså inte intresserad av hur man räknar på utfalllet i ett bestånd utan vad ert faktiskt utfall blivit vid era slutavverkningar.
Det är ju just det som är poängen. Beroende av vilka måttslag du har på de olika volymerna så kan du ju uttrycka samma utfall på flera olika sätt.
Att be folk lämna siffror, men inte ange vilka siffror man vill ha gör ju det inte lättare för folk att svara enligt ditt önskemål. Inte heller blir tråden till någon större nytta för andra som kanske är intresserade (risken för förväxlingar gällande måttenheter och utfall blev ju rätt tydlig i tråden om Lönsamhet i vedförsäljning).
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Kalleskog skrev:alias skrev:Kalleskog skrev:Jag är alltså inte intresserad av hur man räknar på utfalllet i ett bestånd utan vad ert faktiskt utfall blivit vid era slutavverkningar.
Det är ju just det som är poängen. Beroende av vilka måttslag du har på de olika volymerna så kan du ju uttrycka samma utfall på flera olika sätt.
Att be folk lämna siffror, men inte ange vilka siffror man vill ha gör ju det inte lättare för folk att svara enligt ditt önskemål. Inte heller blir tråden till någon större nytta för andra som kanske är intresserade (risken för förväxlingar gällande måttenheter och utfall blev ju rätt tydlig i tråden om Lönsamhet i vedförsäljning).
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Jag är alltså intresserad av fördelningen i procent av timmer, klentimmer/kubb och massaved vid era slutavverkningar. När jag säljer virke får jag volymen redovisat i antingen m3fub eller m3to. Den senaste slutavverkningen resulterade i ca 600 m3fub. Fördelningen blev enligt följande: Timmer +18 370 m3 fub, klentimmer 12-18 135 m3fub och barmassaved 95 m3fub. I procent blev fördelningen, timmer 62 procent, klentimmer 22 procent och barrmassaved 16 procent. Hur brukar du få ditt virke redovisat i mätbeskedet?
Kalleskog skrev:Förstår jag det rätt att du inte gjort någon större avverkning på 12-13 år. Minns du hur fördelningen blev mellan de olika sortimenten i procent räknat? Själv säljer jag allt mitt virke som avverkningsuppdrag då inköparna inte är intresserade av rotpost eller leveransrotköp vilket jag tycker är synd. Med leveransrotköp skulle man behöva lägga ner mycket mindre tid på att jämföra anbuden och man får dessutom betalt för den verkliga volymen som avverkas till skillnad från försäljning av en rotpost.