Avverkning (slutavverkning)

Timmerandel slutavverkning

20 inlägg 17836 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timmerandel slutavverkning

Kalleskog  
#370891 Är intresserad av hur stor andel timmer +18, klentimmer/kubb 12-18 och massaved ni fått vid era slutavverkningar av gran.


Senast redigerad av Kalleskog tis 09 feb 2016, 18:23, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Timmerandel slutavverkning

alias  
#370892
Kalleskog skrev:Är intresserad av hur stor andel timmer +18, klentimmer/kubb 12-18 och massaved ni fått vi era slutavverkningar av gran.


Det är ju rätt avhängigt hur grov och lång skog man talar om samt hur mycket röta det är i beståndet.

Var i landet rör det sig om kan ju vara intressant att veta?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Timmerandel slutavverkning

Kalleskog  
#370895 Södra Sverige, mycket lite röta, G34, 55 år. Har tidigare hört siffror på mellan 40-90 procent timmer 18+ och tycker att det skulle vara intressant att höra vad olika skogsägare verkligen fått.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerandel slutavverkning

ÅsaNisse  
#370906 Vad har du för medeldiameter på stammarna. Långa/smala eller korta/grova. Beror ju mycket på hur det tidigare är gallrat. En G34 på 55år ger väl teoretiskt ca 60-70% timmer 18+
90% är ju ren utopi i och med att träden av sin natur blir smalare i toppen.

Användarvisningsbild

Re: Timmerandel slutavverkning

Fredrik Reuter  
#370908 Hej,
Jag håller med åsanisse ovan, det verkar rimligt med runt 70%.

I länken nedan kan det vara över 90%!

Fredrik Reuter - Granskog G40+ (Filmer)

Avatar Fallback

Re: Timmerandel slutavverkning

alias  
#370915 Procentsatserna blir ju även avhängiga av om andelen av resp. sågbart sortiment avser måttenheten m³toub eller m³fub och om totalvolymen avser m³fub eller m³sk.

Har vi olika måttenheter så kommer vi ju inte upp i 100 % totalt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Timmerandel slutavverkning

Kalleskog  
#372150 Jag är alltså inte intresserad av hur man räknar på utfalllet i ett bestånd utan vad ert faktiskta utfall blivit vid era slutavverkningar.
Senast redigerad av Kalleskog tis 09 feb 2016, 17:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerandel slutavverkning

ÅsaNisse  
#372155 Då kan jag dessvärre inte bidra med mera uppgifter eftersom jag inte slutavverkat något sedan Gudrun/Per, och då blev det som det blev.

Avatar Fallback

Re: Timmerandel slutavverkning

alias  
#372169
Kalleskog skrev:Jag är alltså inte intresserad av hur man räknar på utfalllet i ett bestånd utan vad ert faktiskt utfall blivit vid era slutavverkningar.


Det är ju just det som är poängen. Beroende av vilka måttslag du har på de olika volymerna så kan du ju uttrycka samma utfall på flera olika sätt.

Att be folk lämna siffror, men inte ange vilka siffror man vill ha gör ju det inte lättare för folk att svara enligt ditt önskemål. Inte heller blir tråden till någon större nytta för andra som kanske är intresserade (risken för förväxlingar gällande måttenheter och utfall blev ju rätt tydlig i tråden om Lönsamhet i vedförsäljning).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Timmerandel slutavverkning

bjed0001  
#372180 Timmerandelen ska gå att uppskatta enligt följande:

T = 0.86 – (0.6x / Dgv) + 0.009 Dgv – 0.01x

x = minsta toppdiameter för timmer underbark
Dgv = Grundytevägd medeldiameter
T = Timmerandel i procent

Avatar Fallback

Re: Timmerandel slutavverkning

Kalleskog  
#372182
alias skrev:
Kalleskog skrev:Jag är alltså inte intresserad av hur man räknar på utfalllet i ett bestånd utan vad ert faktiskt utfall blivit vid era slutavverkningar.


Det är ju just det som är poängen. Beroende av vilka måttslag du har på de olika volymerna så kan du ju uttrycka samma utfall på flera olika sätt.

Att be folk lämna siffror, men inte ange vilka siffror man vill ha gör ju det inte lättare för folk att svara enligt ditt önskemål. Inte heller blir tråden till någon större nytta för andra som kanske är intresserade (risken för förväxlingar gällande måttenheter och utfall blev ju rätt tydlig i tråden om Lönsamhet i vedförsäljning).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Jag är alltså intresserad av fördelningen i procent av timmer, klentimmer/kubb och massaved vid era slutavverkningar. När jag säljer virke får jag volymen redovisat i antingen m3fub eller m3to. Den senaste slutavverkningen resulterade i ca 600 m3fub. Fördelningen blev enligt följande: Timmer +18 370 m3 fub, klentimmer 12-18 135 m3fub och barmassaved 95 m3fub. I procent blev fördelningen, timmer 62 procent, klentimmer 22 procent och barrmassaved 16 procent. Hur brukar du få ditt virke redovisat i mätbeskedet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerandel slutavverkning

alias  
#372188
Kalleskog skrev:
alias skrev:
Kalleskog skrev:Jag är alltså inte intresserad av hur man räknar på utfalllet i ett bestånd utan vad ert faktiskt utfall blivit vid era slutavverkningar.


Det är ju just det som är poängen. Beroende av vilka måttslag du har på de olika volymerna så kan du ju uttrycka samma utfall på flera olika sätt.

Att be folk lämna siffror, men inte ange vilka siffror man vill ha gör ju det inte lättare för folk att svara enligt ditt önskemål. Inte heller blir tråden till någon större nytta för andra som kanske är intresserade (risken för förväxlingar gällande måttenheter och utfall blev ju rätt tydlig i tråden om Lönsamhet i vedförsäljning).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Jag är alltså intresserad av fördelningen i procent av timmer, klentimmer/kubb och massaved vid era slutavverkningar. När jag säljer virke får jag volymen redovisat i antingen m3fub eller m3to. Den senaste slutavverkningen resulterade i ca 600 m3fub. Fördelningen blev enligt följande: Timmer +18 370 m3 fub, klentimmer 12-18 135 m3fub och barmassaved 95 m3fub. I procent blev fördelningen, timmer 62 procent, klentimmer 22 procent och barrmassaved 16 procent. Hur brukar du få ditt virke redovisat i mätbeskedet?


Det har varierat lite beroende på vem som har köpt virket och vilken köpform det har varit tal om.

För 12-13 år sedan sålde vi en större post som LRK med ett överenskommet pris i kr/m³sk baserat på inmätt volym.
Där redovisades de inmätta volymerna av normaltimret i m³toub, barrkubben i m³fub, och massaveden & brännveden i m³fub. Varje sortiment räknades sedan om till m³sk-volym enligt framförhandlade omvandlingstal för resp. sortiment.

Vid avverkningsuppdrag där Södra köpt virket har det sett ut som du beskriver det i ditt inlägg ovan att alla sortiments volymer har redovisats i m³fub.

Vid avverkningsuppdrag med lokala sågverk brukar normaltimmer redovisas i m³toub, kubben i m³fub och de övriga sortimenten i m³fub.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Timmerandel slutavverkning

Kalleskog  
#372192 Det har varierat lite beroende på vem som har köpt virket och vilken köpform det har varit tal om.

För 12-13 år sedan sålde vi en större post som LRK med ett överenskommet pris i kr/m³sk baserat på inmätt volym.
Där redovisades de inmätta volymerna av normaltimret i m³toub, barrkubben i m³fub, och massaveden & brännveden i m³fub. Varje sortiment räknades sedan om till m³sk-volym enligt framförhandlade omvandlingstal för resp. sortiment.

Vid avverkningsuppdrag där Södra köpt virket har det sett ut som du beskriver det i ditt inlägg ovan att alla sortiments volymer har redovisats i m³fub.

Vid avverkningsuppdrag med lokala sågverk brukar normaltimmer redovisas i m³toub, kubben i m³fub och de övriga sortimenten i m³fub.

MVH
Alias[/quote]

Förstår jag det rätt att du inte gjort någon större avverkning på 12-13 år. Minns du hur fördelningen blev mellan de olika sortimenten i procent räknat? Själv säljer jag allt mitt virke som avverkningsuppdrag då inköparna inte är intresserade av rotpost eller leveransrotköp vilket jag tycker är synd. Med leveransrotköp skulle man behöva lägga ner mycket mindre tid på att jämföra anbuden och man får dessutom betalt för den verkliga volymen som avverkas till skillnad från försäljning av en rotpost.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmerandel slutavverkning

sundelius  
#372193 Senaste slutavverkning 675 fub:
Timmer: 458
Klentimmer:45
Barrmassa:92
Björkmassa:20
Barrkubb:28
Brännved:33

Procent får du räkna ut själv :smile:

Avatar Fallback

Re: Timmerandel slutavverkning

alias  
#372195
Kalleskog skrev:Förstår jag det rätt att du inte gjort någon större avverkning på 12-13 år. Minns du hur fördelningen blev mellan de olika sortimenten i procent räknat? Själv säljer jag allt mitt virke som avverkningsuppdrag då inköparna inte är intresserade av rotpost eller leveransrotköp vilket jag tycker är synd. Med leveransrotköp skulle man behöva lägga ner mycket mindre tid på att jämföra anbuden och man får dessutom betalt för den verkliga volymen som avverkas till skillnad från försäljning av en rotpost.


Det beror väl på vad man menar med större. Den posten för 12-13 år sedan landade på ca 2400 m³sk. Jag kan kolla om jag hittar mätbeskeden från avverkningen men risken är rätt överhängande att de pappren har slängts.

Senaste slutavverkningen hemma gjordes hösten 2012 och gav ca 240 m³fub totalt (om minnet inte sviker mig). Här vet jag att jag kan hitta inmätningsbeskeden och slutredovisningen av avverkningsuppdraget i bokföringen, men jag har det inte tillgängligt just nu.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).