Avverkning (slutavverkning)

Måste Man Ha Motorsågskörkort?

125 inlägg 38096 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

leifa.k  
#742149 Jörgen O. Nu när jag läser din fråga en tredje gång så inser jag att detta är ett instrument för att markägare skall kunna anlita folk med motorsåg. Att de har en grundutbildning. Så jag säger som så, det kursen lärde mig var att hålla tummen runt bågen hela tiden. Det slarvar jag med och tänker på detta numera. Andra var att när du kvistar , inte kasta bort grenar med vänsterhanden och hålla sågen med högerhanden i gashandtaget, det är ju som det är. Hade en tanke på att ta C-kortet också, men det känns ju som det kvittar med min erfarenhet och vad det öppnar för dörrar, inga! Eftersom jag inte är anställd av någon som har skog. Summa sumarum så är jag en hel del besviken. Känns lite bortkastat.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

tallen100  
#742151 Folk har väl i alla tider på landsbygden huggit sin hemved själva genom löfte av markägaren, och det har inte varit några problem.

Men i dagens krångelsverige så är det väl bara en tidsfråga innan det är förbjudet att hantera en yxa för "vanligt folk", eller ens gå i skogen, markägaren kan ju ha nytta av att du trampar upp en stig åt "honom" 🤬

Användarvisningsbild

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

Skeans1  
#742152
Williamm skrev:Here’s a quick question are you able to challenge these tests? At 45cm that’s 17” that’s a small tree to be hand falling, what would be the requirements for someone running a 60” bar along with a set of jacks in a tree?


The same i think. But you won't find a tree bigg enough for a 60" bar and jaks.

Level C ar for more challenging trees.[/quote]
Sorry for the confusion I’m on the West Coast of the (USA) what I’m wondering when I say challenge the tests is can you take these tests if you’ve been cutting timber for years? As far as jacks go I’ve put them in trees as small as 24” the reason I’m asking these questions is it’s interesting to me to see the requirements of some of the countries around the world we don’t see out here. If you’re cutting timber by hand in this day and age you’re brought up doing it most of the time with the knowledge being passed down by the older guard.[/quote]

Yes, you can take theese tests if you've been cutting timber for years.
The tests are more like a safety-certificate that allows you to use chainsaw to fell trees within a company or for a forest-owner.
It is also necessary for the insurance.
You are always allowed to cut trees in your own forest.
There is even a certificate that is needed if someone is to cut a plank with an electrical chainsaw on a construction site (level A).

The tests level AB is normal tree felling and is given after about 4 days education and training, with or without previous experience.
I have done that course since it is necessary for my further education. I was not brought up with forest folks - and think I am going to hang around and learn from more experienced people for at least two years before I maybe can call myself a logger.
Level C is to certifie that you are allowed to take down wind-fallen trees, situations after storm with tensions in the trunk and stuck trees and high precision felling.
To take the C test you first have to have 80 hours of practice beforehand and then go the 3-4 day course and pass the C-tests for C-level.
AB is made so that "everybody" should be able to make it.
The tests in their present form have been around (I believe) for about 10-15 years.

I hope I have answered your question. If not maybe others that know more will.[/quote]
You could say this test gives too much confidence in people that shouldn’t be out falling as well. Take a face like this what would the card say about it? The sight cut is level, depth is under half way, but it’s ramped to one side to accommodate for a stump that’s in front of that tree.
$matches[2]
1641413860_68ef971e-b83b-4f69-a98c-de178b07510f.jpeg
1641413766_28db5b98-7cae-42c2-86c3-b30b54551fc8.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

JörgenO  
#742164
leifa.k skrev:Jörgen O. Nu när jag läser din fråga en tredje gång så inser jag att detta är ett instrument för att markägare skall kunna anlita folk med motorsåg. Att de har en grundutbildning. Så jag säger som så, det kursen lärde mig var att hålla tummen runt bågen hela tiden. Det slarvar jag med och tänker på detta numera. Andra var att när du kvistar , inte kasta bort grenar med vänsterhanden och hålla sågen med högerhanden i gashandtaget, det är ju som det är. Hade en tanke på att ta C-kortet också, men det känns ju som det kvittar med min erfarenhet och vad det öppnar för dörrar, inga! Eftersom jag inte är anställd av någon som har skog. Summa sumarum så är jag en hel del besviken. Känns lite bortkastat.


Jag är inte jurist…o inte företagare heller (bortsett från skogen) Men nog måste man väl kunna ta vara på ved eller såga ner träd om det är OK med markägaren? Eller…?
Jag fällde o kvistade ett gammalt plommonträd inne hos grannen i höstas då hon bad mig. Det kan väl inte vara olagligt?🤔

Användarvisningsbild

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

JörgenO  
#742165 PS Jag hade aldrig ens startat en motorsåg innan jag tog AB så för mig har det varit en jättebra säkerhetsutbildning som säkert räddat mig från att göra mycket dumt.

Användarvisningsbild

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

anersimyra  
#742178
JörgenO skrev:
leifa.k skrev:Jörgen O. Nu när jag läser din fråga en tredje gång så inser jag att detta är ett instrument för att markägare skall kunna anlita folk med motorsåg. Att de har en grundutbildning. Så jag säger som så, det kursen lärde mig var att hålla tummen runt bågen hela tiden. Det slarvar jag med och tänker på detta numera. Andra var att när du kvistar , inte kasta bort grenar med vänsterhanden och hålla sågen med högerhanden i gashandtaget, det är ju som det är. Hade en tanke på att ta C-kortet också, men det känns ju som det kvittar med min erfarenhet och vad det öppnar för dörrar, inga! Eftersom jag inte är anställd av någon som har skog. Summa sumarum så är jag en hel del besviken. Känns lite bortkastat.


Jag är inte jurist…o inte företagare heller (bortsett från skogen) Men nog måste man väl kunna ta vara på ved eller såga ner träd om det är OK med markägaren? Eller…?
Jag fällde o kvistade ett gammalt plommonträd inne hos grannen i höstas då hon bad mig. Det kan väl inte vara olagligt?🤔

Det är på inget sätt olagligt att vare sig fälla små trädgårdsträd åt sin kompis eller större träd hos den större markägaren som skänkt bort trädet. Är däremot olyckan framme så KAN både kompisen och den generösa markägaren komma att bedömas ha samma ansvar som en arbetsgivare. Har kompisen på något sätt ersatt nedtagningen av fruktträdet så kommer han ovillkorligen att betraktas som arbetsgivare och få stå till svars på samma sätt som en sådan, samma gäller skogsägaren om denne uppenbarligen har dragit nytta av att ” skänka ” bort träden och i bägge fallen spelar det nog ingen som helst roll om den skadade eller dödade utföraren har aldrig så många bokstäver på sitt motorsågskörkort. Det finns fall där en ” kompisfällning ” gått illa och där kompisen fått ta hela skuldbördan med allt från kostnader för läkarvård och rehabilitering vid skada och till de konsekvenser som uppstår efter ett dödsfall. Det finns även en prejudicerande dom där en dykskoleägare friades för ansvar över en dykelevs död trots att elevens utrustning saknade en vital del i utrustningen och att avsaknaden av den vitala delen mycket troligt ledde fram till olyckan. Motorsågskörkortet är således ett dokument som skyddar mig som entreprenör om jag hyr in andra entreprenörer eller dennes anställda då dokumentet visar att utförarna fått grundläggande kunskaper kring den maskin de använder i arbetet vilket som sagt krävs enligt arbetsmiljölagen. Om de sen klarar av jobbet på ett skickligt sätt är en helt annan historia som inte har ett dugg med lagtexten att göra..🙂

Användarvisningsbild

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

Camaro1969  
#742184 undrar hur det fungerar med alla servitut och rättigheter till ved som finns?

det skrivs ju fortfarande in vid tex generationsskiften.

har min fastighet en belastning med vedtag av någon person så har jag mycket svårt att se något ansvar vid en eventuell olycka

Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

jannee  
#742186 Undrar om inte alla sådana belastningar är borttagna om de inte regelbundet förnyats.
Jag vet att väldigt många servitut försvann för några år sedan om man inte bevisade behovet.

Användarvisningsbild

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

Rättselarn  
#742217 Det finns gamla giltiga vedfångstservitut, däremot är det länge sedan det gick att teckna nya. Rotstående virke och ved måste avtalas som rotpost eller liknande.
När det gäller de äldre giltiga vedfångstservituten så innebär det endast en rätt att hugga ved. När man hugger så måste man följa de lagar och regler som gäller i övrigt. Har du en belastning av ett vedfångstservitut så är det bara att kräva rätt behörighet. Om det är motorsågskörkort eller om ej överlåter jag har åt andra att bedöma, men själv är jag mycket nöjd med kursen jag gick.

Användarvisningsbild

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

Camaro1969  
#742219
Rättselarn skrev:Det finns gamla giltiga vedfångstservitut, däremot är det länge sedan det gick att teckna nya. Rotstående virke och ved måste avtalas som rotpost eller liknande.
När det gäller de äldre giltiga vedfångstservituten så innebär det endast en rätt att hugga ved. När man hugger så måste man följa de lagar och regler som gäller i övrigt. Har du en belastning av ett vedfångstservitut så är det bara att kräva rätt behörighet. Om det är motorsågskörkort eller om ej överlåter jag har åt andra att bedöma, men själv är jag mycket nöjd med kursen jag gick.


vet att det gjordes ett "rätt till vedtag" (törs inte säga om det var exakt så det benämndes) i slutet av 2021 i ett generationsskifte
om det är ett servitut eller ej törs jag inte säga, däremot en rättighet.

Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742221 [quote="Camaro1969"vet att det gjordes ett "rätt till vedtag" (törs inte säga om det var exakt så det benämndes) i slutet av 2021 i ett generationsskifte
om det är ett servitut eller ej törs jag inte säga, däremot en rättighet.[/quote]

Då jag får några år sedan var på väg att köpa en fastighet med ett nyare vedfångstservitut kollade jag upp vad som gäller för dessa, och är rätt så säker på att man förbjöd detta i början på 70 talet.
Men man kan mycket möjligt skriva ett avtal om rätt till ved vid en generationsväxling, men den rätten kan inte kopplas till en viss markbit eller fastighet.

Användarvisningsbild

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

Rättselarn  
#742223 Nu är jag ute i "kanten" på mitt kunskapsområde, men jag skulle betrakta det som ett giltigt civilrättsligt avtal. Det är inget servitut, utan kanske en typ av rotpostavtal. I så fall är väl maxtiden 5 år.

Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

leifa.k  
#744187 Att jag svarar vid denna tid på dygnet beror på att vi varit strömlösa i stugan i 21 timmar nu. frugan tröttnade på detta liv så jag skjutsade hem henne på kvällen, åkte tillbaka till stugan, 40 mil tor. Tog med mig ett litet elverk så kyl o frys + lite till funkar. Hur som helst, det blåste hårt i Småland, tom så hårt att EON sa att det var orkan på sina ställen. När vi klev upp på måndag morgon och gick ut på dasset så såg jag vad som hänt på grannfastigheterna, träd fallna. Många rotvältor. Tog atv:n, åkte 1/2 km, öppnade vägbomen och tog till vänster, hemåt. Mycket riktigt, en tall, 35cm. i brösthöjd låg över vägen. Vände om och hämtade traktorn istället. Sedan var den vägen öppen. Till höger om våran vägbom 2 1/2 km bort så finns det en äldre kvinna som är bofast, kollade om vägen till henne var fri, det var den ej. Var ungefär 10 rotvältor över vägen som jag fick kapa och släpa bort med traktorn. Hämtade några liter dricksvatten till`na, ho hade haft slut på vatten sedan kvällen innan. 3 dygn utan vatten, 3 veckor utan mat osv... Den värsta bröten tog jag tyvärr inte kort på. Stubben på bild som inte är så frisk tog jag med 20" svärd, minus de grova barkstöden. Fick göra ett instick i riktskäret o vifta runt lite så jag skulle rå runt. Det är detta jag menar med kortet, har man tagit måånga vinfällen, en del i spänn, en del grova varav en del varit halvrötna så det växer svamp på utsidan, en del krångliga träd, så blir iaf jag besviken när man blir fortsatt begränsad. Men, när det gäller dylikt på landsbygden så skiter man i det. Menar, det är ju också frågan om framkomlighet för tex räddningstjänsten. Skulle Svevia i detta fall skött detta så vet i gudarna när de skulle ha haft tid till det, de är som nätägarna överhopade med jobb! När jag postar detta så är klockan strax 01:30, börjar få upp värmen i stugan nu. Nu går vi och sover, gonatt.

Användarvisningsbild

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

Arvid0  
#744191
leifa.k skrev:Att jag svarar vid denna tid på dygnet beror på att vi varit strömlösa i stugan i 21 timmar nu. frugan tröttnade på detta liv så jag skjutsade hem henne på kvällen, åkte tillbaka till stugan, 40 mil tor. Tog med mig ett litet elverk så kyl o frys + lite till funkar. Hur som helst, det blåste hårt i Småland, tom så hårt att EON sa att det var orkan på sina ställen. När vi klev upp på måndag morgon och gick ut på dasset så såg jag vad som hänt på grannfastigheterna, träd fallna. Många rotvältor. Tog atv:n, åkte 1/2 km, öppnade vägbomen och tog till vänster, hemåt. Mycket riktigt, en tall, 35cm. i brösthöjd låg över vägen. Vände om och hämtade traktorn istället. Sedan var den vägen öppen. Till höger om våran vägbom 2 1/2 km bort så finns det en äldre kvinna som är bofast, kollade om vägen till henne var fri, det var den ej. Var ungefär 10 rotvältor över vägen som jag fick kapa och släpa bort med traktorn. Hämtade några liter dricksvatten till`na, ho hade haft slut på vatten sedan kvällen innan. 3 dygn utan vatten, 3 veckor utan mat osv... Den värsta bröten tog jag tyvärr inte kort på. Stubben på bild som inte är så frisk tog jag med 20" svärd, minus de grova barkstöden. Fick göra ett instick i riktskäret o vifta runt lite så jag skulle rå runt. Det är detta jag menar med kortet, har man tagit måånga vinfällen, en del i spänn, en del grova varav en del varit halvrötna så det växer svamp på utsidan, en del krångliga träd, så blir iaf jag besviken när man blir fortsatt begränsad. Men, när det gäller dylikt på landsbygden så skiter man i det. Menar, det är ju också frågan om framkomlighet för tex räddningstjänsten. Skulle Svevia i detta fall skött detta så vet i gudarna när de skulle ha haft tid till det, de är som nätägarna överhopade med jobb! När jag postar detta så är klockan strax 01:30, börjar få upp värmen i stugan nu. Nu går vi och sover, gonatt.


Bra jobbat!

Som tidigare sagts så lär inget hända om du inte skadar dig. Om ingen bett dig finns det heller ingen uppdrag/arbetsgivare. Är ju som om du åker och hugger i valfri skog utan tillåtelse, ingen arbetsgivare.

"så blir iaf jag besviken när man blir fortsatt begränsad. Men, när det gäller dylikt på landsbygden så skiter man i det."

Vem skiter i landsbygden hur? Utan utbildning/bevis får du inte koppla ihop elledningarna som gått av. Du får inte framföra traktor, hjullastare eller grävmaskin utan bevis (professionellt). Du kan vara hur duktig som helst men är olyckan framme kommer arbetsmiljöverket (kanske tom polisen) vilja se att arbetsgivaren försäkrat sig om att anlitade personer är utbildade på det de gör.

Du verkar vara händig och jag är säker på att du satt lite nya eluttag både hemma och kanske hos bekanta. Samma sak som med motorsågen. Inget händer så länge ingen/inget skadas, det är inte tillåtet men folk gör det.

Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

r93  
#744203
Arvid0 skrev:
leifa.k skrev:Att jag svarar vid denna tid på dygnet beror på att vi varit strömlösa i stugan i 21 timmar nu. frugan tröttnade på detta liv så jag skjutsade hem henne på kvällen, åkte tillbaka till stugan, 40 mil tor. Tog med mig ett litet elverk så kyl o frys + lite till funkar. Hur som helst, det blåste hårt i Småland, tom så hårt att EON sa att det var orkan på sina ställen. När vi klev upp på måndag morgon och gick ut på dasset så såg jag vad som hänt på grannfastigheterna, träd fallna. Många rotvältor. Tog atv:n, åkte 1/2 km, öppnade vägbomen och tog till vänster, hemåt. Mycket riktigt, en tall, 35cm. i brösthöjd låg över vägen. Vände om och hämtade traktorn istället. Sedan var den vägen öppen. Till höger om våran vägbom 2 1/2 km bort så finns det en äldre kvinna som är bofast, kollade om vägen till henne var fri, det var den ej. Var ungefär 10 rotvältor över vägen som jag fick kapa och släpa bort med traktorn. Hämtade några liter dricksvatten till`na, ho hade haft slut på vatten sedan kvällen innan. 3 dygn utan vatten, 3 veckor utan mat osv... Den värsta bröten tog jag tyvärr inte kort på. Stubben på bild som inte är så frisk tog jag med 20" svärd, minus de grova barkstöden. Fick göra ett instick i riktskäret o vifta runt lite så jag skulle rå runt. Det är detta jag menar med kortet, har man tagit måånga vinfällen, en del i spänn, en del grova varav en del varit halvrötna så det växer svamp på utsidan, en del krångliga träd, så blir iaf jag besviken när man blir fortsatt begränsad. Men, när det gäller dylikt på landsbygden så skiter man i det. Menar, det är ju också frågan om framkomlighet för tex räddningstjänsten. Skulle Svevia i detta fall skött detta så vet i gudarna när de skulle ha haft tid till det, de är som nätägarna överhopade med jobb! När jag postar detta så är klockan strax 01:30, börjar få upp värmen i stugan nu. Nu går vi och sover, gonatt.


Bra jobbat!

Som tidigare sagts så lär inget hända om du inte skadar dig. Om ingen bett dig finns det heller ingen uppdrag/arbetsgivare. Är ju som om du åker och hugger i valfri skog utan tillåtelse, ingen arbetsgivare.



Så om damen hade bett honom att ta bort träden så hon kunde få mat och vatten framkört då skulle han sagt nej då han begår lagbrott och riskerar att lagföras?

Undrar vad en ambulans hade tyckt om svaret, nä, jag har inte rätt papper för att såga av trädet, ni får vänta på behörig personal.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).