sön 30 nov 2014, 14:05#301730
Jag har varit manuell huggare sedan mitten på 70-talet. Till så sent som för några år sedan tog jag uppdrag. Utförde även sektionsfällning och markfällning av träd vid tomter. Tog 500 kr i timmen.
Att det är så ont om manuella huggare har ju att göra med att de stora skogsmaskinerna (Skördarna) tar jobben från oss!
Först på 70-talet kom processorn. Men den kunde inte fälla så då hade man åtminstone jobb med att gå före och fälla i avverkningarna åt den. Sedan kom Skördaren (Mördaren) I ett huj försvann en hel generation med manuella huggare. Fan vet var de tog vägen?
Själv sadlade jag om en tid men startade sedan eget inom skog- och trädgård. Uppdragen var dock inte så många så jag kompletterade med att hjälpa folk att ta ner träd intill sina villor. Sektionsfällde med hjälp av skylift där det gick. Annars direkt från marken där det gick. Jag klättrade aldrig i träden. Är ingen apa!
Jag ryckte också in ibland och körde skotare åt kompisar som behövde hjälp. Inte Skördare. Sätter aldrig min fot i en sådan maskin!