Avverkning (slutavverkning)

Köpa in manuella huggare går inte!

14 inlägg 11037 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa in manuella huggare går inte!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294436 Tror jag har skrivit det förut. Ska avverka om nån månad men en hel del behöver manuellhuggas. Detta då jag inte vill ha maskinerna överallt. Visst kan jag göra en del själv men hinner inte (har ett "vanligt" jobb också). Men det var stört omöjligt att hitta huggare att anlita, sökte på alla möjliga sätt (ja inte här då, tänkte inte ens på det...).
Nu kommer det huggare via mellanskog i stället, det är säkert helt i sin ordning. Men om jag har svårt hitta, borde fler ha det. Eller är det bara jag som kan tänka mig att köpa in hjälp med att hugga manuellt?

(Tänker ibland så skriver folk här att de vill jobba mer i skogen, men aldrig har jag sett en annons där man kan få tag i en röjare eller huggare. Allt måste gå via de stora företagen. Varför vill ingen sälja sig direkt mot de små privata skogsägarna?)



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Köpa in manuella huggare går inte!

rikard_e  
#294437 Synd att det långt bort, annars hade jag varit intresserad !

Avatar Fallback

Re: Köpa in manuella huggare går inte!

JanO  
#294443 Hade du letat i din södra grannkomun så hade du hittat...

Användarvisningsbild

Re: Köpa in manuella huggare går inte!

anersimyra  
#294487 Huggare växer inte direkt på träd i dag, trädfällare finns i överflöd, de flesta kan dock inte hugga.. :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Köpa in manuella huggare går inte!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294521
anersimyra skrev:Huggare växer inte direkt på träd i dag, trädfällare finns i överflöd, de flesta kan dock inte hugga.. :shock: :shock:


Nä växte de på träd så hade de ju varit lättare att hitta, i varje fall före jag avverkat :wink: Men jag tycker faktiskt det är synd att det ska vara så svårt att hitta. Kanske man skulle dra igång regionala "förmedlingar" för folk som kan göra nytta i skogen och med trädfällning hs privatpersoner på deras gårdar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa in manuella huggare går inte!

Peteflamingstar  
#294541 Jag gör huggningsjobb åt skogsägare, bl.a via Mellanskog, men även som företagare direkt mot kunder. Tycker faktiskt det är svårt att hitta kunder, de flesta anlitar ett bolag/förening av gammal vana och behövs något manuellfällas/huggas så fixas det via bolaget. Dessutom har de flesta här i trakten egna grejer och tycker de klarar jobbet lika bra som vilken yrkesman som helst...

Avatar Fallback

Re: Köpa in manuella huggare går inte!

Värmdö  
#294582 Det går ju att köpa adresser till skogsägare via Lantmäteriets återförsäljare om man vill erbjuda sina röj eller huggartjänster. Detta är ett marknadsföringsgrepp jag har övervägt att pröva men inte hunnit. Ta bara röjning, mer än 40% av skogsägarna väljer att leja bort jobbet. Har någon erfarenhet att något liknande så berätta om det här.

Användarvisningsbild

Re: Köpa in manuella huggare går inte!

palbin  
#294768 Vad är "avtalet" för en "manuell huggare" - är det ackord eller
timlön - eller minimilön plus ackord osv? (Och vad är då ackor-
det - intressant att veta :) ... .)

Att "trädfällare" tar lite för god tid på sig för "avverkning" kan
man ju förstå :) .

MVH

Användarvisningsbild

Re: Köpa in manuella huggare går inte!

Peteflamingstar  
#295023 Oftast är det väl på timme idag, men då handlar väl jobben mest om (i alla fall för mig) att fälla övergrova träd åt skördaren samt kvista/kapa ur första stocken eller så. Blir en del vindfällen också och det är definitivt på timme...

Har huggit en hel del i olika naturvårdsprojekt tidigare och då brukade det bli träddelshuggning (på timme), dvs fällning/kapning okvistat. Dels för att det går snabbare (=billigare) samt att de vill få bort kvistar/grenverk på samma gång.

Tror manuellhuggning på rena ackord nog mer eller mindre är borta idag i och med att det oftast är i speciella fall man plockar in manuellfolk. På små poster som manuellhuggs är det heller knappt nån idé att göra flera olika sortiment med bara någon kubik i varje, blir oftast träddelar då också.

Avatar Fallback

Re: Köpa in manuella huggare går inte!

jannee  
#295028 340 -360 kr/tim arbetad tid är vad du som skogsarbetare kan fakturera (röjning/manuell huggning.

Användarvisningsbild

Re: Köpa in manuella huggare går inte!

Peteflamingstar  
#295043 Detta med timpris har vi redan diskuterat i tidigare trådar, men mig veterligen är det ingen häromkring i alla fall som får mer än 300-320 kr/timme. Pratade med en kompis i Lappland för ett tag sen o där låg de uppåt 330-340 i vissa fall. Men visst borde det ligga på runt 350 kr. Vad kostar liksom en hantverkare eller bilmeck per timme? Förmodligen inte under 500-700...

Avatar Fallback

Re: Köpa in manuella huggare går inte!

jannee  
#295044 Här i södra Kalmar län får man i alla fall betala runt 350kr/tim + moms.

Användarvisningsbild

Re: Köpa in manuella huggare går inte!

Peteflamingstar  
#295046 Då tycker jag resten av skogssverige borde följa ert exempel! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Köpa in manuella huggare går inte!

Carl S  
#301730 Jag har varit manuell huggare sedan mitten på 70-talet. Till så sent som för några år sedan tog jag uppdrag. Utförde även sektionsfällning och markfällning av träd vid tomter. Tog 500 kr i timmen.

Att det är så ont om manuella huggare har ju att göra med att de stora skogsmaskinerna (Skördarna) tar jobben från oss!

Först på 70-talet kom processorn. Men den kunde inte fälla så då hade man åtminstone jobb med att gå före och fälla i avverkningarna åt den. Sedan kom Skördaren (Mördaren) I ett huj försvann en hel generation med manuella huggare. Fan vet var de tog vägen?
Själv sadlade jag om en tid men startade sedan eget inom skog- och trädgård. Uppdragen var dock inte så många så jag kompletterade med att hjälpa folk att ta ner träd intill sina villor. Sektionsfällde med hjälp av skylift där det gick. Annars direkt från marken där det gick. Jag klättrade aldrig i träden. Är ingen apa! :)

Jag ryckte också in ibland och körde skotare åt kompisar som behövde hjälp. Inte Skördare. Sätter aldrig min fot i en sådan maskin!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).