fre 17 jan 2014, 15:23#258524
alias skrev:En fråga som jag anser att man bör ställa sig i sammanhanget är vilken typ av vindstyrkor som detta är ämnat att försöka hjälpa mot.
Om man tänker tillbaks på Gudrun så slog "hon" tämligen brutalt och till stor del utan egentlig logik. "Järnnäven" kunde ha slagit ner i kanter, mitt i bestånd, tvärs olika bestånd och dessutom av trädriktningen att döma på många håll i helt olika vindriktningar (turbulens). Mot detta kan man nog aldrig gardera sig.
Mina erfarenheter från februaristormarna för några år sedan och även andra vinterstormar av mer normal karaktär så är det att både äldre och nya beståndskanter mot vindriktningen tog stryk. Första året gick några kantträd, året efter åts det flera rader till in i beståndet osv. Huvudsakligen i en och samma vindriktning.
Av detta att döma är nog svaret ganska givet vad man försöker skydda sig mot. Det är det man kan påverka jag främst är ute efter. Alltså är jag enig i din slutsats.
Skulle en extremstorm komma och drabba ett "förberett" bestånd från tänkt riktning och den förstärkta kanten ändå räddar något så må så vara, då var det ändå lönt, annars får man rycka på axlarna och förbanna sin otur. Men i förväg kan man ju bara göra det man hoppas är bäst. Jag tror att i vårt fall (ref. mina planer ovan) så är det sämsta alternativet att göra inget alls.
Och så länge skrivningarna är sedvanligt kloka så är 5 öre inte så illa det heller...
Bertilsson skrev:Men en skepsis börjar sprida sig i mig.
Du har säkert rätt i din tanke och skiss, men jag inbillar mig ändå att den lilla lägre kanten gör nytta, även om du har en rad med något lägre närmst huvudbeståndet.
Dessutom menar jag att kalytan faktiskt gör nytta under beståndets första fas, just genom att dana kantträden (bred stickvägseffekt) redan från början. Annars får du en tämligen ostadig kant som levt skyddad när det högra äldre beståndet slutavverkas. Jämför med de som vid gallring hugger stickvägar några år i förväg innan gallring för att tidigt skapa stadiga kantträd. Det handlar således om mer än bara en "ramp".
Om forumet fortfarande finns om sådär 30 år (och vi med det) så kan jag skriva om resultatet.