ons 01 jan 2014, 11:15#253891
Peteflamingstar skrev:Jag tror inte bestånden det skrevs om i artikeln hade skötts från början enligt de idéer som stod i artikeln.
Jag vill belysa det jag vet.
Johannes och Anders Eriksson bor i Hyssna i trakten av Kinna i Västergötland.
- De har arbetat många år som huggare på Södra, med stor inlevelse för sin uppgift.
- De analyserar och provar med lika stor inlevelse.
- De borde ha 30-40 års skoglig praktik.
- Anders (?) har deltagit med framgång i SM i motorsågning.
- Båda är ihärdiga att göra sin verksamhet till god "vetenskap" med sina resurser. De bollar allt sig emellan och tycker om diskussion med andra, som de tar intryck av, men är ofta kunnigare än de flesta de spontant talar med.
Beståndet i artikeln, kan mycket väl vara enbart lövröjt tidigt av någon. Därefter lämnades många bestånd för senare vedhuggning. (Som kanske inte blev av.)
- I denna senare fas kan mycket väl tvillingarna Eriksson medverkat.
- Personer i trakten har i betydande omfattning intresserat sig för deras skogsskötsel. Speciellt gamla personer.
- PO Johansson har efterhand köpt fastigheter efter gamla personer.
Peteflamingstar skrev: Skogsägaren var intresserad av hur de bröder som omnämns sköter sin skog, nämligen att de knappt inte gallrar osv. När bestånden som omnämns bildades var nog inte de där bröderna inblandade.
Se ovan.
Johannes och Anders gallrar, men är mycket måna om att gallra för att de bäst växande stammarna utvecklas.
- Därigenom gynnas viss skiktning i beståndet, där de bästa behåller herraväldet utan att bli "vargtyper" eftersom det finns kvalitetsdanare i närheten.
- Traktorburen vimekgallrare användes först.
- Följden blir att växtliga stammar optimeras. Sannolikt är vissa av dessa naturliga plusplantor.
- Få ingrepp minskar rötrisken.
- De etablerade skogsföretagens förespråkare uttrycker onyanserad kritik mot dessa bröder.
- Under senaste 20 åren har de kunnat visa på resultat från sina försök. Ex. deras tidiga stora "vilthägn" utan nämnvärd plantering i, är snart nu intressanta tallskogar i bygden.
- Deras försök med nya trädslag börjar också visa resultat.
- Skogforsk medverkar i vissa försök.