tis 19 nov 2013, 16:06#245348
Skogsforskare skrev:Är frötallarna ovanligt små eller ovanligt få? Dom borde hålla åtminstone ca 0,5 m3sk/träd och i sånna fall är dom max 700 stycken utspridda på 30 ha, dvs drygt 20 st/ha. Vad säger certifieringsreglerna om antal evighetsträd? Tio per ha?
Om du tar ditt ett bolag så vill dom nog lämna hälften (eller har du evighetsträd utöver fröträden?) och då halverar du bruttointäkten men har samma ställkostnad och högre avverknings- och skotningskostnad. Det blir ett netto, men inte stort.
Kommer ej ihåg skillnaden mellan SVL-kraven på naturvård vid föryngringsavverkning och certifieringarnas krav, men om det finns högstubbar och dylikt så skall väl dessa räknas in också i den lämnade hänsynen.
Sen är det ju inte säkert att markägaren i fråga är certifierad och då är det ju SVL-kraven som gäller. För att ett bolag ska få sälja hela sin produktion som certifierad så tror jag det räcker med ca 70 % certifierad råvara (tror Södra ville nå upp till 70 % av medlemsarealen FSC-certifierad, när man introducerade denna, av ovan nämnd anledning). Dock tror jag att ett certifierat bolag skall skriva en avvikelserapport på traktidirektivet om man skall utföra en avverkning som ej uppfyller certifieringskraven (t.ex. på begäran av markägaren).
Lägger in en brasklapp om att minnet kanske sviker mig, har inte hållt på med detta på ett antal år.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain