Avverkning (slutavverkning)

Vad är en frötall värd?

12 inlägg 12929 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad är en frötall värd?

SudCaravelle  
#245305 Jag har ca 350 m3sk förtallar utspridda ca 30 ha. Om jag skulle ta dit ett skogsbolag för avverkning så antar jag att det inte blir så mycket netto över? Stämmer det?

Jag har en granne som för vidare försäljning själv hugger ved samt sågar upp virke avverkat i sin egen skog. Låt oss anta att jag ber honom avverka tallarna samt ta hand om virket. Vad kan jag i så fall begära i ersättning per tall/m3sk?. Vi kan utgå från att allting är "svart".



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vad är en frötall värd?

strombom2  
#245311 en averkad kubik meter frötall kostar cirka 100 kronor tallen (manuell huggningen , skördaren och skotaren) om man då räknar att du får i netto 500kr m3 för timret sen ta de gånger 320 blir alltså 120000 har inte räknat med massaveden då. så lite netto blir det allt. Men som sagt det är ju kvaliten på timret och skotnings avstånd som spelar in med.

Användarvisningsbild

Re: Vad är en frötall värd?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245315 Jag tog ner frötall på cirka 4 Ha, blev 87 tkr netto. Korta skotningsavstånd förvisso, men grov och fin tall. Det var några år sedan, minns inte timmerpriset och det fanns en maskingrupp på ett skifte i närheten.

Avatar Fallback

Re: Vad är en frötall värd?

Skogsforskare  
#245345 Är frötallarna ovanligt små eller ovanligt få? Dom borde hålla åtminstone ca 0,5 m3sk/träd och i sånna fall är dom max 700 stycken utspridda på 30 ha, dvs drygt 20 st/ha. Vad säger certifieringsreglerna om antal evighetsträd? Tio per ha?
Om du tar ditt ett bolag så vill dom nog lämna hälften (eller har du evighetsträd utöver fröträden?) och då halverar du bruttointäkten men har samma ställkostnad och högre avverknings- och skotningskostnad. Det blir ett netto, men inte stort.

Avatar Fallback

Re: Vad är en frötall värd?

alias  
#245348
Skogsforskare skrev:Är frötallarna ovanligt små eller ovanligt få? Dom borde hålla åtminstone ca 0,5 m3sk/träd och i sånna fall är dom max 700 stycken utspridda på 30 ha, dvs drygt 20 st/ha. Vad säger certifieringsreglerna om antal evighetsträd? Tio per ha?
Om du tar ditt ett bolag så vill dom nog lämna hälften (eller har du evighetsträd utöver fröträden?) och då halverar du bruttointäkten men har samma ställkostnad och högre avverknings- och skotningskostnad. Det blir ett netto, men inte stort.


Kommer ej ihåg skillnaden mellan SVL-kraven på naturvård vid föryngringsavverkning och certifieringarnas krav, men om det finns högstubbar och dylikt så skall väl dessa räknas in också i den lämnade hänsynen.

Sen är det ju inte säkert att markägaren i fråga är certifierad och då är det ju SVL-kraven som gäller. För att ett bolag ska få sälja hela sin produktion som certifierad så tror jag det räcker med ca 70 % certifierad råvara (tror Södra ville nå upp till 70 % av medlemsarealen FSC-certifierad, när man introducerade denna, av ovan nämnd anledning). Dock tror jag att ett certifierat bolag skall skriva en avvikelserapport på traktidirektivet om man skall utföra en avverkning som ej uppfyller certifieringskraven (t.ex. på begäran av markägaren).

Lägger in en brasklapp om att minnet kanske sviker mig, har inte hållt på med detta på ett antal år.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vad är en frötall värd?

SudCaravelle  
#245358
Skogsforskare skrev:Är frötallarna ovanligt små eller ovanligt få? Dom borde hålla åtminstone ca 0,5 m3sk/träd och i sånna fall är dom max 700 stycken utspridda på 30 ha, dvs drygt 20 st/ha. Vad säger certifieringsreglerna om antal evighetsträd? Tio per ha?
Om du tar ditt ett bolag så vill dom nog lämna hälften (eller har du evighetsträd utöver fröträden?) och då halverar du bruttointäkten men har samma ställkostnad och högre avverknings- och skotningskostnad. Det blir ett netto, men inte stort.


Skogsbruksplanen rekommenderar att avverka frötallarna (115-120 år) succesivt samt att lämna några evighetsträd. Det finns inga andra evighetsträd. Frötallarna står mer eller mindre samlade i några olika grupper utspridda på hela arealen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är en frötall värd?

Skogsforskare  
#245375 Har du fått upp en bra föryngring under dom?

Avatar Fallback

Re: Vad är en frötall värd?

Skogsforskare  
#245377
alias skrev:om det finns högstubbar och dylikt så skall väl dessa räknas in också i den lämnade hänsynen.


Högstubbar räknas in i hänsynen, som högstubbar, alltså stående död ved. Evighetsträd är något annat. Dom är levande.

Avatar Fallback

Re: Vad är en frötall värd?

SudCaravelle  
#245454
Skogsforskare skrev:Har du fått upp en bra föryngring under dom?


Ja, föryngringen är bra. Den är ca 6 år gammal nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är en frötall värd?

andreaswistrand  
#245520 Vart i landet är det?
I Mälardalen räknar vi med ungefär 1 m³sk per frötall om dom är normalstora fröträd när vi gör planer. Vilket skulle innebära att du har bara drygt 10 träd per hektar. Känns som det är nåt fel på volymen i planen speciellt enligt bilden. Annars ska det vara långt mellan dom där grupperna du säger att det är.

Avatar Fallback

Re: Vad är en frötall värd?

SudCaravelle  
#245576 Det ligger i södra Småland. Ja, det är ganska långt mellan grupperna. Totalt så stämmer det ganska bra att det är ca 350 träd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är en frötall värd?

andreaswistrand  
#245593 Hade jag gjort skogsbruksplanen hade jag inte föreslagit avverkning av fröträd. Jag hade inte heller lagt in ett fröträdsskikt i avdelningen. Jag hade i beskrivningskoden till huvudavdelningen skrivit "enstaka miljöträd sparade". Vilket det i det här fallet handlar om om det är en grön skogsbruksplan. Om du är certifierad bryter du mot certifieringen om du hugger bort träden. Är du inte certifierad och äger mer skogsmark än hygget skulle jag föreslå att du spar träden och certifierar dig vilket kan ge några kronor extra per m³ vid framtida avverkningar mot att man gör lite uppoffringar som på de allra flesta fastigheter är väldigt små rent ekonomiskt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).