husqvarna_med_sthil skrev:Jag har själv en avverkning som ska göras av ett bolag här så jag är inte anti-bolag eftersom samarbetet gynnar oss båda. Däremot finns det betydligt mindre avdelningar på skiftet runt en halv ha som jag planerar att göra själv samt frötallar, gallringar osv.
Största anledningen till att jag vill göra så mycket som möjligt själv är nog intresset för skogen, att vara där, jobba där och att mina barn ska ha några platser kvar där de kan säga är format/ avverkat av mig samt att glädjen att få dessa resultat själv. Det är en uppoffring man inte behöver göra och man får nog anse att den kostar pengar men men..
..men.. om 10-20 år kanske även jag kommit till insikt
Att jag sedan gillar att såga en och annan stock samt längtar tills hyveln står i snickarboden gör att jag vill ha en del virke själv också.
Det där tycker jag var mycket bra skrivit! Om man har tid och möjlighet, så är skog mer enn bara penning. Det är livsstil och kultur, och vi som har trävligt med skogen gör spor efter oss som andra kan läsa om femtio eller hundre år.
Har en kamrat som har lite skog, och han och hans två pojker tar ut och säljer non hundra seckar(60 l.) varje år. Grabbarna gillar jobbet, men dom jamrar att det blir så lite kronor av det, men kompisen säger: Det blir penning, och så är det trävligt och tiden reknast inte när man har trävligt!