Avverkning (slutavverkning)

Avverka även fast ålder ej uppnådd?

28 inlägg 21099 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverka även fast ålder ej uppnådd?

skogsrisen  
#191796 Hej!
Jag har tittat på ett mindre skifte inte alltför långt hemifrån.
Skiftet är litet ca4ha och min tanke är att blåsa rent för att sedan plantera hybridasp eller annat kanske masur.
Skogens ålder är ca50% 30år 50%50år.
Kan man avverka den iaf dvs "blåsa rent" och plantera det jag vill trots att inte lägsta slutavverkningsålder är uppnådd?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

machonisti  
#191797 Kan det verkligen vara lönsamt?

Användarvisningsbild

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191806 Vid slutavverkning större än 0,5 ha måste man ha tillstånd från skogsstyrelsen. Avverkningsanmälan skall göras minst sex veckor innan planerad avverkningsstart. Det låter inte som att du kommer att få det då skogen är så ung. Enda chansen är väl om du tänker ändra inriktning på markanvändningen från skogsmark till jordbruk eller industrimark, eller att du delar upp det på åtta år och tar ner 0,49 ha per år.

Men jag ställer mig frågande om det verkligen finns lönsamhet i det, är det inte bättre att du röjer igenom skiftet och gallrar den äldre delen?

Användarvisningsbild

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

Mäki  
#191810 Varför vill du "blåsa rent" är det en misslyckad plantering eller?
Finns det verkligen inget värde i den skog som växer där i dags läget?
Vet inte hur ni har det i Sverige men i Finland kan du få avverka om skiftet är i "under produktion"
fast det inte är tillräckligt grovt eller det inte har uppfyllt yngsta slutavverknings ålder.

Avatar Fallback

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191817
OAS-forests skrev:Vid slutavverkning större än 0,5 ha måste man ha tillstånd från skogsstyrelsen.


PROTEST! Så är det inte alls. Man måste inte ha tillstånd. Däremot måste man anmäla vad man tänker göra. Får "mupparna" som de vill så kommer man att behöva ett tillstånd. ( som de kan överklaga)
Till sakfrågan. Befinns det i efterhand att trådskaparen har avverkat för ung skog så kan han eventuellt dömas till ansvar.

Användarvisningsbild

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191826
Skogsola skrev:PROTEST! Så är det inte alls. Man måste inte ha tillstånd.

Ok, beviljas! Formulerade mig fel. Om jag skriver så här då; Man måste skriftligen underrätta skogsstyrelsen vid slutavverkning av skog minst 6 veckor i förväg, det kallas anmälan. De kan stoppa avverkningen om det finns skäl för det.

Avatar Fallback

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

Boarpan  
#191830 Återgår till frågan..
Ja du kan vräka ner skogen förtidigt.
Det är inte lönsamt på långsikt men inte helt ovanligt. Detta görs ibland av markägare som vill ha jakt eller markägare som kalkylerat lite för optimistiskt och behöver averka för att få lånet.
Jag rekomenderar att du letar lite till efter vettig mark. Är ditt intresse att plantera högkvalitets timmer så kanske en gammal åker med holmar passar dig bättre då det är lättare att hägna det en nyaverkat med stubbar och dylikt samt billigare.

Avatar Fallback

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191836 Lägsta slutavverkningsåldern är ju faktiskt en lag. När man får bekräftelse på averkningsanmälan så skriver de att de har noterat men att det fortfarande är markägaren som har ansvaret att skogsvårdslagen följs. Ska man få ett avsteg ifrån lagen så ska man ha just ett tillstånd men då måste det kunna motiveras på något sätt. Att trädslaget är olämpligt för marken är ett bra skäl men det verkar inte vara fallet här.

Användarvisningsbild

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

machonisti  
#191843 Gallra hårt före storm, då får man till och med bidrag!

Användarvisningsbild

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191844
Skogsola skrev:Lägsta slutavverkningsåldern är ju faktiskt en lag.

Jo, men hur fungerar lagen om man skulle avverka 0,4 ha av skog som bara är 40 år. Är det fortfarande ett lagbrott eller ser Skogsstyrelsen på annnat vis på det då det är så liten yta?

Användarvisningsbild

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191848
machonisti skrev:Gallra hårt före storm, då får man till och med bidrag!

Får ni bidrag för gallring i finland? det finns inget sådant här.

Användarvisningsbild

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

machonisti  
#191859
OAS-forests skrev:
machonisti skrev:Gallra hårt före storm, då får man till och med bidrag!

Får ni bidrag för gallring i finland? det finns inget sådant här.

Bidraget är i dubbelbetydelse draget blåsten fäller träden då får man ju som man vill om det ändå skall omkull.
Skogsförsäkringen ger väl en hacka?

Bidrag = hur snabbt ett bi accelererar?

Oj det verkar bli ändlöst invecklat eller utvecklat, bäst att avveckla.

Avatar Fallback

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191880 Nåja, på goda granmarker i södra sverige kan 50 år vara tillåten avverkningsålder.

http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/A ... 253/11254/

Avatar Fallback

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

skogsrisen  
#191885 Lönsamt eller ikke det får isåfall framtiden utvisa.
Om jag ska invänta slutavverkning på ett bestånd som detta så måste jag vänta ca 50år för allt.
"Blåser" jag ner allt och planterar masurbjörk så är den avverkningsbar efter 50år ca.
Värdet på 1ha granskog gentemot 1ha masur är enorm.
Men om 50år kanske inte masuren är lika dyr som idag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

Skogsforskare  
#193541 Om man avverkar för ung skog så kan man dömas till böter plus att staten har rätt att konfiskera virket alternativt det man fått betalt för virket, och det spelar egentligen ingen roll om hygget är större eller mindre än 0,5 ha. Det är olagligt även om hygget bara är 0,4 ha. Enda skillnaden är att du då inte kan straffas för att inte ha anmält avverkningen i förväg, plus att risken att någon ska upptäcka det sannolikt är väldigt liten.

Masur är välbetalt per kubikmeter, men det är inte alla "masurbjörkar" som verkligen ger masurved, så det är ju bara en mindre del av den framtida slutavverkningen som ger masurvirke. Dessutom måste du hägna ordentligt för att inte få plantorna skadade av vilt och märka ut dom noga så du inte senare av misstag röjer bort dom, osv.

Hybridasp kräver också hägn, och dessutom hyfsat god mark för att ge bra avkastning.

Var i landet håller du till och hur ser det nuvarande beståndet ut?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).