tor 01 sep 2011, 16:45#137607
Så som du beskriver din holme så låter det som den idag domineras av en monokultur av gran. (Rätta mig om jag har fel men lövet var väl det lilla i sammanhanget?)
Den enda definitionen av åkerholme som jag kan hitta finns i en förordning till miljöbalken som "en holme av natur- eller kulturmark med en areal av högst ett halvt (0,5) hektar som omges av åkermark eller kultiverad betesmark". That's it! Där har du även din holme.
Läser man lite bland de skrifter och rekommendationer som finns utgivna av olika länstyrelser så är biotopskyddet främst till för att skydda just den typ av skog du vill åstadkomma. Bl.a. så kan man läsa "Åkerholmar är många gånger artrika miljöer och erbjuder livsutrymme för många av jordbrukslandskapets växt- och djurarter". Låter inte direkt som en tät eftersatt 50-årig granskog, eller hur?
Vidare kan man läsa: "Den karaktäristiska ängs och hagmarksfloran kan därför ofta leva kvar på solbelysta och öppna åkerholmar med traditionell hävd. På åkerholmar återfinns många ängsväxter som blåklocka, prästkrage, gökärt och tjärblomster. En vanlig åkerholme rymmer i medeltal cirka femtio blomväxter, vilket också gör att många nyttoinsekter finner föda där".
I rekommendationer till lantbrukare från Lst förespråkas även röjning av sly och yngre träd. Men det nämns även att aspen är gynnsam för vissa arter så den bör du nog låta vara. Dessutom ger fälld asp flera resor värre jobb i form av rotskott.
Jag föreslår att du tar ett snack med din länsstyrelse och förklarar med hänvisning till ovanstående att du faktiskt vill omvandla ett "nattmörkt bräske" till något som kan hysa den "hagmarksflora" och "artrika miljö" som borde finnas i en åkerholme. Om inte annat så blir det ju en test av hur fyrkantiga tjänstemännen är.
Har du funderat på att plantera något, förutsatt att du får lov att ta bort gran-bräsket och föryngra? Eller räcker "hörnan" för att föryngra hela holmen? Har själv ett projekt på gång (ej på åkerholme dock) där jag i flera små "trekantshägn" på några få m2 vardera planterat bl.a. fågelbär, ek, skogslönn mm för att uppnå ungefär det du också vill åstadkomma. Tanken är att på sikt ha ett fint blandat lövbestånd just för rekreation och än så länge fungerar det bra.