Avverkning (slutavverkning)

Från Gran till Löv

10 inlägg 5658 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Från Gran till Löv

Skutt  
#137405 Jag har en åkerholme om ca 0,2 ha med gran ca 45-50 år som inte gallrats i tid. Tänkte därför ta ner detta och låta lövet sprida sig för att få en fin kulle med blandade lövträd på sikt, enkom för rekreation. Det finns en del större björkar och aspar i ena ändan av holmen, det förekommer även någon vildapel utmed kanten.

Är det något man bör tänka på för att få detta att funka och för att lövet skall kunna etablera sig? Hur lång tid skall man räkna med att det tar innan det börjar se något ut för världen? Man vill ju inte heller bara ha asp där. Granriset tänkte jag ta bort, men hur är det med stubbar eller gräsuppslag? Marken här är torr och frisk.

Tacksam för tips och erfarenheter.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Från Gran till Löv

foton  
#137413 Ta bort granris tycker jag inte du behöver göra det försviner inom ett par år. Låt dom stora björkarna stå nåt år till, inom fem år så har du björksly över hela området. Då går du in och röjer så du har 1st. träd per m2. sen får du röja efter hand. Asparna tycker jag du skall ta bort direkt, blir det aspsly så kommer älgen och betar det varje år så att det blir busskar ca. 1 m. höga.

Användarvisningsbild

Re: Från Gran till Löv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137546 Åkerholme på 0,2 ha innebär dessvärre biotopskydd enligt miljöbalken. Länsstyrelsen blir nog inte alltför glada om du går in där och pillar ner skog. 😡
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Från Gran till Löv

Skutt  
#137586 Innebär det att man inte kan köra produktionsskog på en åkerholme för då skapar man en biotop som sedan skall skyddas? Södra har inte nämnt något om detta alls. Granskogen som står där idag är ett typiskt produktionsförband som dessutom är för sent gallrad för att man skulle kunna gå in och göra några skogliga åtgärder för att förbättra tillväxten, utan risk för att det blåser ner. :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från Gran till Löv

towes  
#137607 Så som du beskriver din holme så låter det som den idag domineras av en monokultur av gran. (Rätta mig om jag har fel men lövet var väl det lilla i sammanhanget?)

Den enda definitionen av åkerholme som jag kan hitta finns i en förordning till miljöbalken som "en holme av natur- eller kulturmark med en areal av högst ett halvt (0,5) hektar som omges av åkermark eller kultiverad betesmark". That's it! Där har du även din holme.

Läser man lite bland de skrifter och rekommendationer som finns utgivna av olika länstyrelser så är biotopskyddet främst till för att skydda just den typ av skog du vill åstadkomma. Bl.a. så kan man läsa "Åkerholmar är många gånger artrika miljöer och erbjuder livsutrymme för många av jordbrukslandskapets växt- och djurarter". Låter inte direkt som en tät eftersatt 50-årig granskog, eller hur?

Vidare kan man läsa: "Den karaktäristiska ängs och hagmarksfloran kan därför ofta leva kvar på solbelysta och öppna åkerholmar med traditionell hävd. På åkerholmar återfinns många ängsväxter som blåklocka, prästkrage, gökärt och tjärblomster. En vanlig åkerholme rymmer i medeltal cirka femtio blomväxter, vilket också gör att många nyttoinsekter finner föda där".

I rekommendationer till lantbrukare från Lst förespråkas även röjning av sly och yngre träd. Men det nämns även att aspen är gynnsam för vissa arter så den bör du nog låta vara. Dessutom ger fälld asp flera resor värre jobb i form av rotskott.

Jag föreslår att du tar ett snack med din länsstyrelse och förklarar med hänvisning till ovanstående att du faktiskt vill omvandla ett "nattmörkt bräske" till något som kan hysa den "hagmarksflora" och "artrika miljö" som borde finnas i en åkerholme. Om inte annat så blir det ju en test av hur fyrkantiga tjänstemännen är.

Har du funderat på att plantera något, förutsatt att du får lov att ta bort gran-bräsket och föryngra? Eller räcker "hörnan" för att föryngra hela holmen? Har själv ett projekt på gång (ej på åkerholme dock) där jag i flera små "trekantshägn" på några få m2 vardera planterat bl.a. fågelbär, ek, skogslönn mm för att uppnå ungefär det du också vill åstadkomma. Tanken är att på sikt ha ett fint blandat lövbestånd just för rekreation och än så länge fungerar det bra.

Avatar Fallback

Re: Från Gran till Löv

Skutt  
#137610 Tack för den inputen. Man kan ju också lugnt säga att in under granarna är det så mörkt att ingen markvegetation förekommer, så det är nog ingen barnkammare för en massa kul insekter och småkryp. Möjligtvis kan man slippa skadedjuret grävlingen när man pangar ner granen. (Holmen kanske är 0,19 Ha :| )

Jag tror att min "hörna" kommer att kunna sprida sig. Det finns dessutom en och annan björk utmed granskogen mot åkern. Däremot är holmen avlång så norrändan (spetsen) lär väl ta längst tid.

Ja, det vore intressant att få in andra lövträd här precis som du beskriver. Funkar det med etableringen med tanke på gräsuppslag för dig? hur ofta får du gå och hålla undan gräset? Hur högt har du gjort stängslet? Bidrag eller är det bara jobbigt och dra till sig myndigheter? Det vore spännande att få höra mer om ditt projekt. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från Gran till Löv

towes  
#137632
Skutt skrev:Det vore spännande att få höra mer om ditt projekt. :smile:

Kul att det låter intressant. Jag har alltså planterat ek, skogslönn och fågelbär i några små "trekantshägn" invid en jaktstuga. Vill höja det estetiska- och attraktionsvärdet med en liten "löv-park" runt. Den vänliga leverantören skickade med extra mycket plantor varför en del fick hamna utanför hägnen. Dessa har jag på vinst och förlust sprutat med både Trico och Blodmjöl och kommer så fortsätta regelbundet för att se om det har någon effekt. Säkert blir de foder till viltet. Löv ska ju stå hägnat men ibland har nöden ingen lag.

Själva hängnen gjorde jag små för att jag helt enkelt inte orkade göra ett större hägn. Slog för vart och ett ner tre pålar, stagade med ribbor upptill (det var lite stenbundet och det gav extra stadga) och virade viltnät runt. Nätet borde nog varit 2 m men jag hade en rulle 1,84 m kvar från annat och med ribborna så tror jag knappast att något "hoppar" in. Se typen HJLL 184-23-15 på denna sidan: http://www.transnaval.se/index.php?page=160 . Se på bilden hur de ser ut.

bild.jpg

I vart hägn, som är kanske 2-3 m2 stort, har jag planterat 2-3 plantor av olika trädslag. Vill helt enkelt testa mig fram och de som artar sig bäst så kommer få första prio i framtiden. Detta betyder att ett ädelt träd 1 m intill stryker med, men så får jag det kvar som har bäst förutsättningar på marken. Går det bra blir det nog ett par mini-hägn till framöver.

Du frågar om bidrag och gräs. Bidrag är inte att fundera på för mig i denna ringa omfattning. Jag vet ju inte om det blir en ädellövskog (= minst 50 % ädellöv) eller ens om jag vill ha det. Jag tror att det blir en salig men fin blandning i slutändan. Vad gäller gräs så är marken redan "mättad" på diverse underväxt blandat med smågranar (som får bli julgran senare). Jag ser inte gräs som ett problem idag då plantorna är stora och blir det det så är det bara att röja. I ditt fall som (OM det vill sig) börjar med "mark utan fältskikt" så hoppas jag du får lite frist innan underväxten etablerar sig fullt. Vill till att plantera i tid om så ska göras. Självföringringen kan du ju hjälpa med att "kratta" innan fröfallet.

Men som sagt, vi spekulerar ju bara här om ett biotopskyddat område...

Avatar Fallback

Re: Från Gran till Löv

Skutt  
#137681 Schysst! Detta måste jag testa, det verkar ju enkelt och blir det nåt så är det bonus. Apropå biotopskydd så får man väl ta på sig såna här B-) Avsikten är ju snarare att skapa något som är värt att bevara. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från Gran till Löv

towes  
#137728
Skutt skrev:Apropå biotopskydd så får man väl ta på sig såna här B-)

Det var du som sa det, men jag tror du har rätt. Ju mer man grottar ner sig i bestämmelserna detso mindre hopp om en jordnära bedömning får man...

Läs gärna på här om du har intresse: http://www.naturvardsverket.se/Document ... r_95_4.pdf
Det står en del från sid 60. Kollade sedan undantagen sid 22 och vad som stod i hänvisade lagtexter och landade med en duns på backen...

Avatar Fallback

Re: Från Gran till Löv

Skutt  
#137742 Intressant! Som sagt x_x

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).