ulf 1 skrev:Nu får vi inte tappa fart utan vi ska gå till botten med sagorna som sprids om Svenskt skogsbruk.
Jag förstår att det är jobbigt när en dröm om något perfekt, visar sig vara ett hittepå som ljugits ihop och sakta men säkert kläs av.
Verkligheten är bra grym ibland, men väldigt nödvändig som jag konstaterat så är vår statistik fejk till stora delar, det finns glimtar som är nära sanningen, men när man ställer dom mot osanna uppgifter, så blir det svårt att inte bli avslöjad.
Då finns ett vanligt knep, ganska simpelt, man försöker närma sig sanningen långsamt, så att det efter några år inte verkar vara så stor diskrepans mellan vad man säger och vad som är sant.
Det fick vi ett stort bevis på i går, Skogstaxen har fått kalla fötter, och de 3,3 miljarder kubik vi enligt dom har i våra skogar tillväxer BETYDLIGT långsammare.
"Virkesförrådet i den svenska skogen ökar fortfarande, men nu i betydligt långsammare takt än tidigare. Det visar den inventering som SLU Riksskogstaxeringen årligen genomför av skog och mark i hela landet."
Snart kommer den givetvis inte att öka alls och Mellberg och gänget får hitta på nya ramsor att rabbla.
Det är ju så här vi beter oss i världens sämsta och lögnaktigaste skogsbruk, vi klarar inte att sköta våra skogar med en skitmetod som kalhygge helt enkelt, det finns INGA bevis för att det funkar, men det finns massor av bevis att det INTE funkar.
Vad ska vi då göra, för det första sänk ambitionerna på vad som kan tas ut ur våra skogar, varför är en sån självklar och uppenbar klarsyn tabu.
Sluta med turboplantor och annan skit, vi har halva landet planterat med "förädlade" plantor, hur tycker ni det går?.
Och sen inse det jag tjatar om, ni kan inte prata fram skogsbruk, träd gör som dom vill och vi får stå och titta på,de träd som vill växa gör det och i varje given situation så har du ett val att hänga på eller göra något efter eget huvud.
Men jag hävdar att skogsbruk är lätt, även om träden lever i en okänd värld för oss, så länge vi strävar att få maximal avkastning från träden, kommer vi att misslyckas, som vi bevisligen nu gjort.
Men släpp den tanken och jobba smartare, ...för ett maximalt fungerande ekosystem, se till att bäckarna och grundvattnets är friska, se till att så många olika träd får chansen att växa på din mark (ta bort lite granar), se till att de största träden aldrig tas bort, de garanterar mikroklimatet, se till att aldrig göra bredare blädningar än 20 meter, ren barmark, och alltid från söder till norr, se även till att sen glesa ut skuggande träd en bit in i kanterna på stråket du gör, gör detta på vintern på frusen mark, se till att få en såg i byn, en ramsåg som skapar kvalitet i sågningen, de finns att köpa i mer upplysta länder och kostar inga förmögenheter, gå ihop 5-6 personer lägg hundratusen var, så har ni skapat en infrastruktur till ert skogsbruk, räkna med 4-5 tusen per framsågad kubik och ni har tiodubblat er inkomst från träden.
Och då behöver ni inte ta ut mer än 20-30% av virket ni nu måste ta ut, men inte nog med det, vi behåller inkomsterna i glesbygd, vi kan använda skogen till turistinkomster, vi kan skapa värme och el av bakar och spån.
Tänk lite större för fan, än ett telefonummer till bolagets uppköpare intryckt i näsroten.
Varför skänker du bort din mark till en maffiakartell, och samtidigt dödar ditt skogsekosystem, obegripligt.
Det är tragikomiskt att läsa era diskussioner med Lars Lundqvist och andra sk experter, ni analyserar tillväxten med olika skogsbruksmetoder som om ni hade en susning, nej det har ni inte, ingen jävla aning faktiskt, den totala novisen eller den utmärkelsetyngda professorn, kan bara stå och se på när naturen försöker reparera sig efter alla hjärndöda övergrepp, de flesta gjorda de senaste 70åren.
Titta en gång till på mitt foto av en granstock som jag plockade ut ur min skog för två vintrar sedan, nu beskriver jag hur vi kan bli rikare på våra skogar samtidigt som vi reparerar vår skog till ett fungerande skogsekosystem igen, och samtidigt hur jävla korkade våra jägmästare är.
Skulle inte du kunna ta och göra en film när du sågar en lika stock till och lära mej som bara sågat i 40år hur jag i praktiken lyckas få till det som dej 👍